Gå til innhold

Maur - to ulike str. fra samme tue


Gjest AndreBrun

Anbefalte innlegg

Gjest AndreBrun

Nå har jeg studert maursverming fra samme tue i ca. 10 dager på rad. Maur svermet i hvert fall 3,5 av de 10 dagene. I starten under en varm dag, var det store (#14) flyvemaur som svermet i hopetall, men de siste dagene har det fra akkurat samme åpning i tua kommet mer size 18-20 flyvemaur. Jeg har lurt på om det er dronningene eller hva som svermer først, og så kommer gutta etter eller noe. Hmm...

 

Edit: Ja, get a life- award goes to...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei, ja, kanskje. Men det var så uniform størrelse på de små og de store - de små var av helt lik størrelse og det samme var the big ones.

 

Robin: Whatever floats your boat  ;) Fikk du forresten konvertert til Nikon her i sommer? "You'll never walk alone"  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke noe greie på dette altså, men i ei maurtue er det jo flere kategorier mar av ulik størrelse etter hvilken funksjon de har. Eks soldatmaur, arbeidsmaur osv.

Ei ny tue må jo ha full bemanning så jeg ville antatt det var forklaringa på de ulike størrelsene om de sverma samtidig, men flere dager seinere ? Ville de finne igjen de som fløy i forveien ? Kommer noen tilbake og viser vei ? Nei dette må du forske nærmere på. Har ikke du sporhund da ? Den må jo kunne klare å lokalisere den nye tua så får du se om besetningen nå er fullstendig der ;

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Jo jeg har ettersøkshund, men det blir jo en h...etes jobb å trene han opp til å spore maur.

Tenk bare på hvor mange "kryssende spor" han må takle osv.  ???  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg har ettersøkshund, men det blir jo en h...etes jobb å trene han opp til å spore maur.

Tenk bare på hvor mange "kryssende spor" han må takle osv.

   

 

Kryssende spor må den jo takle, det inngår vel i godkjenningsrutinene ?. På den annen side slipper den jo å forholde seg til avhopp og tilbakeløp i samme spor  ;D

...men jeg ser poenget ditt.

 

RJF

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat wikipedia :

"Dronningene (de forplantningsdyktige hunnene) og hannene er som oftest å finne utpå seinsommeren, og de fleste har vinger. Hos noen arter er det imidlertid bare ett av kjønnene som har vinger. Under svermingen, som består av kjønnsindivider (forplantningsdyktige), kan det være arbeidere med vinger. Når et nytt sted er valgt, biter disse arbeiderne av seg vingene."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Interessant. Men, så vidt jeg vet, så er det kun én dronning i hver tue.

 

Det kan være mange dronninger i en tue av skogsmaur. Både dronninger og droner drar av gårde på vingene. Hos noen arter svermer også arbeidere, men vet ikke om dette gjelder rød skogsmaur.

 

 

Edit: fant dette på wapedia:

Nokre artar svermar ikkje, men forlèt moderbolet til fots for å etablere eit nytt bol i nærleiken. Dette er vanleg hjå dei skogsmaurane som byggjer tue (Formica sp.)

 

Høres rart ut? Gjelder tydeligvis ikke alle arter av skogsmaur.

 

--

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt kjapp research kan jeg si meg overbevist. Maurtuene kan ha flere dronninger, i motsetning til vepse- og humlesamfunn.

 

"I Tyskland er det registrert tuer med mer enn 5 millioner arbeidere og over 5000 dronninger! Maurene har flerårige samfunn, mens veps og humler kun har ettårige samfunn hos oss. Det er en av grunnene til at de siste bare har en eggproduserende dronning i hvert samfunn."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde maursverming sist helg i trøndelag. Det jeg ble overrasket over var størrelsen på mauren, nærmere #18-20. Jeg hadde ikke så små maur i boksen min å trodde egentlig ikke at jeg trengte det heller, men skal få tak i det nå ;) Fisken var ille selektiv, jeg fisket med kjempemaur, å det var ørreten ikke så veldig imponert over. Gjorde tilslutt en aldri så liten synd imot min religion som imitasjonsfisker å dasket ned `daddy longlegs` og da tok jeg fisk så det holdt...  ;D morro var det, bare ikke si det til noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...