Gå til innhold

Bilder av pen fisk


Gjest øystein

Anbefalte innlegg

  • Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Utrolig tøff pigmentering på den ørreten Gisle!!

 

De lokale fiskene fra dette vassdraget får disse tegningene når de kommer over en hvis størrelse. Har sett tilsvarende tegninger på ørreten i Guldbransdalslågen. Da med grønnskjæret som på den flotte fisken til Nicolaj .

Flotte fisker uanset hvor de kommer fra. :D

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med farge og pigmentering har nok mye med biotopvalg, næringsvalg  samt antall gytinger å gjøre.

Har fått noen røyer med sykt pene, sammenhengende marmoreringer. Utrolig vakkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Mange deilige fisk i denne tråden nå :).

 

Hvor stor er fisken på Pool66 bildet Gisle, det er en av de deiligste ørretene jag har sett fra Norge :D og tok den tørrt? ;)

post-0-13949852107902_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange deilige fisk i denne tråden nå :).

 

Hvor stor er fisken på Pool66 bildet Gisle, det er en av de deiligste ørretene jag har sett fra Norge :D og tok den tørrt? ;)

 

Fisken fra Pool 66 er.......... 66 cm. lang. he, he. Fanget på tørt, selvsagt.

En magisk opplevelse fra 4-5 år tilbake, tror jeg. På tokt på kryss og tvers av østlandet kom jeg over et strekke med elv i en av de mest kjente elvene på østlandet. Ikke Hemsedal... Lite fluefiskere, lite fisk, men noen store. Historien er som følger:

 

Ankom elven dag 1 til perfekte forhold. Planen var å utforske strekker av elva som vi ikke var kjent. Etter noen timers basing i tett kratt og skog langs lange partier med stryk og ufiskbare strekker kom vi over en drømmekulp. Dyp , langstrakt, konsentrert innstrøm som bres seg ut over i det den flater ut. Nydelig brekk og en frekk bakevje på motsatt side. Midt i området der stømen flater ut står drømmefisken og vaker på døgnfluer.... Men denne drømmefisken hadde vært ute en vinterkveld før. Alle tilnærmelser mot fisk i form av vading, blir besvart med 30 minutter stillhet på overflaten. Jeg vadet, fiske sluttet å vake. slik forløp dagen.... 3 forsøk gjorde jeg på fisken med tilnærmelser fra 3 forskellig vinkler. Så fort jeg nærmet meg 25 meter fra fisken, slutten den å vake.! Ny strategi ble lagt, så jeg lot fisken hvile til kveldsbette.

 

Tilbake på kvelden, så var fisken ikke å se. kulpen var stille og ingen fisk mat var å se.  Så etter 1 times venting kom skumringen. Med skumringen kom spinnerfallet. Med spinnerfallet kom fisken med stor F tilbake i overflaten. etter 347 microskritt ut i elven kom jeg på kastehold. Den eneste spente spinneren av stor størrelse ble satt på. En gammel kreasjon med veeeeldig tynn wire i krokstammen......Fisken flyttet seg mye, og det var vanskelig å time driftet. Så etter et par mislykka drift, kom dyret fra dypet opp, litt uventet, så tilslaget ble av den solide sorten. Timingen på tilslaget var forsåvidt bra, men fisken satt ikke. Utblåst, tom, nedbrutt, sønderknust, impotent, deprimert fa... i hel... var følelsene og tankene som kom over meg i noen raske sekunder der jeg sto utvadet med vann opp under armene. Drømmefisken gikk til helvete for alltid.... :'( :'( :'(

 

Slukøret vadet jeg mot land og snellet inn fluelina. I enden på fortommen hang  en velbrukt spent spinner av årgang type meget gammel, men en krok som hadde en vinkel som for meg var relativt ukjent. Jeg hadde greid kunststykket å rette ut kroken i tilslaget!!!!! tro det dem som kan. Og dette uten å egentlig ha nevneverdig kontakt med fisken..... Skamme seg....

på knærne krabbet jeg tilbake til hytta... I skam druknet jeg mine sorger i dyrbar singel malt fra øyene i vest.

 

 

Dagen derpå våkne jeg med hodepine til perfekte forhold. vindstille og truende skyer med utsikt for regnbyger, hodepinen forsvant fort....  Turen måtte selvsagt legges til kulpen igjen. det kune jo være at det var andre fine fisker i kulpen som jeg kunne skremme. Rett før jeg kom frem til elva så jeg han, Markfiskeren. Der sto han med sin teleskopstang i godkulpen, akkuratt der den store hadde bodd dagen før :-[. Jeg tusla forsiktig bort og slo av en prat. Gubben oste rutine og erfaring. Hadde han fanga drømmefiske? Etter en lengre prat med gubbben pakket han sakene sine for å gå. Med ryggen mot elva la jeg inn spørsmålet om han hadde sett noe vak i kulpen. Gubben fortalte da at det hade han ikke. Normalen i denne kulpen myldret det av småfisk, kunne han fortelle. Han var dypt skuffet over sesongen til nå, for han hadde ikke sett en eneste fisk som vaket. I det han forteller dette ser jeg og min følgesvennn Roar en velkjent rygg ute i elva. Ruggen var tilbake, og den vaka.. "Ikke snu deg" var tankene som raste igjennom hodet. Mine teleatiske evner må ha virket, gubben tok sin markstang og forlot elva. Tilbake sto vi fjetret og så drømmefisken sluke en nyklekkt døgnflue av arten Nize jourenesis med et glupskt glefs. Er det virkelig mulig å ha så flaks?

 

Flaksen virket ikke lenge. Fisken hadde tatt lærdom av dagen før. Nå slutten den å vake etter 2 meters vading. Etter en halv dag ved elven, og 1 nytt forsøk, måtte strategien endres. De truende skyene hadde etter hvert blitt til regnbyger som slapp sitt nedfall over dalen. Planen ble lagt. Vade ut mens det regner, bli stående, og vent til den vaker.

 

Som tenkt så gjort. Etter regnbygen som varte i 20 minutter var mine edlere deler gjort om til små erter. kulder kom krypende og tålmodigheten var i ferd med å brenne ut. Men så..... der kom drømmefisken til syne. Etter 5-6 vak bestemte jeg for å kaste. Perfekt drift, fisken vaket midt i løypa 3 meter før flua mi. Visheten om at det kom til å ta, kom krypende opover ryggraden. Det går som ventet, fisken stiger opp og svelger min comparadun med den største selvfølge. Tilslaget settes med en følsom, men lett skjelvende hånd. Perfekt kroket i saksa.  Drømmefisken var på! ;D ;D

 

Fisken var relativ snill, 0, 12 fungerte som en drøm ( tullball med 0,12 sett i etterpåklokskapens navn). Følte vel aldri at jeg hadde kontroll på fisken med 0,12 og 4# stang men det gikk greit. Sjokket var stort da den nærmet seg håven. Fisken var enorm.  Gleden var stor og adrenalinet fløt i store strømmer. Øyekroken var fuktig og jubelen var stor.

 

Følelsen av å se denne fisken sige ut over grunna og ned på dypet var hel magisk. Slik var historien om min drømmefisk. Jeg har hatt mange flotte fiskeopplevelse senre med tørre aurer på NZ osv. men ingenting kommer opp mot denne fiskeopplevelsen. Kan trygt anbefale å fange en aure på 66 på tørt ;D

 

Hvor tung den var vet jeg ikke, men tipper et sted mellom 3 og 3,5 Betyr ingen ting for meg om den var det ene eller det andre, Flotter fisk har ikke jeg sett.

 

Du får ta deg en tur over i go tia Øystein, så skal vi se om vi kan finne igjen etterkommerene av drømmefisken ;)

 

 

Gisle

 

 

 

post-2382-1394985211077_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

For en vidunderlig historie. Som en ihugga tørrfluepurist fikk jeg frysninger og håra reiste seg. ;D

Håper virkelig jeg får oppleve noe liknende en gang.

 

Prøv å fortelle den historien med en nymfe i enden på fortommen.  ;D ;D ;D

Når jeg leste den delen om at du kom ned til elva og det var ikke et vak å se, så bare så jeg for meg at nå er det like før beistet vaker igjen...ahhhhh for noen

"bilder" og så visuelt. ;D

Nok en historie som bekrefter hvorfor jeg fisker kun tørt og ikke med nymfe og annen styggdom. Bildene jeg fikk i hodet sier alt......... ;D

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Fant ikke tilbake tråden der jeg en gang postet bilde av ørret med 11 prikker. Jeg fikk tilsendt et bilde her en dag fra P.Petterson som er en god kunde. Han hadde fått en med 1 prikk. Ganske utrolig.

post-367-13949852111897_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en vidunderlig historie. Som en ihugga tørrfluepurist fikk jeg frysninger og håra reiste seg. ;D

Håper virkelig jeg får oppleve noe liknende en gang.

 

Prøv å fortelle den historien med en nymfe i enden på fortommen.  ;D ;D ;D

Når jeg leste den delen om at du kom ned til elva og det var ikke et vak å se, så bare så jeg for meg at nå er det like før beistet vaker igjen...ahhhhh for noen

"bilder" og så visuelt. ;D

Nok en historie som bekrefter hvorfor jeg fisker kun tørt og ikke med nymfe og annen styggdom. Bildene jeg fikk i hodet sier alt......... ;D

 

Terje!

 

 

 

Tenkte nok den historien varmet et puristhjerte ja.... ;D Er ingen purist selv, med det skal være lite vak leeeenge før jeg tenker alternativ.. ;D ;D Hyggelig at dere likte historien. Er en opplevelse som ligger nærme hjertet, og formodentlig blir der i mange år.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Slenger inn et bilde av en grønn stor fisk som det helt sikkert finnes noen som synes er pen ;)

 

Stor bergylte for de som lurer.

 

Den vekten på bildet der Øystein...Har du testen om den er riktig?..Har du noen erfaringer rundt denne vekten, da med tanke på feilmargin?.

 

Pen grønn fisk forresten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Slenger inn et bilde av en grønn stor fisk som det helt sikkert finnes noen som synes er pen ;)

 

Stor bergylte for de som lurer.

 

Den vekten på bildet der Øystein...Har du testen om den er riktig?..Har du noen erfaringer rundt denne vekten, da med tanke på feilmargin?.

 

Pen grønn fisk forresten :D

 

Vekta på bildet suger, men den viste innimellom rett vekt hehe, har brukt forskjellige vekter men aldri funnet en jeg stoler helt på.

 

post-0-13949852446628_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...