Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Blitt pepra"med pennicillin,noe som gjorde at jeg måtte ut å stille abstinensene en liten bråtur i Sonsområdet(pga islegging de fleste andre steder... :P Fant meg en liten vik i le for nordatrekket,fyra bål og speidet etter vak,2 røyk senere var det fisk oppe,rett ut med lina-3 kastet satt det en 700grammer,imens jeg kjørte denne var det en finfin rygg oppe etpar meter ifra meg..moro å kjøre fisk på E2"n :D Setter ut denne og kaster på den andre som jeg veit er i området,men nada :P Hiver mer ved på bålet,varmer fingrene og tar en runde til,mister en peen fisk etter 3 sek.Ser ytterligere 3 fisk oppe,men ingen flere i håven.Flott 2-timers på fjære sjø,fisken tok en nybundet "glassreke"slow int.Floa kom og vakingen var over...Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber ute hele året selv,men har forfryst en finger på Finnmarksvidda for mange år siden,den merker jeg først....løsningen er å fyre et bål før man begynner å fiske,sikre godt med ved,deretter ut og fiske,korte økter med varme fingrapå bålet pauser"ingen hansker som funker allikevel :P har testet det meste! Sola var varm idag,bare man kommer seg litt i le :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba pistus :)

Godt noen trosser kulden!

Etter å ha testet mye rart innen hansker så ender jeg alltid opp med de samme hanskene som Robin anbefalte meg. Tynne og gummiert i håndflatene. De varmer ikke veldig godt, men så lenge man er i bevegelse så fungerer de faktisk bra nok til å gjøre det komfortabelt. I tillegg er det null stress å håndtere knuter. Brukt dem ned i -16 grader og de har forlenget fiskeøktene betraktelig. Kjøpes hos de fleste byggvareforhandlere og koster "nada" ;)

109.200400.jpg__%5B200px%5D.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fine ut der Lars  :D  

Nå når vi først er inne på hansker og kulda så har jeg et lite spørsmål.

Jeg liker best å fiske uten hansker, liker hansker dårlig. Samme hvor kaldt det er. Jeg føler at jeg mister fullstendig kontakt med flua med hansker på, og jeg har prøvd det meste. Ikke er det så mye varmere heller. Det som har hjolpet aller mest, og som faktisk gjør at jeg holder ut lengre er linekurven. Når snøret er tørt så holder hendene seg i allefall litt tørre,om mulig  :P

Men tilbake til spørsmålet. Jeg regner med at jeg ikke er den eneste som fryser sykt på hendene når jeg fisker. Kanskje er jeg litt ivrigere en de fleste når jeg er ute, men regner med at de fleste har rimelig vondt i hendene når gradestokken stuper mot det blå. De som bryr seg mere om meg en meg selv mener at jeg ikke skal dra ut i kulda fordi det er "farlig". Jeg ser jo selv at hendene mine får juling, og fingrene mine er jo tykke som poteter etter 4 timer i minus 5 grader. ER det noen som vet om det faktisk er farlig? Noen fluefiskeettersjøørretisjøenvettiser som har peiling?

Jeg vet det eneste riktige er å ta det med ro når man er ute og unne seg noen pauser her og der. Jeg er mektig imponert over pistus som sitter ved bålet sitt og drikker kaffe mens han speider ut over den grå overflaten. Men det klarer ikke jeg i lengden. Det blir mere å bælme en red bull og sluke to boller så på'n igjen på meg :P

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er venstrahånda som får juling. Kastearmen er tørr, så den er det sjelden noe stress med. Men tar turen innom varmelommene ved anledning. Men de hanskene jeg har bilde av er syltynne. Kjøper man dem i en småtrang størrelse så er det nesten så man ser fingeravtrykket igjennom  ;D Det er de eneste jeg har funnet brukendes til fluefiske. Dessuten har man meget god kontakt med lina. Men litt våt blir venstrehånda uansett. Men gummien begrenser det i stor grad. Lina kommer tross alt gjennom hånda før den lander i linekurven ;) Om det er farlig med kulde? Tja, tar du ikke pause når følelsen forsvinner og fortsetter i flere timer så ber du om trøbbel. Men jeg har ikke problemer med at hendene hovner opp i kulda. Er vel heller nesten det motsatte som skjer når blodårene trekker seg sammen. Men folk er forskjellige og reagerer ulikt på kulda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba pistus :)

Godt noen trosser kulden!

Etter å ha testet mye rart innen hansker så ender jeg alltid opp med de samme hanskene som Robin anbefalte meg. Tynne og gummiert i håndflatene. De varmer ikke veldig godt, men så lenge man er i bevegelse så fungerer de faktisk bra nok til å gjøre det komfortabelt. I tillegg er det null stress å håndtere knuter. Brukt dem ned i -16 grader og de har forlenget fiskeøktene betraktelig. Kjøpes hos de fleste byggvareforhandlere og koster "nada" ;)

109.200400.jpg__%5B200px%5D.jpg

Er veldig praktiske de hanskene der ja. mye bedre en alt annet jeg har prøvd.Er kanskje viktig at de passer i størelsen...må ikke bli for trange eller romslige....men er vel såpass elastiske at passformen er ikke største problemet.

Løp å kjøp !! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er venstrahånda som får juling. Kastearmen er tørr, så den er det sjelden noe stress med. Men tar turen innom varmelommene ved anledning. Men de hanskene jeg har bilde av er syltynne. Kjøper man dem i en småtrang størrelse så er det nesten så man ser fingeravtrykket igjennom  ;D Det er de eneste jeg har funnet brukendes til fluefiske. Dessuten har man meget god kontakt med lina. Men litt våt blir venstrehånda uansett. Men gummien begrenser det i stor grad. Lina kommer tross alt gjennom hånda før den lander i linekurven ;) Om det er farlig med kulde? Tja, tar du ikke pause når følelsen forsvinner og fortsetter i flere timer så ber du om trøbbel. Men jeg har ikke problemer med at hendene hovner opp i kulda. Er vel heller nesten det motsatte som skjer når blodårene trekker seg sammen. Men folk er forskjellige og reagerer ulikt på kulda :)

Hehe, prøv å fisk uten linekurv i minus ti så blir det fort kaldt ;) Tro meg det vet jeg alt om. "Lina kommer tross alt gjennom hånda før den lander i linekurven" Mye forsvinner i stang ringene da ;) Men det er ikke så ille. det er når lina ligger i vannet og man kaster. Da lina løper ut inni hånda di og vannet spruter i alle retninger, det er ille!

Ja, det er liksom min regel. Når det slutter å svi da er det på tide å sette seg på sykkelen og vende nesa hjem.

Hva heter disse vidunderhanskene da Lars ?  ;D

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, har da gjort det også ;) (uten linekurv altså) Tenkte bare ikke lenger enn nesa her jeg satt  ;D Lenge siden sist jeg hadde en vinter uten kurven!  :D  Sorry altså ;)

Hansken kommer fra utallige produsenter og leverandører. De fås kjøpt over hele fjøla og husker ikke hvilken produsent mine er fra (kan sikkert løpe ned på promperommet og sjekke hvis det er viktig, men fant akkurat godstillingen i sofan  ;D). Tror de kalles monteringshansker (google/bilder). Men når du tar dem på så varmer dem ikke akkurat nevneverdig fra første sekund. Det er først etter et kvarterstid at du merker at det går fra å være kaldt til å bli varmt. Etter et par turer så klarer du deg ikke uten  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanskene er såkalt "monteringshanske for elektrikere ol.Denne får du i de fleste byggvarehandlere Vebjørn ;) fisker uten hansker og uten linekurv,derfor bål i nærheten...Men det er bare å komme seg ut,selv om det virker kjølig utenfor døra,bonusen er den totale stillheten som råder i skjærgården på denne tiden,fisk er bonus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok vært forsiktig med å fiske i så kaldt vær. Har man først forfryst fingrene, vil man kunne slite med nedsatt sensibilitet og tåle kulde dårligere i flere år fremover. Også mulighet for å pådra seg degenerativ artritt. Kanskje ikke noe man tenker på så lenge en er frisk og rask. Om 20-30 år derimot....

Kom over et par batterdrevne, oppvarmede innerhansker på nettet.

Noen som har prøvd disse? : 

http://www.varmgod.no/side4.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredricoo

Ville nok vært forsiktig med å fiske i så kaldt vær. Har man først forfryst fingrene, vil man kunne slite med nedsatt sensibilitet og tåle kulde dårligere i flere år fremover. Også mulighet for å pådra seg degenerativ artritt. Kanskje ikke noe man tenker på så lenge en er frisk og rask. Om 20-30 år derimot....

Kom over et par batterdrevne, oppvarmede innerhansker på nettet.

Noen som har prøvd disse? : 

http://www.varmgod.no/side4.html

Støtter denne så det holder.. Jeg måtte ta fingeren min pga u-klokskap når det gjelder kulde. Er igrunn ikke mye som skal til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...