Gå til innhold

Kasteteknikk ang trange bukter


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Jeg trener aktivit kasteteknikk, og har noen spørsmål.

 

Jeg har lært tidligere at f.eks klokka 10-14 bevegelsen er "optimal" Kaster mye i sjøen, og gikk mye over til kast med stang i et såkalt "180 graders" kast. Dette ga meg et løft på kastelengder, men etter å ha lært mye gjennom Micke Blomberg så trenger jeg ikke å alltid 180 grader med stanga lenger, kan korte ned lengdene. på maks-distanse kast ville jeg muligens brukt det.

 

Grunnen er at jeg har fått oppdaget feil, og rettet dem mye opp, og endelig nå skjønner jeg prinsippet av hvor mye et langt solid dobbelt trekk og "driftet" betyr. Og ikke minst sikt høyt.

 

Er det bare en myte at 10-14 gir trangere bukter??? Jeg føler jeg kan kaste like trange bukter med et 180 graders kast ved hjelp av høy linefart og dobbelt-trekk armen samt "timing"

 

Har jeg rett?

 

 

Setter veldig pris på tilbakemelding, har ambisjoner om å bli en best mulig kaster, gjerne om det skal koste meg tusenvis med timer.

 

 

(når jeg mente korte ned lengdene var det stangbevegelsen,ikke kastelengden) 10-14 vs 180 grader bare et eksempel,dette justerer jeg jevnlig avhengig av behov og situasjon.

 

Takker for internett, Micke og Tom L for at jeg har fått stor fremgang siste 3mnd. Skikkelig inspirerende å lære av så gode kastere

 

 

 

Torgeir

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lærer kasting av Micke og Tom L så trenger du ikke oss  ;D

 

Men, så lenge du har liten høydeforskjell mellom bakstopp og fremstopp så får du trange bukter. Uavhengig av lengden mellom stoppene.

 

Men for folk flest er det nok lettere å få trange bukter med en kortere arbeidsvei.

Det er heller ikke nødvendig med laaang arbeidsvei for å kaste langt (selv om det er lettere). Se på Steve Rajeff. Han har ganske korte bevegelser, men kaster veldig langt.

 

Personlig kaster jeg akkurat dit hvor fisken står  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lærer kasting av Micke og Tom L så trenger du ikke oss  ;D

 

Men, så lenge du har liten høydeforskjell mellom bakstopp og fremstopp så får du trange bukter. Uavhengig av lengden mellom stoppene.

 

Men for folk flest er det nok lettere å få trange bukter med en kortere arbeidsvei.

Det er heller ikke nødvendig med laaang arbeidsvei for å kaste langt (selv om det er lettere). Se på Steve Rajeff. Han har ganske korte bevegelser, men kaster veldig langt.

 

Personlig kaster jeg akkurat dit hvor fisken står  ;D.

 

 

Hei

 

Takk for tips, fått veldig bra tips på et annet forum hvor kasteteknikk blir diskutert litt mer. Det du sa var veldig nyttig for meg, fordi jeg har ikke så stor erfaring teoretisk. Rajeff er heilt rååå. Lastet ned mye med han ;)

 

 

Over til totalt avsporing Tmags, som den fornuftige mann du er så er vi enige om at Greyline klasse 5 er ei super stang. Aldri opplevd maken faktisk ;)

 

Bare lurte på åssen snører du følte passet bra til den?

 

 

Mvh

Torgeir( Litt av en tid, fisket SØ i hele natt ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke nødvendig med laaang arbeidsvei for å kaste langt (selv om det er lettere). Se på Steve Rajeff. Han har ganske korte bevegelser, men kaster veldig langt.

 

Personlig kaster jeg akkurat dit hvor fisken står  ;D.

 

Hei Tore!

 

Det er riktig at Steve Rajeff har ganske korte bevegelser, men kastebevegelsen hans på lange kast er ikke så kort som den umiddelbart ser ut. Om du har mulighet til å se et langt kast av Steve fra siden (eller helst et videoklipp i sakte fart), vil du se at han åpner opp ganske mye etter at han har satt stoppen i siste baksleng slik at utkastbevegelsen er betydelig lengre enn i blindslengene. Men sammenlignet med mannen som kom på plassen bak Steve i enhåndskonkurransen i EWM i fjor, Mathias Lilleheim, er kastebevegelsen allikevel ganske kort.  ;D

( http://www.2006worldcastingchampionships.ie/result2.html se under Trout Fly Distance on Water )

 

Personlig kommer jeg ofte dit jeg vil, men det er ikke alltid at fisken står der!  ;) For en som ikke er i nærheten av å få fisket så mye som deg, er tørrfluefisket takknemlig - fisken forteller jo selv hvor den står!

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rajeff kaster på en meget effektiv måte er mitt syn. Tilsynelatende beinharde stopper med generering av stor snørehastighet. Jeg har ikke observert at han drifter nevneverdig på de snuttene jeg har sett, Tom, men du kjenner ham jo. Jeg tror nok han gjør det, et raskt overslag med drift, som kommer fort opp igjen. Ofte er det ikke så lett å få det med seg for det blotte øyet, men sees selvsagt lettere fra siden. Effektivt er det i hvertfall. Nå skal vi ikke skjære alt utstyr over 1 kam her, men personlig kaster jeg sånn selv med de stengene jeg benytter, kort arbeidsvei, råkontante stopp, med overslag og en rask drifting i de siste sveipene. Jeg står på skrå for langkasting for å utnytte kroppen fremover i en lengre arbeidsvei, forøvrig spenner jeg opp kroppen og vrir aldri på hodet. Det er nå min måte. 180 graders arbeidsvei? Mellom stoppene? Javel. Lengst mulig med minst mulig bruk av kraft og bevegelse er nå min melodi. Men funker, ja det gjør mye, og funker det best for deg, ja så er det alt som betyr noe. Lykke til med kastingen videre!

 

Hmmm... kikka på'n her på nytt nå, Rajeff altså. Han gjør en liten drift på sistesveipene, men den er jaggu ikke stor. Det bare viser hvor effektiv den er, selv i liten skala. Det er ikke store ekstra arbeidsveien som skal til for å gi gode resultater, kombinert med et riktig trekk, en riktig kroppsbevegelse, og en høy pidestall  :D ...ja, og legg merke til en ting til, dere som har ham lastet ned fra nettet; hvordan han bruker stangtuppen sin...

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Var 180 graderen ment til meg????

 

Jeg skreiv at jeg muligens ville brukt denne, men er i stor tvil etter litt prøv og feil trening. Mener at kortere arbeidsvei kan være like effektivt, føler hvertfall jeg får mer utbytte av et lenger dobbelt-trekk med kortere arb vei og større linehastighet. Jeg bare kom med et spørsmål Jan hvis det var meg du mente. Har ikke sagt at jeg benytter 180 gradern alltid, gjorde det nesten før. Bruker det mindre og mindre, jeg føler jeg får mer kontakt med "stanga" med kortere arbeidsvei. Lettere å spenne opp gang etter gang.... Får en lettere "sprettert" effekt. Min måte å si det på.

 

Det er bare slik jeg opppfatter det, har bare de siste mnd blitt skikkelig "hekta" på teknikk, trening  og et større ambisjons-nivå enn jeg hadde før.

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, greit Toggi, jeg misforstod deg litt med tanke på 180-gradern  ;)

 

Jepp, katapulteffekten, det er den vi er ute etter  :D

 

Forøvrig; den måten jeg kaster på, setter toppdelen i ganske godt spenn forover og bakover, og spesielt under kasting i lavere stangklasser/mjukere toppdeler, ergo skal det godt gjøres å "slippe unna med det" ved ekstremt mye snøre utenfor toppringen, uten en viss form for drift i bakkastet som kompenserer dette spennet fremover igjen, lar bunndelen få jobbe bedre, og fremoverbevegelsen starter med en mer utrettet toppdel. Jeg synes det er bemerkelsesverdig at Rajeff evner å opprettholde feilfriheten i kastene sine, med såpass mye snøre ute, og så liten bruk av drift som jeg ser på spesielt det videoklippet fra West Competition 2006. Men han er nok ikke så hard på stoppene som jeg er, når jeg ser nøyere etter. Jeg sitter og leiter og leiter jeg, men kan liksom ikke finne et detalj hos ham å sette fingern på, som skulle gi ham de gode resultatene han tross alt har, altså jeg mener selvsagt 1 ting som, utover hans gode teknikk forøvrig, gir ham noe ekstra. Jeg er sikker på at endel andre også driver og leiter etter hva det er han gjør som bringer ham de lengdene. Det må være summen av hele ham tror jeg  :D Flink er'n ihvertfall, selv om jeg tror det er endel nordmenn som hadde slått ham, hadde de stilt opp i konkurranse. Nok om det. Det skal stilles også  8) En ting jeg stusset på første gang jeg så ham på video (og da visste jeg ikke hvem det var på filmen), var at jeg synes han var i ubalanse, og kastet uryddig. For moro skyld sendte jeg videoen til noen bekjente fluekastere, dyktige sådan, og fikk svar tilbake som gikk på at "han der burde ta seg et kastekurs" etc. Haha... jommen sa jeg smør. Langt går det ihvertfall, og det er jo det som teller... for ham...

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er "hardere" på stoppene enn Rajeff så må jeg si det stopper brått  ;D.

 

Jeg fikk så vidt sneket meg til en samtale med ham for et par år siden, og jeg spurte hva han selv trodde var hemmeligheten bak hans stabilt gode kasting. Han nevnte et godt grep (mannen har håndledd som tømmerstokker!), timingen av overslaget (samt at dette må være "fast", ref. tømmerstokkene) og bakkastet (spenner stanga før fremkastet). Jeg forventet en lang lekse om pendling osv., men ifølge ham var det nettopp dette trange, presise bakkastet som var hemmeligheten bak den forholdsvis korte arbeidsveien.

 

Forøvrig er det en ganske detaljert stilstudie av SR i en av filmene til Mel Krieger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan!

 

Vedrørende Steve Rajeffs teknikk:

Om man med drifting mener ren horisontal bevegelse bakover/framover etter stoppen, så er det ikke mye (som jeg har sett i hvertfall). Derimot så åpner han opp kastesektoren (blir det riktig uttrykk tro?) ved at han roterer stangen litt videre etter den markerte stoppen, for å øke arbeidsveien i utkastet.

 

Skal jeg peke på en avgjørende ting ved stilen hans, bortsett fra trange og rene bukter, stor styrke og perfekt timing, så må det være dobbelttrekkarmen hans. Det er endel kastere i verden med stor styrke, perfekt timing og nydelige bukter, men dobbelttrekket til Steve er av en annen verden! Jeg kan ikke huske å ha sett noen andre i verden som har tilsvarende fart på trekket!

 

Jeg tror nok det er flere av de beste nordmennene som er svært nære han, men jeg er jammen ikke sikker på om det er noen i Norge (eller andre steder i verden), som man kan si er bedre jevnt over enn Steve Rajeff. Steve har mest oppmerksomhet som fluekaster/castingutøver, men han fisker også mye og har tidligere jobbet i flere år som fiskeguide.

 

 

Mvh

Tom

 

 

Edit: skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er "hardere" på stoppene enn Rajeff så må jeg si det stopper brått  ;D.

 

Jeg fikk så vidt sneket meg til en samtale med ham for et par år siden, og jeg spurte hva han selv trodde var hemmeligheten bak hans stabilt gode kasting. Han nevnte et godt grep (mannen har håndledd som tømmerstokker!), timingen av overslaget (samt at dette må være "fast", ref. tømmerstokkene) og bakkastet (spenner stanga før fremkastet). Jeg forventet en lang lekse om pendling osv., men ifølge ham var det nettopp dette trange, presise bakkastet som var hemmeligheten bak den forholdsvis korte arbeidsveien.

 

Forøvrig er det en ganske detaljert stilstudie av SR i en av filmene til Mel Krieger.

 

Ja, hos meg stopper det brått. Helt enig med deg med tanke på grep og håndledd her.

 

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan!

 

Vedrørende Steve Rajeffs teknikk:

Om man med drifting mener ren horisontal bevegelse bakover/framover etter stoppen, så er det ikke mye (som jeg har sett i hvertfall). Derimot så åpner han opp kastesektoren (blir det riktig uttrykk tro?) ved at han roterer stangen litt videre etter den markerte stoppen, for å øke arbeidsveien i utkastet.

 

Skal jeg peke på en avgjørende ting ved stilen hans, bortsett fra trange og rene bukter, stor styrke og perfekt timing, så må det være dobbelttrekkarmen hans. Det er endel kastere i verden med stor styrke, perfekt timing og nydelige bukter, men dobbelttrekket til Steve er av en annen verden! Jeg kan ikke huske å ha sett noen andre i verden som har tilsvarende fart på trekket!

 

Jeg tror nok det er flere av de beste nordmennene som er svært nære han, men jeg er jammen ikke sikker på om det er noen i Norge (eller andre steder i verden), som man kan si er bedre jevnt over enn Steve Rajeff. Steve har mest oppmerksomhet som fluekaster/castingutøver, men han fisker også mye og har tidligere jobbet i flere år som fiskeguide.

 

 

Mvh

Tom

 

 

Edit: skrivefeil

 

Hoi, Tom!

 

Skjønner hva du mener med "åpning av sektoren". Kaller det drift uansett jeg, selv om den er i liten skala. Men hva tenker du egentlig på med "rotasjon" her? Forklar den litt nærmere hvis du kan, selv om jeg allerede har en ide om det i hodet mitt.

 

Tror nok at hemmeligheten hans ligger et annet sted, og det kan godt være at den ligger i trekket, selv om jeg egentlig ikke tror på akkurat det heller.

 

Jeg går kanskje litt i retning av det uttrykte fra Tmags sin side her: "mannen har håndledd som tømmerstokker". Ja, selv om ikke fluekasting er noen kraftsport direkte, så er rett kraft på rett sted til rett tid avgjørende, og jeg tror (og erfarer) at et sterkt håndledd sterkt bidrar til de lange kastene, forsåvidt ikke noen revolusjon i akkurat det utsagnet, men men... ihvertfall med den kastestilen her.

 

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener med "åpning av sektoren". Kaller det drift uansett jeg, selv om den er i liten skala. Men hva tenker du egentlig på med "rotasjon" her? Forklar den litt nærmere hvis du kan, selv om jeg allerede har en ide om det i hodet mitt.

 

Tror nok at hemmeligheten hans ligger et annet sted, og det kan godt være at den ligger i trekket, selv om jeg egentlig ikke tror på akkurat det heller.

 

Jeg går kanskje litt i retning av det uttrykte fra Tmags sin side her: "mannen har håndledd som tømmerstokker". Ja, selv om ikke fluekasting er noen kraftsport direkte, så er rett kraft på rett sted til rett tid avgjørende, og jeg tror (og erfarer) at et sterkt håndledd sterkt bidrar til de lange kastene, forsåvidt ikke noen revolusjon i akkurat det utsagnet, men men... ihvertfall med den kastestilen her.

 

Hei igjen, Jan!  :)

 

 

For å øke arbeidsveien i utkastet kan man drifte (det jeg kaller drifte i alle fall  ;)) ved å bevege kastehånden horisontalt bakover etter stoppen, men før snøret har rullet ut, eller man kan åpne kastesektoren fra f.eks. kl. 10-14 til f.eks. kl. 9-15.

Det siste er veldig tydelig demonstrert av Steve Rajeff i dette klippet (se etter 2:00 minutter av totalt litt over 4:00). Dette er riktignok fra en castingkonkurranse og det er tohånds lengde som vises.

 

Vi kan også se det i dette korte klippet med enhåndsstang:

 

Jeg tror de fleste av oss gjør begge deler og i samme bevegelse, men Steve gjør forholdsvis mest av å åpne sektoren (fra f.eks. 10-14 til 9-15). Var dette mer forståelig?

 

Det er selvfølgelig veldig vanskelig å peke på en enkelt faktor som gjør at Steve Rajeff kaster så langt som han gjør. For de fleste fluekastere er det greit å følge hastigheten på trekkaremn med blikket, men når Steve kaster er det svært vanskelig å følge den med blikket. Blant internasjonale toppkastere er det mange som er knallsterke med grove håndledd, men veldig få (om noen) som har samme fart på trekkarmen.

 

Mest sannsynlig har vi litt rett alle 3 når det gjelder hva som gjør Steve til en av verdens råeste fluekastere, det er selvfølgelig ikke slik at det bare er en ting i kastet han gjør veldig bra!  ;D

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Tom, vi snakker om samme ting (når det kommer til drift), sånn i hovedsak. Jeg ser Rajeff bruker førstevarianten (gjør han ikke det da?). Jeg er også tilhenger av den, med kort arbeidsvei mellom stoppunktene, deretter, når et rett innkast er foretatt, et kontant stopp satt der bak, men så skyter jeg armen noe høyere i innledningsfasen etter stoppen, rolig og kontrollert, for å skape meg ekstra høyde uten at det forøvrig ødelegger kurven og hastigheten, lar bukten sette seg, kommer videre rolig litt mer tilbake horisontalt med armen, og så kommer håndleddsoverslaget, deretter raskt opp igjen, og jeg tvinger fremkastet nedover igjen, der jeg stopper kontant foran med armen i 45 grader, før jeg strekker ut (på lengre kast vel og merke), når bukten har fått satt seg litt, denne gangen forover.

 

Ja, jeg enig med deg. Uansett hvordan vi snur og vender på det, så er Steve Rajeff Steve Rajeff. Jeg opplever det slik at det er endel vi ikke kan forklare når det kommer til fluekastet. Fluekastet er nok mer enn det vi "ser", og de vel kjente fysiske lover.

 

Du, nå får du komme hit en tur da, var jo planen det. Slutten av August igjen kanskje, når sjøørreten starter å røre på seg igjen i fjorden (kveld da)? Fremover nå blir det laksefiske, bare venter på at denne hersjens vannstanden skal synke noe. Det var 1100 kubikk i Lågen her om dagen.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at Rajeff øker arbeidsveien i utleggskastet. Har alltid låst meg til samme bevegelser både i blindkast og utlegg, og det har vel sine fordeler i forhold til å beholde en rytme som jeg vet spenner opp stanga godt. Er redd for at en ekstra lang bevegelse i utleggskastet kan medføre flere andre utilsiktede og uønskede bevegelser. Youtube-linken viser vel også at Rajeff utleggskast balanserer hårfint mellom å være et perfekt og hardt fremskyv med bråstopp og en haspelsnert som ville ha drept snørehastigheten. Tror jeg skal eksperimentere med litt lengre arbeidsvei i utleggskastet i begge kastestilene jeg praktiserer, men tror jeg lar det vente til etter sesongen. Ingeting er mer frustrerende enn å komme helt ut av det når fisken vaker 15 meter unna og strømforholdene er perfekte for skrått oppstrøms  ???

 

PS! Ser for øvrig på en del av flimsnuttene at flere av casting-gutta har et fotarbeid som er idrettsutøvere verdig, men som vanskelig (og heller ikke ønskelig) lar seg kopiere med vann til midjen. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at Rajeff øker arbeidsveien i utleggskastet. Har alltid låst meg til samme bevegelser både i blindkast og utlegg, og det har vel sine fordeler i forhold til å beholde en rytme som jeg vet spenner opp stanga godt. Er redd for at en ekstra lang bevegelse i utleggskastet kan medføre flere andre utilsiktede og uønskede bevegelser. snørehastigheten.

 

Det med å forlenge arbeidsveien i utkastet er først og fremst viktig om du skal skyte mye snøre. Under vanlig tørrfluefiske der presisjonen er det viktigste og du blindkaster med omtrent hele den snørelengden du trenger i kastet, kan jeg ikke se at det har så mye for seg å forlenge utkastbevegelsen.

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt klart et poeng Tom. Har da også generelt dårlige erfaringer med å skyte ut for mye snøre under tørrfluefiske da det kan skape problemer både for presisjon og fortomsstrekk. 

 

Men i andre situasjoner så vil man gjerne litt lenger, eller bare beherske teknikken i tilfelle... :)

 

 

mvh

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nå er jeg ikke noe teoretisk kastegeni,  men det jeg har sett Rajeff gjøre vs mange andre gode kastere er den voldsomme "eksplosjonen". Bare se i den korte varianten, 99% sikker på at det er skyteklump han bruker. For meg er det veldig vanskelig å se hva annet han gjør som er unikt,  mannen er som sagt før helt rå.

 

Ikke noen hemmelighet at også den siste stoppen, "eksplodere" og  sikte høyt er viktige elementer i et langdistanse-kast.

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Skjerve

 

Enig med deg. Pluss han har nok noe unikt i selve "timingen" Ser ingen andre ting han gjør som er ekstraordinære for at han er så rå, for det er han virkelig. Sett mye klipp av han, får jo aldri nok av fiske og ikke minst kasteteknikk jeg ;)

Kjapt håndoverslag like før bukta "drepes"kan være utrolig effektivt, det har jeg selv erfart i 1 av mine tusen timers treningsøkter.

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...