Gå til innhold

Harr med inngrodd leppe


Ole Marius Ekeberg

Anbefalte innlegg

Var som vanlig i Renaelva i går, og fikk som vanlig en liten harrpinne.. en riktig pen`en egentlig!

 

240820070015GoZePxKi6BVnvF2RQe.jpg

 

Men da jeg tok`n opp fra hoven og skulle fjerne kroken la jeg merke til en ting;

 

240820070001fljGuTag9PuGDIGmH5.jpg

 

Inngrodd leppe  :( Har ikke tall på hvor mange jeg har fått i år med en slik skavank, og syntes det er like kjett hver gang... Dem lider kanskje ikke nevneverdig, men er det ikke litt unødvendig a?? Om kroken/fortommen har skjert ut leppa og hele greia ligger innafor kjeften, så går det kanskje ann å ta seg tia til å rette på det mener nå jeg.. Ta en ekstra titt neste gang harren skal slippes ut!! Det koster da så lite!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Den har helt sikker vært på krok. ynes det nå bør innføres påbud om mothakerløse kroker i Rena! Og sirkelkroker for markfiskeren! Det er ikke å ungå dette med kjeftskader. Reglementet i elva tilsier MOTHAKELØST!!!

 

Staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er en konsekvens vi vil se i Rena elva i årene som kommer. Det er lett å lage kroker mothakeløse, men gjør det før du binder flua, en av 10 kroker ryker av. Det skulle bare mangle om vi ikke fisket uten mothakere synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er krokskade! Skoleeksempel  :(. Enten av håndtering, eller for hard kjøring og at kroken til slutt har blitt revet ut av kjeften. Skal man bedrive CnR så er det ingen grunn til å bruke mothake. Som Staffan sier så er det bare å klemme ned mothakene når man binder. Vet ikke hvilke produsenter som faktisk lagere rene mothakeløse kroker, men de er nok ikke i flertall. Her er det et stort markedsføringspotensiale! Selv om jeg er anti-CnR så kunne jeg gjerne kjøpt rene mothakeløse kroker for å binde fluer. Hvorfor? Man fanger ikke alltid regelementerte fisk når man er på tur, og de skal slippes tilbake, samt at jeg tror ikke man mister så mange flere fisk med mothakeløse enn med mothake... ialefall så lenge man klarer å holde snøret fri for slakken  ;). Noen tar man, andre slipper unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Tiemco 103 bl (tror jeg) er en drittgod krok uten mothake. VELDIG bra krokgap, og ekstrem spiss. Har veldig gode erfaringer med denne kroken. Testa faktisk denne kroken opp mot en annen i Rena i sommer med Roar. Han hadde kroka mangen fisker, men de datt av etter en liten kjørings. Viste seg at krokene han brukte hadde veldig lite krokgap. Han fikk noen 103bler av meg, og testa dagen etter. tror han kroka og fikk opp 5 fisker de neste to dagene....dvs 100% kroking/kjøring/håving/JIPPI :D

Flere som har erfaring med desse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Ser ingen grunn til å kjøpe mothakeløse kroker. Er det ikke lettere å ta bort mothakeren enn å sløse tid og energi på å leite etter de som er ferdiglagde uten mothake! En annen god grunn til å bruke agnorløse kroker er at dersom man skulle kroke seg selv så er det enkelt å få dem bort selv, uten legebesøk, uten skapeller, uten irriterende bortkasting av tid. Snakker av egenerfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig her, TMC 103BL er en helt super krok. Og at den er mer skånsom mot fisken er det ingen tvil om, grunnet dårlig kasting tredde jeg en langt f... i vold inn i arma har om dagen;-) kjente det bare såvidt å den etterlot seg bare en liten rød prikk,. har ikke lyst til å tenke på operasjonen det kunne blitt hvis det hadde vært mothake på den;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hvor kritisk er det egentlig med slakk og misting av fisk på mothakeløst?

 

Seriøst - ikke ønsketenkning.

 

Tror Erik Eikre har ført stattestikk på dette. Håper han leser denne tråden og kan svare godt på dette. Hadde vert morro å vist hva han har funnet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Ser ingen grunn til å kjøpe mothakeløse kroker. Er det ikke lettere å ta bort mothakeren enn å sløse tid og energi på å leite etter de som er ferdiglagde uten mothake! En annen god grunn til å bruke agnorløse kroker er at dersom man skulle kroke seg selv så er det enkelt å få dem bort selv, uten legebesøk, uten skapeller, uten irriterende bortkasting av tid. Snakker av egenerfaring!

 

Liker 103 bl av flere grunner. veldig bra krokgap, og jeg har bare rett og slett ikke sett andre kroker (les...har ikke forsket/leitet så mye) som er så spisse, tynne, sterke med det krokgapet.

Og det gjør INGENTING om en mister litt fisk nei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiemco 103 bl (tror jeg) er en drittgod krok uten mothake. VELDIG bra krokgap, og ekstrem spiss. Har veldig gode erfaringer med denne kroken. Testa faktisk denne kroken opp mot en annen i Rena i sommer med Roar. Han hadde kroka mangen fisker, men de datt av etter en liten kjørings. Viste seg at krokene han brukte hadde veldig lite krokgap. Han fikk noen 103bler av meg, og testa dagen etter. tror han kroka og fikk opp 5 fisker de neste to dagene....dvs 100% kroking/kjøring/håving/JIPPI :D

Flere som har erfaring med desse?

 

Hei Henning!

 

Er samme kroken jeg bandt noen fluer på i går det. Syntes de så veldig fine ut, spesielt med tanke på utformingen av krokgapet. Vanligvis liker jeg ikke å bruke sånt, men disse tror jeg faktisk kan endre mitt syn på det! Var ute en liten tur i dag og brukte kun fluer som var bundet på 103. Alle fire fiskene jeg var bortpå satt, og den siste (den minste) som jeg helst ville slippe å ta i -ga jeg bare en liten slakk og ping så spytta`n ut hele skiten! :) Får jeg detta til å fungere så hadde det vert flott!

 

Men grunnen til at endel harr som er tatt før har fått seg en sånn kilevink er nok ikke bare som følger av avkrokings prossesen (mothaker eller ikke). Selv om uhellet også selvfølgelig kan intreffe da. Fortommen kan for eksempel lett skjære`n løs og da åpne for at leppa lettere kan skli inn. Om man så går over til mothakerløs, så SJEKK ALLTID!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej alla glada Norrmän  :) en otroligt bra sida med mycket bra info. hoppas att ni står ut med en "svensk"  :rolleyes: Jag förlorade min flugfiske oskuld till Rena nu i Augusti och är mycket imponerad av denna vackra älv.... jag kan rekommendera Tiemcos krok som är stark o vass, min kompis fick en 2kg. öring på stl.19 och det var inga problem.. har användt den i 5 år och inte tappar man mycket fiske  :) den kostar dubbelt så mycket som en Mustad men är värd alla pengar.. En fråga... är Rena ett bra fiske i slutet av Sept.20-23?? längtar tillbaka ! Drar till glomma nu 2/9 och fiskar i 6 dagar runt Os,Röros,Orvås,  några tips på "heta" platser?  8)

 

I idore your rivers  :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

tingen er at jeg tror kroker med litt stort krokgap får bedre tak/får letter tak i fiskekjeften. Terje og har oen kroker MED mothake med bra gap, men jeg husker ikke hva de heter.  Det er sikkert mangen gode krokr rundtom, men det er og mangen kroker som har FOR liten avstand mellom mothake og krokskaft, og jeg har et personlig inntrykk av av at desse kroker fisk dårligere. Jeg er ikke no proff på dette feltet, men min lille erfaring sier meg at 103bl  korker sitter veldig godt i fiskekjeften fordi om den IKKE har mothake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Stort sett har jeg aldri brukt andre enn de ordinære krokene og har hatt 0 problem med å holde på fisken av den grunn. Ikke har jeg mistet mer fisk av den årsak . Har også forsøkt denne tiamcokroken, men det var for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...