Gå til innhold

Hva er dette?


Anbefalte innlegg

kom over en stor sverming av disse krypene den 8/7 på kvelden det skiftet mellom stille og noe vind. Når det begynte å blåse så kom de inn fra vannet og satte seg i busker og kratt rundt omkring, og med en gang vinden løyet så trakk de ut på vannet igjen. str 16-14.

Noen som vet hva dette er for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånne har jeg sett mange ganger i skauen litt ut på sommeren.. De ser ut som bittesmå flaggermus når de flyr ikke sant?

Vet ikke hva det er da men. :D Lurer litt på om det ikke er et landinnsekt, kanskje i slekt med nattsvermere eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de ligna litt på små flaggermus som fløy ja :) men jeg trur ikke de er i slekt med natt svermere siden vingene lå mer som på vårfluer. Kan godt vere de er ett slags land insekt, men de svermet tett på vannet når det var vindstille av en eller annen grun. fisken tok krypene med sprute vak og var veldi ivrige etter dem. klarte å lure at par småtasser på en liten svart varflueimitasjon som ble stripet raskt. men de var mer intresert i orginalene... noen som har noen forslag eller som har gode tips til hva man skal gjøre når dette skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei... Fantastisk bra nettsted!

 

Bor og fisker mye i Lofoten, altså Nordland nordvest NNV. Registrerer at det kun er kommet med en døgnflueart fra denne delen av landet. Vi har flere og jeg har artsbestemt dem utfra de gode beskrivelsene i døgnflueoversikten her.

 

Men... det er en jeg ikke kan finne ut av.. den lever i stille vann, er str. 14-18, brunoliven (nesten mot svart), blågrå vinger, liten bakvinge, tre haletråder. Hvilken art kan det være??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkomen Steven!

Ikke for å klage men det lønner seg å starte en ny post når du vil ha svar på en annen art en den jeg har spurt om ;) Så hvis du starter en ny post så får du nok fortere hjelp :)

 

Eneste arten jeg kan komme på i farten som passer denne beskrivelsen er Liten Myrdøgnflue (Lepptophlebia vespertina) denne kjenner du lett igjen på en Markant mørk strek langs fremre del av den store vingen. kan det vere denne?

 

Ps: Hadde vert fint om du kunne ha lagt inn de artene du har funnet og artsbestemt sån at Rune får registrert flere arter også i fra din del av lannet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg hopper i baret (igjen?) og er skråsikker på at dette er en vårflue, trolig av i familien Leptoceridae. Så vidt jeg vet er de husbyggere og har lange antenner. Fant en slik en på fisketur i sommer, den hadde nesten 2x antenner i forhold til kroppslengden.

 

Ok, hodet mitt ligger på vedstabben. Jeg utfordrer noen til å gripe øksa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det var noe dumt forslag bånngjedda, jeg lar øksa hvile.

Ser da ut som en vårflue med vingefasongen og hårene bak på vingen...

Adferden høres også ut som vårfluer.

 

Hvor var dette pg høyde over havet?

Har du et bilde hvor vi ser den mer fra siden?

 

Har ikke sett noen andre "svermere" som har så lange antenner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ikke noe bilde av dem i fra siden, men jeg så de i går også på samme sted ca370moh. Var en tur i Tisleia i dag og de var der også. når det gjelder antenner så har ingen av de jeg har sett noe mer en hva du ser på bilde og det er derfor jeg har stussa på hva dette er :?

Skal sikkert ut en tur i morra også så da kan jeg prøve å få tatt noen bedre bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei, fikk en mail fra Bo Gullefors ( som bl.a har skrevet dette: http://www.gallinago.x.se/svagan/fiske/fi_005.htm )

 

"Nattsländan på bilden tillhör familjen Leptoceridae. Arten är Mystacides azurea (Linnaeus, 1761) - (det är en hane vilket kan ses på de långa antennerna, honorna har inte fullt lika långa, och på palperna). Vi har i Sverige och Norge tre arter Mystacides nämligen Mystacides azurea, Mystacides longicornis och Mystacides nigra. Alla tre är mycket vackra nattsländor. M. azurea är stålblå färgad och är den vanligaste - faktiskt en av de alltra vanligaste nattsländorna vid sjöstränderna. Den kan också förekomma vid lugnare partier av rinnande vatten. Mystacides longicornis, färgad med mörka tvärstreck, är inte lika vanlig och Mystacides nigra, helt svart, är den minst vanliga."

 

Takk til Bo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

studerte bildet litt nermere i dag og da så jeg plutselig de antenene bånngjedda nevner (kan ikke forstå hvordan jeg klarte å ungå å se disse ](*,) ) så det stemmer nok at det er en vårflue Under familien Leptoceridae.

Takker for svaret ditt med info i fra Bo Gullefors Bånngjedda, det oppklarte i hvertfall hva dette var :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...