Gå til innhold

Deilig dag


Gjest Påskenøtteknekker

Anbefalte innlegg

Gjest Påskenøtteknekker

Dette ble en usedvanlig vakker dag ved Renaelva. Den ønskede regnskura kom, og opp av vannet poppa det aurivillii og ignita som på bestilling, og da begynte ørreten å vake...

Vi oppdaga en ny døgnflueart også. Heldigvis klarte jeg å dokumentere dette på et bilde:

 

28762_s.jpg

Ephemerella skjeggevillii, grå dun. ;D

 

28763_s.jpg

Dinocras Cephalotes er alltid like imponerende. Dæven for ei steinfluenymfe!

 

28764_s.jpg

Som jeg skrev, ignitaen kom sammen med aurivilliien i år. Tre uker for tidlig. Er litt redd for at alle klekkingene blir svidd av på kort tid, slik at det blir en laaaaang dødperiode utover i juli.

 

28765_s.jpg

Ole Marius koser seg i kajakken. Skulle ønske dere hadde sett hvor vakkert det var i går.

 

28766_s.jpg

Som sagt, det var spesielt vakkert. Beklager at dette blir dårlig formidlet gjennom disse bildene. Dere skulle vært der!

 

Jostein Berg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott reportasje og ikke minst spennende døgnflue! ;)

 

Kan skrive under på at det var en flott kveld!

Noen dager er det visstnok for enkelt, og i går var det endelig min tur. Fikk fem stk. (bomma på tilslag på tre og mista den største i tillegg så klart!) ørret på 30 meter strekke og to timer da regnet ga seg. Kunne ha fortsatt, men ga meg fordi det føltes som jeg hadd fått nok! En ny og god følelse for meg!

Håper at ikke all klekking blir blåst for raskt, for dette var veldig gøy! :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle utvilsomt ha vært der ja, men jeg syntes du formidler det bra jeg. Gjennom flotte bilder og ord så fåtallige at ubeskriveligheten i stemningen oser ;)

Av og til blir man bare så slått av det vakre i naturen at ord blir utilstrekkelige, det må som du sier oppleves.

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ephemerella skjeggevillie ja........habitatet denne døgnflua foretrekker for andre hamskifte er såpass spredt at utbredelsen av denne døgnflua er heller sparsom, folk kan hjælpe denna skjeldenheta med og opptre skjeggete og uflidd, samt ha evnen til å stå mye i ro.....?...... :D

 

Nok tull......fantastisk fin dag i går ja, eventyra utspant seg på beste vis i en natur som viste seg fra den beste sie!

Takk for turen alle sammen! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ephemerella skjeggevillie ja........habitatet denne døgnflua foretrekker for andre hamskifte er såpass spredt at utbredelsen av denne døgnflua er heller sparsom, folk kan hjælpe denna skjeldenheta med og opptre skjeggete og uflidd, samt ha evnen til å stå mye i ro.....?...... :D

 

Nok tull......fantastisk fin dag i går ja, eventyra utspant seg på beste vis i en natur som viste seg fra den beste sie!

Takk for turen alle sammen! :)

 

HAHA...Løft et bein omgangen ja...Godt ordtak!! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid det mottoet der hjælper meg desverre! :(

I går sklei framfoten unna på sleipt gras i elvekanten......resultatet var at jeg havna i knestående foran en kompis av helt feil kjønn......gusjelov ble det ikke tatt som et frieri før jeg var dum nok til å nevne det sjøl!

Bra at det var en hann foresten, hadde det vært en av gjengens to damer kunne jeg fort endt opp med og få juling.......for døm er "opptatt" begge to! :D

Etterpå tråkka jeg over under bestigningen av ei brygge, og hadde ikke et gammalt og nedstøva katte-innstinkt bråvokna i en ekplosiv serie av korrigerende luftakrobatikkspasmer kunne jeg fort ha endt opp med kjeften full av elvemudder og niøyer!

Det hadde ikke vært første gangen........har drekki mye vann fra bånn av elver jeg!

Mottoet er vel mest en enkel bønn fra en hedning, og omfavner nok de fleste aspektene av livet, skulle ønske jeg hadde kommi på det før og virkelig vært i stand til å praktisere det......hadde spart meg for en del harde landinger da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var ikke akkurat stygt oppi der i går! Her er noen fiskebilder fra turen..

 

210620072244SnIgexO1mRMg1Nrpam.jpg

 

2106200722005KzlDNUMLbREuEG2JO.jpg

 

210620072230Bsk2dG3oYTtg4lvqJm.jpg

 

210620072219kHtulWBTslVWcrQbSA.jpg

 

210620072226dDSbbnOwm7AmxiotZo.jpg

 

210620072219yOYgYYFSxn3xzrrKka.jpg

 

210620072212eJC922XPzClRMGfUEN.jpg

 

 

 

210620072253EHZIPaI5HPXxUSRjtr.jpg

 

 

Prøvde en tur i dag også, men vi ble jagd vekk av vær-gudene. Yra så smått for å si det sånn.

På vei mot elva begyner det plutselig å suse noe helt jævlig.. etterfulgt av et lite "smakk". Første jeg tenkte var "faen, driv kajakken å sklir av!?".. men nei, det gikk rett og slett for flytevesten min! Og det stank gasss!! Sånn er det i denne auriville tid, da alt blir liggende i bilen fuktig og skittent. :-)

 

Her ser jeg grunnen til "smakk"et..

 

210620072244f92IAw6xa6wFvm1UNw.jpg

 

:D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Herre gud a det kribler i kastearmen når jeg ser slike bilder.

Nydelige bilder av både ome og jostein.

Bare en uke igjen nå, så får jeg en dag eller to ved elva også  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Öringen

Sköna bilder ni har postat,det ser ut som jag får ta mej en tur,ska inhandla en ally först bara.Kan man få lite tips om vart man borde åka.Har aldrig fiskat i Rena jag håller till i Hemsila mest. I helgen blir det det säkert kanonfiske! Ha det gott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...