Gå til innhold

Klekking men ingen vak!!?


marb

Anbefalte innlegg

Klekkingen er helt klart igang i Snarumselva i Modum, men hvor er fisken? Er relativt høy vannføring og temperaturen i vannet er på rundt 15 grader, men fiksen vaker ikke!!?

 

[/img]

 

Insektene er på plass

post-2224-13949849820953_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Öringen

Det var samma fenomen här i hemsila,massa insekter men ingen fisk att se när vattnet var högt men nu har älven sjunkit och fisket är mycket bättre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Klekkingen er helt klart igang i Snarumselva i Modum, men hvor er fisken? Er relativt høy vannføring og temperaturen i vannet er på rundt 15 grader, men fiksen vaker ikke!!?

 

[/img]

 

Insektene er på plass

 

Hvis fisken ikke vaker når det er klekking, så er det to mulige forklaringer: 1:All fisken er død :P

                                                                                                  2: Fisken er sellektiv på nymfer

Jeg vil tippe det siste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukeren har ikke vært aktiv siden 2007..

 

Var det viktig for deg og kommentere at tråden var gammel?!

Like uviktig som det er å bumpe en to år gammel tråd der bruker tydeligvis er inaktiv :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukeren har ikke vært aktiv siden 2007..

 

Var det viktig for deg og kommentere at tråden var gammel?!

Like uviktig som det er å bumpe en to år gammel tråd der bruker tydeligvis er inaktiv :-*

 

Det er teknisk mulig at det kommer en nybegynner innefor fluefiske og kikker på tråden. Kanskje han lærer noe. I alle trådene er det flere personer enn bare han som lagde tråden som får en a-ha opplevelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var samma fenomen här i hemsila,massa insekter men ingen fisk att se när vattnet var högt men nu har älven sjunkit och fisket är mycket bättre.

Rart at ingen er mer opptatt av dette fenomenet enn svarene her antyder. Kanskje ikke så rart at gutten/mannen ga opp og ikke har kommet med innlegg siden.

Opplevde det samme forrige helg oppe på Holtefjell. Masse marginataer på land, fin bris innimellom som blåste en del av de ut på vannet, men nesten ikke et vak. Hva gjør man da? Begynner å blindfiske med nymfer og tilfelle hvor når man ikker fisker i elv og har en viss mulighet til å spotte fisken? Som relativt fersk fluefisker (har kun holdt på i 6/7år) synes jeg slike situasjoner er vanskeligst. Før med sluk eller mark, var det bare å begynne å banke der man mente fisken burde stå - det er jo det slukfiske først og fremst går ut på. Det må da være noen her på forumet som kan gi et seriøst svar.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var samma fenomen här i hemsila,massa insekter men ingen fisk att se när vattnet var högt men nu har älven sjunkit och fisket är mycket bättre.

Rart at ingen er mer opptatt av dette fenomenet enn svarene her antyder. Kanskje ikke så rart at gutten/mannen ga opp og ikke har kommet med innlegg siden.

Opplevde det samme forrige helg oppe på Holtefjell. Masse marginataer på land, fin bris innimellom som blåste en del av de ut på vannet, men nesten ikke et vak. Hva gjør man da? Begynner å blindfiske med nymfer og tilfelle hvor når man ikker fisker i elv og har en viss mulighet til å spotte fisken? Som relativt fersk fluefisker (har kun holdt på i 6/7år) synes jeg slike situasjoner er vanskeligst. Før med sluk eller mark, var det bare å begynne å banke der man mente fisken burde stå - det er jo det slukfiske først og fremst går ut på. Det må da være noen her på forumet som kan gi et seriøst svar.

 

Jens

 

 

Det beste svaret jeg tror du kommer til å få er: det finnes ingen fasitt, og det går ikke ann å bli helt utlært. Alt kan gå ann, og ting kan være på kryss og tvers av sunn fornuft noen ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var samma fenomen här i hemsila,massa insekter men ingen fisk att se när vattnet var högt men nu har älven sjunkit och fisket är mycket bättre.

Rart at ingen er mer opptatt av dette fenomenet enn svarene her antyder. Kanskje ikke så rart at gutten/mannen ga opp og ikke har kommet med innlegg siden.

Opplevde det samme forrige helg oppe på Holtefjell. Masse marginataer på land, fin bris innimellom som blåste en del av de ut på vannet, men nesten ikke et vak. Hva gjør man da? Begynner å blindfiske med nymfer og tilfelle hvor når man ikker fisker i elv og har en viss mulighet til å spotte fisken? Som relativt fersk fluefisker (har kun holdt på i 6/7år) synes jeg slike situasjoner er vanskeligst. Før med sluk eller mark, var det bare å begynne å banke der man mente fisken burde stå - det er jo det slukfiske først og fremst går ut på. Det må da være noen her på forumet som kan gi et seriøst svar.

 

Jens

 

 

 

Det beste svaret jeg tror du kommer til å få er: det finnes ingen fasitt, og det går ikke ann å bli helt utlært. Alt kan gå ann, og ting kan være på kryss og tvers av sunn fornuft noen ganger

Etter vel 50 år i skog og mark vet jeg godt at det ikke er noen fasitsvar med to streker under, men det både jeg og antakeligvis trådstarter er ute etter å få høre andres opplevelse av det samme og i hvordan dere andre takler samme situasjon. Blir dere bare sittende å glo til noe skjer, starter dere å blindfiske eller går dere hjem. Eller et lite håp om at noen kan sette det i sammenheng som gjør at det er en eller annen logisk forklaring kanskje. Jeg har litt sansen for Pompel og Pilt teorien om at to, for ikke å si mange hoder, tenker bedre enne ett.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...