Gå til innhold

brudd på reglene i Rena


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Henning

Til Magne Fjellstad:

Du skriver :  "Ja takke meg til at disse (Terje og Jostein) står på for en sak som de brenner for, det er faktisk mer enn du gjør". Hvem har sagt at ikke jeg har meninger? Brenner ikke jeg for MINE meninger? Jo det gjør jeg!! Selv om jeg er i mot disse reglene...Kanskje du f.eks kan forklare meg om hvorfor det er innført maxmål på gjedde? Jeg vet at de som er for de nye reglene, bryter denne regelen ihvertfall!! De er like kriminelle juridisk sett!

 

Jeg gjentar meg selv..Om denne fyren som fikk en ørret på over kiloen, skulle ha denne til middag, ville også jeg ha rodd denne fort til land for tilbreding. Mener du virkelig at han skulle ha rodd bort til andre fiskere å vist frem denne, at den var fettklipt? Blir jo paranoid av sånt...

 

Du skriver også : "Ikke vet jeg, som sagt, men det synes for meg noe merkelig at han(fettfinnejeger) forsvarer vedkommende såpass sterkt." ---Jeg forsvarer han ikke på noen annen måte at han har ikke gjort noe gærdi før det motsatte er bevist!!!!!

 

At noen velger å være anonyme på denne nettsiden, får være deres sak!!!

 

Du skriver også: "jeg regner med at du er fastboende i Åmot, og at du ikke ser lenger enn til din egen nesetipp når det gjelder forvaltning"----Altså, Åmotinger er sånn mener du...Takk for det!! Snakk om å dra folk over en kam...

 

Den siste der tolket iallefall eg som "Vist du er fra Åmot, så burde du iallefall tenke på elvas beste". Men det kan jo berre være to forskjellige måter å tolke på  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Hafstad

Jeg er helt enig i Terje... Vis alle kan "passe på litt" blir vi kvitt de som ikke hører hjemme i elva.  Med andre ord de som ikke respekterer de regler som til enhver tid er gjeldende. Forøvrig bra poeng av Flemming  ikke feil med en "vakttelefon" ordning...

 

Kansje vil fiske turister strømme til Rena i fremtiden, vis de lokale tar vare på elva tilstrekkelig, slik de gjør i Hemsedal. Da kan de jo også bygge opp en ny næring i omerådet... :)

 

Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se ut som om varmen har vært litt hard de siste dagene  :D

Dette er dømt til å bli en krangletråd, noe trådstarter må ta på seg skylden for. Man kan ikke påstå at lovbrudd har skjedd uten å vite. Oppfatter vel også Terje slik at han ser det var uheldig. Nok om det.

 

De nye reglene er vedtatt og slik er det. Enkelte vil alltid tøye og bryte reglene, så utfordringen blir som Flemming er inne på å finne gode måter å håndheve reglene på. Selvsagt må alle føle det som en plikt å varsle oppsynet når de ser lovbrudd eller mulige lovbrudd. Uten fiskernes hjelp kan det umulig fungere godt, enten man har en eller fem oppsynsbetjenter. Det er da heller ingen grunn til å skåne de som motarbeider de nye fiskeforvaltningsreglene som skal opphjelpe fisk og fiske for alle. Det beste må være å ha en god dialog mellom elvelag og fiskere, for uten samarbeid vil ikke oppsynet (forhåpentligvis flere personer snarest mulig) fungere.

 

Om problemet begrenser seg til et par-tre humørsyke personer vil nok dette gå greit. Skitt fiske til alle mann  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal jeg svare deg Åddvar utifra hvordan jeg opplevde det, selv om jeg vurderte å la være.

 

Har flere spørsmål angående dette;

1. Hvordan veier man en fisk man ser på avstand? Spesielt da regelene ikke gjedler vekt, men lengde? Måtte ha vrt en veldig lang fisk. 

2. Hvor langt unna var du da du opplevde dette?

3. Langt nok unna til å se at det var en ørret? En med fettfinne intakt?

4. Eller var det en sik?

5. Hvem, utenom fiskeforumet, ble varslet angående dette overtrampet? Håper inderlig at med alt dette ståheiet at fiskeoppsynet ble ringt, spesielt da det enten dreier seg om fastboende eller hyttefolk (de som mest sannsynlig ha en tung gammel trebåt på elva)

6. Hvordan kan man vite at vedkommende ikke fulgte regelene som stod trykket på hans kort, da man vet at endel kort ble solgt som er påtrykket fjorårets regeler (feiltrykk/-produksjon)?

 

1. Jeg hadde nettopp lurt opp en på nesten 40 cm et kvarter tidligere så hadde "målestokken" friskt i minnet. Og gubban, her var det ikke snakk om marginer..

2. 50 meter vil jeg tru.

3. ..

4. Sik hopper ikke, fighter ikke, og vaker ikke -på den måten.

5. Hadde desverre ikke nummeret lagra på mobil telefonen.

6. Selvfølgelig umulig å si for meg, men var liksom noe med omstendigheten rundt det hele.

 

Føler det ikke som en nødvendighet at jeg skal måtte svare på det derre du lister opp, men gjør det alikevel for ordens skyld, og for å informere dere som ikke var der i og med at dette har blitt til en betydlig diskusjon.

 

Fiskelysta mi forsvant idet jeg innså hva jeg var vitne til. Neste gang jeg ser noen bryter loven så åpenbart kommer jeg i alle fall til å ha nummeret til oppsynet klart. Får bare håpe at`n da ikke stikker av like fort. Bryr meg lite om å bli stempla som mini-oppsyn gitt. Jeg hadde gjerne ofra en finger eller to for Renaelva og dens beboere, og hva jeg får tilbake av andre mennesker i form av ord og blikk, det driter jeg så langt i at sjøl sjefen min hadde blitt imponert.

 

 

OleM, også jeg har en logg. Handler om en jeg observerte for 2 år siden i Åkersvika under det årlige gjeddefisket om våren. Han som spurte om hvor grensa gikk, og deretter tok seg til rette langt nedenfor denne. 2 ganger så jeg dette, og den jeg sikter til skrøt også over at han hadde tatt noen gjedder.

 

Jeg vil tro det er meg du sikter til Åddvar(?). Har faktisk fått flere forskjellige kontra-opplysninger angående det der, og håper at de som er ansvarlige for å merke opp og informere snart tar litt ansvar. Om du veit sikkert hvor grensa går og så meg overstride den så greit nok.

 

6. Hvordan kan man vite at vedkommende ikke fulgte regelene som stod trykket på hans kort, da man vet at endel kort ble solgt som er påtrykket fjorårets regeler (feiltrykk/-produksjon)?

 

Omformuler deler av den setningen der litt, så tipper jeg tåka letter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til fettfinnejeger. Jeg gikk såpass hardt ut i og med at du kommer med sjikanøse utspill som ikke hører hjemme på en tråd som dette. Og som jeg har skrevet før, jeg har ikke meget til overs for personer som må gjemme sine meninger bak et ALIAS.

 

Derfor gikk jeg ut fra at du var en åmoting på grunn av at du var så frimodig i dine uttalelser. Det er fullt lovlig å ha meninger, til dels krasse sådanne, men da bør en være såpass voksen at en kan stå fram med navn. I mitt snart 75-årige liv har det vært en leveregel som jeg fikk inn med oppveksten før den annen verdenskrig.

 

Dessuten, jeg kan ikke se at jeg i mine innlegg har gått i mot dine meninger. Jeg bemerket at du gjemte deg bak et ALIAS. Jeg har jo også gitt til syne miner meninger. men jeg har fortalt hvem jeg er til alle og en hvær, noe jeg ikke kan se at du har gjort.

 

Til Henning : Jeg skrev at jeg var enig i at det syntes litt rart at vedkommende fikk det så travelt. Selv om det riktignok var ca. 30 grader i lufta, så behøver en ikke å løpe for å få fisken i fryseren. Det var det som fikk meg til å reagere.

 

Så helt til slutt: Jeg har som tidligere nevnt ikke fisket i Rena, nettopp på grunn av det sterke presset som har vært på denne elva, og at jeg ikke kom dit før jeg begynte å fiske i Glomma. Jeg kan også fortelle at jeg enda ikke har vasket snøret i år, jeg har ikke hatt behov for det.

 

Ha en fortsatt god kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, skjønner Oma...

 

Men Renaelva har jo tydeligvis mange minioppsyn da... :o

Tema Puristen & Hostil`n er det nok best å holde seg unna om du har fått en på 41 cm ! !

 

Forøvrig om DU får en på 41 cm ; Skal et oppsyn få krevet å sjekke innholdet i en fiskeveske, skal oppsynet ha begrenset politimyndighet. Det har slettes ikke alle! Et oppsyn som ikke har begrenset politimyndighet, har heller ikke lov til å bøtelegge!

Dette til opplysning.......

selv om oppsynet har begrenset politimyndighet så har han ikke krav om å se i fiskeveska di.. han kan spørre deg pent om du kan åpne den, men noe krav på å få se har han ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare bekrefte Tengz erfaring om at siken hopper. Det kan den defintivt gjøre. Dessuten kan den bli en fantastisk fighter om den nærmer seg 2 kg. Og til slutt og ikke minst, en kan aldri med 100 % sikkerhet si om det er en ørret eller en sik som vaker. Dog om det er godt lys og fisken står nærme deg.....Ja har fått en del stor sik og ørret oppigjennom åra  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at det var en ørret. Jeg padla forbi den fisken på vei oppover, og hadde ment å fiske på den blandt flere andre på vei ned igjen, men måtte naturlig nok vike for han i tre-båten.

Med andre ord så jeg fisken vake. (head and butt).

 

Fader til... selvfølgelig kan jeg mot alle odds ta feil, men..

 

Jeg vil si en ting til Ole M. at sik kan faktisk hoppe!!! Om enn sjeldent

 

Det jeg skrev;

Sik hopper ikke, fighter ikke, og vaker ikke -på den måten

 

Greit om man leser hele setningen.

Selvfølgelig kan sik/fisk hoppe. Fått flere sik sjøl (spesielt i fjor), som har gjort skikkelige byks delvis over vannskorpa. Men jeg har vanskelig for å se for meg en sik på halvannen kilo +/- hoppe gjentatte ganger på den måten som denne fisken gjorde (veldig vanskelig).

 

Greit man stiller spørsmål omkring dette, men ærlig talt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

Synes det er veldig postivt at folk selv tar initiativ til å føre litt "oppsyn" på sidelinja.Vet om tilfeller der fluefiskere misbruker mobilen til å advare hverandre når eventuelt oppsynsmenn er i farta og da sier det seg selv at det kan være nesten umulig i slike tilfeller å få tatt folk på fersken.Derfor bør det være helt naturlig at vi alle er litt observante på hva andre driver med , selvfølgelig helst uten å bli alt for paranoide :)

 

Derfor gikk jeg ut fra at du var en åmoting på grunn av at du var så frimodig i dine uttalelser. Det er fullt lovlig å ha meninger, til dels krasse sådanne, men da bør en være såpass voksen at en kan stå fram med navn. I mitt snart 75-årige liv har det vært en leveregel som jeg fikk inn med oppveksten før den annen verdenskrig.

 

Dessuten, jeg kan ikke se at jeg i mine innlegg har gått i mot dine meninger. Jeg bemerket at du gjemte deg bak et ALIAS. Jeg har jo også gitt til syne miner meninger. men jeg har fortalt hvem jeg er til alle og en hvær, noe jeg ikke kan se at du har gjort.

 

Litt på sidelinja!..Ikke vet jeg hvem du er Magne.Ikke har du bilde av deg selv,ikke adresse eller telefonnummer i innlegget ditt(på lik linje med fettfinnejeger).hvem som helst kan vel logge seg inn med ett eller annet fiktivt "fullverdig" navn.Så hvorfor skulle jeg anse deg og dine meninger som mere "voksne" enn fettfinnejeger?

Det er lovlig å ha meninger ,ja.Det er også lovlig med Alias, og forumet her er ikke fra annen verdenskrig. ;)

Hvis ikke det går ann å være uenig uten å anklage folk for å gjemmes seg(usaklig :rolleyes:), ja da er du vel fakstisk ikke et hår bedre selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Teton. Ja jeg er klar over at adressen min mangler, men jeg var litt for rask til å klikke meg inn da jeg registrerte meg, og det beklager jeg. Men for å bøte på dette, håper jeg at en eller annen på forumet kan legge til på bosted:  RÆLINGEN.  Jeg har vært inne på rediger profil, men fant ikke rubrikken for bosted. Men det er mye mulig jeg er blitt ord-blind, slik at jeg ikke finner det. Men kanskje ev av moderatorene kan hjelpe en grønnskolling på data. Og i min alder, (1933 modell) er det ikke så lett å ta alt det nye. Jeg trenger terping og enda mer terping. Dette til underretning.

 

Forøvrig er jeg opprinnelig fra tidligere jordbærbygd i Hedmark, nemlig Vallset, så jeg har nok fisket på de fleste plasser som Roger Østberg driver å farter på. Er det noe mer dere lurer på så ligger E-postadressen inne så det er fullt mulig å få tak i meg. Derimot så har jeg ikke sett noe telefonnr. til Hr Fettfinnejeger. Heller ikke hans bilde har jeg sett. Kanskje du kanskaffe meg et par briller som jeg kan bruke for å se disse opplysningene. Som en liten kurositet, etter en operasjon for grå stær for noen år siden, så kan jeg fra min leilighet se uten briller når fly lander fra syd på Gardermoen ca. 2 1/2 mil unna. Også når de har kommet seg ca. hundre meter til værs ved avgang mot syd, kan jeg se en liten prikk som  blir til et fly når det kommer nærme nok. Så jeg regner med at synet tross alt er godt nok.

 

Skulle noen trenge flere opplysninger, så er det bare å skrive, enten her på forumet, elleren E-post.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfluepuristen, det jeg mente var at de som fisker mest i elva også på en måte kan fungere som dens beskytter. Ikke ved å tråle opp og ned på jakt etter mulige "overgripere", men heller som observatører der man fisker. Ser man noe så kan man velge å oppsøke det, evt ta bilde/filmsnutt hvis man har med seg kamera. Eller er plutselig ikke forvaltningen viktig nok? Belønningen burde stå i stil, f.eks. gratis sesongkort for de få utvalgte 8).

 

Vakttelefon er også en annen ide som kan fungere.

 

Syns ikke dette er det reneste sprøyt jeg.

 

OleM, der ga du gode svar :). Til opplysning så går grensa ved den første pålen man kommer til nedenfor hølen der alle står. Dette er vel sagt til å være rundt 200m mener jeg å huske ;).

 

Lille Hiawatha fjær i hatten til meg også ToreS :D. Snikende, og etterhvert stinkende, ullteppe - kommer an når i sesongen man snakker om ;D

 

Ett siste spørsmål til Tørrfluepuristen; ringte du/dere fiskeoppsynet for å si ifra? Hvis lovovertrederen sannsynligvis er fastboende så er mulighetene ganske store på å treffe på vedkommende ved å være i nærheten av båten fra tid til annen. Tipper at ingen tok bilde akkurat da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til opplysning så går grensa ved den første pålen man kommer til nedenfor hølen der alle står. Dette er vel sagt til å være rundt 200m mener jeg å huske ;).

 

Da sitter`n 100 % :) Siste gang noe menneske ser meg nedenfor der nå.

 

Ett siste spørsmål til Tørrfluepuristen; ringte du/dere fiskeoppsynet for å si ifra? Hvis lovovertrederen sannsynligvis er fastboende så er mulighetene ganske store på å treffe på vedkommende ved å være i nærheten av båten fra tid til annen. Tipper at ingen tok bilde akkurat da

 

Hadde som sagt desverre ikke noe nummer lagra på mobilen. Bilder ble ikke tatt, men om så hadde skjedd, hadde det alikevel sansynligvis bare blitt "henlagt". Det fordi at karen tydlig gikk inn for/lykkes -med å skjule ruggen (langs beinet) når den etterhvert ble løfta ut av båten, og båret mot hvor enn han skulle. Så ut som han i utgangspungtet hadde tenkt å sløye/mage fisken på stedet, men da jeg la meg til på den andre siden med nesa rett mot`n virka det som den raskt ble revurdert..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om oppsynet har begrenset politimyndighet så har han ikke krav om å se i fiskeveska di.. han kan spørre deg pent om du kan åpne den, men noe krav på å få se har han ikke..

 

I instruks for oppsyn står det om Kontroll §6: (...) Han har myndighet til å undersøke både båter og redskaper som er i bruk under laksefisket/innlandsfisket. Det samme gjelder kontroll av fangsten. (...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til fettfinnejeger!

(Beklager at jeg kom til å adressere mitt svar til feil person. Så vidt meg bekjent har ikke nicket fettfinnejeger noe med nevnte persons identitet å gjøre. Sorry!).

 

Jeg refererer til min egen instruks fra tiden da jeg fungerte som fiskeoppsyn med begrenset politimyndighet. Den heter: INSTRUKS for oppsynsmenn ved laksefisket og innlandsfisket. (Instruks fastsatt av Direktoratet for vilt og ferskvannsfisk den 1. april 1970 i medhold av §§ 70 og 84 i lov av 6. mars 1964 om laksefiske og innlandsfiske, jfr. kgl.res. av 24 september 1965).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...