Gå til innhold

Nå klekker vulgataen!!!


Anbefalte innlegg

Hei Flemming.

 

Det var da veldig tidlig! I de vannene jeg pleier å fiske i i Nordmarka så klekker vulgataen rundt midten av juni og utover. Får jammen prøve å ta seg en tur da.

Var dette i et vann som ikke er så stort og som kanskje heller ikke ligger så høyt, og ble det noen fisk på deg da?

 

2m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Flemming.

 

Det var da veldig tidlig! I de vannene jeg pleier å fiske i i Nordmarka så klekker vulgataen rundt midten av juni og utover. Får jammen prøve å ta seg en tur da.

Var dette i et vann som ikke er så stort og som kanskje heller ikke ligger så høyt, og ble det noen fisk på deg da?

 

2m

 

Jepp, dette var overraskende tidlig.. og tror du jeg hadde med Vulgata-boksene mine..? Nope!!!!!!!  ;D

 

Vannet ligger på ca.250-300 m.o.h, og det var tydelig at dette var første klekkedag. Det sto masse vulgata på vannet, men fisken hadde ikke helt skjønt at dette var mat enda. Hukomelse fra i fjor har de jo ikke.. ;D Typisk starten på vulgataklekkingen dette...

 

Var ikke ved vannet før kl. 18.30. Fant bare én eneste vakede fisk som hadde oppdaget at vulgata=mat, og siden jeg lot Kristian få fiske på denne først ble det ikke noe fisk på meg. Ingen flere vak! Vinden skiftet til sterk nordavind, og regnet bøttet ned. Kaldt og jævelig! Men gøy å se vulgataen igjen... 8)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg var i Nordmarka søndag og i går, torsdag. Observerte store døgnfluer, mulig vulgata. Jeg skriver mulig vulgata, da de jeg så var betydlig kortere i kroppen enn de vulgataene jeg har sett før.  Kanskje den første vulgataen som klekker er litt mindre enn den er senere? De jeg så var ca 1,5 cm lang i kroppen og hadde haletråder på ca 1,5 cm. Kroppsfargen var brun og vingene bråblå.

Vannet ligger på ca 350 m.

Jeg hadde heller ikke med vulgataboksen, men ei brun døgnflue i krok 12 med hjortevinge gjorde jobben og det til gangs. 6 ørreter på tørt og 1 på brun nymfe.

Ingen dårlig dag for mitt vedkommende.  ;D

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tipper det du har sett er marginata. De har brunsvarte kropper (litt mere brunaktige som spinners?) og tre haletråder. Vulgataen har jeg aldri oppfattet som brun, den er grønn/oliven/spettete eller noe sånt. Vulgata er vesentlig større enn marginata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Var ved vannet i dag, og nå klekker Vulgataen. Like stor som den pleier å være :D

Det var nok ikke Vulgata jeg så forrige uke, til det var de for små. De var større enn Marginataen, men ikke så store som Vulgataen.

Flyvemauren blåste ut på vannet i dag og det gav noen spennende timer. Resultat 3 på maur. Bommet på tilslaget på mange Vulgataer. Må finne roen >:(

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Var ved vannet i dag, og nå klekker Vulgataen. Like stor som den pleier å være :D

Det var nok ikke Vulgata jeg så forrige uke, til det var de for små. De var større enn Marginataen, men ikke så store som Vulgataen.

Flyvemauren blåste ut på vannet i dag og det gav noen spennende timer. Resultat 3 på maur. Bommet på tilslaget på mange Vulgataer. Må finne roen >:(

Reidar

 

he he.. vet at vulgataen er stor,men at den skulle ta flua di..  ;D også atpåtil bomme på tilslaget da.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RH:

 

Her har jeg bilde av en som var ganske brun til å være vulgata. Den var ca 15mm lang. Kjenner du igjen mønsteret i vingene?

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=3615.0

 

en flott Vulgataspinner du har der Are.

var i østmarka i helga å hadde noen flotte spinnerfall å da blir de skikkelig mørke også vingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...