Gå til innhold

Kullfiberstenger med splitcane-aksjon ?


-Lars-

Anbefalte innlegg

Et spørsmål til dere som har erfaringer med splitcane-stenger :

Finnes det grafitt-stenger med noe tilnærmet splitcane-feel ?

Nå får man sikkert flere aksjoner innen splitcane-stenger også, men innbiller meg at feks Sage Tcr ikke gir noen splitcane-følelse  :o

Jeg har eid noen Loop Yellowline, og ble en gang fortalt at det var så nære splitcane man kunne komme med ei kullfiberstang !

Som dere skjønner har jeg aldri kastet med splitcane, er bare litt nysgjerrig  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Ingen grafitt stenger kommer noen sinne til å få cane feel.

 

Yellowline har en aksjon som minner litt om bambus det samme har diamondback classic trout også, men de er milevis fra å få en bambus følelse hehe, følelsen har med materialet å gjøre ikke aksjonen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grafitt stenger kommer noen sinne til å få cane feel.

 

Yellowline har en aksjon som minner litt om bambus det samme har diamondback classic trout også, men de er milevis fra å få en bambus følelse hehe, følelsen har med materialet å gjøre ikke aksjonen.

 

Ok !

Men hva er det som mest påvirker prisen på ei cane-stang ?

Er det materialet som brukes eller hvem som har bygget den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Canebyggere bruker antakelig en ca 80 timer på å lage en cane stang fra bunn av.

Prisen ligger vel ett sted mellom 5500 og 7000 kroner for en ørret stang.

Egentlig ikke så galt med tanke på at alt er gjort for hånd og alle timene som ligger bak.

 

I tillegg får man en stang som er helt unik og som det ikke finnes maken til. Man kan jo også

få bygd stanga helt etter engne ønsker, så vidt jeg har forstått.

Tror det er noe av grunnen til prisen.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canebyggere bruker antakelig en ca 80 timer på å lage en cane stang fra bunn av.

Prisen ligger vel ett sted mellom 5500 og 7000 kroner for en ørret stang.

Egentlig ikke så galt med tanke på at alt er gjort for hånd og alle timene som ligger bak.

 

I tillegg får man en stang som er helt unik og som det ikke finnes maken til. Man kan jo også

få bygd stanga helt etter engne ønsker, så vidt jeg har forstått.

Tror det er noe av grunnen til prisen.

 

Terje!

Godt å høre at Diamondback Classic Trout er ei slags trøste-bambus da, Terje  ;D

Det blir nok det nærmeste jeg kommer cane-stang også, om jeg ikke skulle komme over ei raje på en auksjon eller noe  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Canebyggere bruker antakelig en ca 80 timer på å lage en cane stang fra bunn av.

Prisen ligger vel ett sted mellom 5500 og 7000 kroner for en ørret stang.

Egentlig ikke så galt med tanke på at alt er gjort for hånd og alle timene som ligger bak.

 

I tillegg får man en stang som er helt unik og som det ikke finnes maken til. Man kan jo også

få bygd stanga helt etter engne ønsker, så vidt jeg har forstått.

Tror det er noe av grunnen til prisen.

 

Terje!

Godt å høre at Diamondback Classic Trout er ei slags trøste-bambus da, Terje  ;D

Det blir nok det nærmeste jeg kommer cane-stang også, om jeg ikke skulle komme over ei raje på en auksjon eller noe  ;)

 

Ja ikke sant ;D ;D

Men for å være helt ærlig så kommer jeg nok til å skaffe meg en Cane stang i løpet av de neste sesongene.

Kjenner en meget hyggelig og dyktig Cane bygger ved navn Thomas Simarud og han skal få det ærefulle oppdraget om ikke alt for lenge. ;D

 

På den stanga skal det stå "Tørrfluepuristen" på en av sidene og Halfords purist`s på en av de andre. ;D ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Ingen grafitt stenger kommer noen sinne til å få cane feel.

 

Yellowline har en aksjon som minner litt om bambus det samme har diamondback classic trout også, men de er milevis fra å få en bambus følelse hehe, følelsen har med materialet å gjøre ikke aksjonen.

 

Ok !

Men hva er det som mest påvirker prisen på ei cane-stang ?

Er det materialet som brukes eller hvem som har bygget den ?

 

Jeg vil tro at hvem som har bygget stanga har mest å si for prisen (finnish og følelse er verket til byggeren) material kost er bare en faktor.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En norsk stangbygger som skal lage en PHY Perfectionist ;D til meg i vinter forteller at materialkostnadene ligger på ca. 2500,- 

Materialkostnadene kan gjøres lavere ved å lage flest mulig komponenter selv, men da øker jo antall arbeidstimer. Komponenter av topp kvalitet som Snake Brand ringer, Bellinger snellefeste og ferrules(holker) koster fort noen kroner. 

Ulike stangbyggere har ulike teknikker for å frese/høvle ribbene som tilsammen utgjør klingen. Jeg vil tro antallet arbeidstimer ligger mellom 40 til 80. En rutinert bygger vil bruke mindre tid sammenlignet med en "ny" bygger.

Jeg tror nok at endel carbon stenger kan ha samme type aksjon som en cane stang men feelingen blir nok helt ulik. Hos en cane stang er det mer masse i bevegelse, det fordrer nok litt roligere bevegelser, men samtidig får du en "snert" i kastet når massen først er i bevegelse. Det merkes godt på de stengene jeg har som kan karakteriseres som parabolske. Stangen bøyer seg mer i toppen og bunnen, midtpartiet har en flatere aksjon. Synes den tunge toppen gir en afterburner-effekt ;)

Loop sine stenger med dyp aksjon har muligens noen av de samme fordelene som en dyp canestang.

Sammenligningen blir kanskje litt søkt, men min nå solgte Greyline kan kanskje karakteriseres som en "cane" på steroider ;D

-de løfter forholdsvis mye snøre ut av vannet, for så å legge det ut på vannet igjen uten unødvendig blindkast.

-de kaster mange meter snøre på få(2-3) blindkast.

-de kan kastes med flere snøreklasser og kaster DT-snører godt.

-de takler godt tempovekslinger.

-de takler godt vinklede kast uten å måtte "sakse" frem og tilbake med blindkast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel tro at carbonstenger også har individuelle særpreg, også innenfor samme serie. Vanskelig a lage to helt identiske stenger, såfremt en ikke kloner da ;D

Måten dukene blir surret rundt mandrillene, hvor mye lim som brukes, varmebehandling osv, vanskelig å få ting 100% likt.

 

Kennth Bostrøm sin Rackelhane har jeg aldri prøvd, av personlighet er jeg vel en enten-eller type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

(Ingen grafitt stenger kommer noen sinne til å få cane feel.)

 

Faktisk så har den nye Spey stangen med det spesielle skaftet

en tilmærmelsesvis samme feeling som de stengene! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fisker med Cane og ingen ting, jeg mener ingen ting kan måle seg med feelingen den gir. Se bort i fra alt du har hørt om tunge stenger, at de råtner etc.. går du til innkjøp av en ny cane stang så har du en stang for livet du blir glad i:) eneste problemet er at den visker til deg hele tiden ( jeg vil kjøre fisk, jeg vil kjøre fisk) det kan være litt slitsomt noen ganger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Fisker med Cane og ingen ting, jeg mener ingen ting kan måle seg med feelingen den gir. Se bort i fra alt du har hørt om tunge stenger, at de råtner etc.. går du til innkjøp av en ny cane stang så har du en stang for livet du blir glad i:) eneste problemet er at den visker til deg hele tiden ( jeg vil kjøre fisk, jeg vil kjøre fisk) det kan være litt slitsomt noen ganger:)

 

Hehe :D :D Trodde alle stenger hvisker det der jeg :).....Men skjønner hvor du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en lei av den sublime viskingen fra stanga, så er det bare å sette på et silkesnøre.

Det blir omtrent som å viske gjennom en megafon  ;D

 

Bare se og hør på bonusmaterialet til Tørrfluelandet 3, der "bestefar" kaster med cane og noe jeg tror er et silkesnøre.

 

Selv synes jeg dette er er herlig lyd, nesten som å høre på bølgesus når en skal sove....mediterende   8)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...