Gå til innhold

Skyteklump tørrflue


Isak

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal til å kjøpe en ny skyteklump for bruk for tørrfluesessongen neste år, et stykke igjen men greit å være ute i god tid. Når det gjelder snøreklasse er det fortrinsvis klasse 5 men også klasse 3 er aktuelt om noen har erfaring fra klump i så lett klasse.

 

Er det noen her som bruker skyteklumper slikt, eller er jeg relativt alene her? Ser for meg at bortimot alle bruker hellinjer for sitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg kan anbefale deg et fint oppsett som funker meget godt hvertfall for meg.

 

DT 7 snører fra dan.tackle kappes til 8-9 meter med lang fortom, viktig at den taperte fortommen har en kraftig "buttdel". Billig og bra, funker overraskende bra. Dette var et eksempel til en 5er stang.

 

Husk å ikke kapp for mye, overdriv heller med lengde og kapp deg nedover i meter og centimeter.

 

Dette var bare det jeg bruker, sikkert mange andre her også med andre eksempler som fungerer vel så bra :)

(Jeg bruker mono skyteline til dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Ja der er du inne på noe, kappe et gammelt DT snøre. Kan jo sikkert modifisere WF snøre også om en prøver seg fram.

 

Da har jeg jo noe å prøve i vinterkulda..

 

Jeg fikk akkurat tak i LTS Loop shootingline-flat nylon å makan til minne ! ! aldri sett makan... noen som har prøvd dette snøret ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale skyteklump til tørrfluefiske. Her er det om og gjøre å presentere fluen lettest mulig. Skyteklumpen vil lage for store avtrykk på vannet. Til elvefiske blir det vanskelig å mende også. Blåser det mye og du skal denge store caddiser o.l så vil jeg si tja/næ ;) Sier ikke at det er helt håpløst, men ikke noe jeg vil anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv klarte jeg å ryke et forholdsvis nytt Loop Opti-snøre i sommer, og syntes det var for jævlig å bare kaste et snøre som jeg hadde svidd av nesten en høvding på !

Snøret var av litt inne på skytedelen, så jeg bare kappet det der klumpen starter, laget løkke, og monterte på ei skyteline !

Dette funker som hakka møkk  :D

Ingen grunn til å kaste wf-snører pga slitasje uten først å prøve klumpdelen på ei skyteline  ;)

DT-snører fungerer kanskje enda bedre til slik bruk . . . ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja absolutt. Det fungerer utmerket. Har du prøvd dette Are?

Siden du er så bombastisk.

 

Er helt klart enig at wf er best til tørrfluefiske, men isak sa vel at han var ute etter et alternativ elller hur? ;D

 

Men det går lett an å presentere fluer fjærmykt med skyte-klump også.

Med rett kapping og bra tapert fortom, jeg tror ikke du har prøvd dette Mr Lorentzen.

 

Det krever roooolig kasting absolutt, men det fungerer. Jeg har fått flere ørret på tørt med skyte klump iår på stille vann i Sijan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kan ikke se Isak skreiv at det skulle være et alternativ?! Det står at han skal bruke det i tørrfluesesongen til neste år. Derfor jeg skrev at det ikke er å anbefale;) Og bombastisk er jeg ikke, skreiv jo at det ikke er håpløst, men ikke å anbefale. Eller hur? ;)

 

Har ikke prøvd klump til tørrfluefiske og kommer ikke til å prøve det seriøst heller. Har sett et par karer bruke det i elv og flua stripet ganske så fort.  Jeg søker etter lettest mulig avtrykk når jeg legge ut lina. Kanskje en grunn til at få bruker dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyteklump kan klart lages slik at den blir et bra supplement til wf/dt snøre. Det kan være plasser hvor det er ekstremt trangt, hvor man må trøkke til med en kort wf klump for å få fisket i det hele tatt. Kjenner også til flere som bruker klumpløsninger på fjellet hvor man trenger lange kast og kanskje er utsatt for sterk vind. Skyteklump gir også fleksibilitet i forhold til kjapt å skifte til synk/intemediate om det skulle være påkrevet. Så jeg har en snelle rigget med skyteline + et par klumper i baklomma for bruk på 5'er stang. Men jeg har ikke rigget klump til 3'er ennå. :-)

 

En liten ting til; det er veldig lett å få lange nedstrøms flyt med klump og tynn skyteline :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt

 

Men det er fullt mulig å bruke uten å skremme fisk etc... Jeg er enig i det med avtrykk, trodde isak var ute etter skyte klump til tørrflufiske jeg serru ;D

 

Ikke tro på alt du ser Are ;)

 

Wf er absolutt det beste til tørrfluefiske, skyteklump kan også brukes til dette...

Men jeg ser mye mer fordeler med wf. Jeg vil alltid bruke wf som pri 1 og ha med ekstraspole med skyteklump. Det er hvertfall fullt mulig til å bruke til tørrflue fiske.

 

Fungerer utmerket til caddies fiske på vindfulle dager. Skal slutte å fyre deg opp nu Are ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Hvorfor bruke skyte klump til tørrfluefiske?

 

Blir ikke en kort skyteklump med mono bakline "litt" for mye slukfiske?

 

Der finnes mange flotte wf snører med korte klumper som fungerer stort sett i alle fiskesituasjoner, det å kappe opp klump delen på et tykt 7# snøre for å bruke det til skyteklump gir jo en haug med ulemper og veldig få om noen fordeler.

 

Kan forstå klumpfiske til nymfefiske/streamerfiske etc men til tørrfluefiske kan jeg ikke se noen grunn til å bruke klump.

 

selvfølgelig er det mulig å presentere en tørrrflue med klump, men det krever utrolig mye av kasteren for å kunne presentere på en fin måte, og det er tusen ganger enklere med et wf snøre.

 

Har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruke skyte klump til tørrfluefiske?

 

Blir ikke en kort skyteklump med mono bakline "litt" for mye slukfiske?

 

Der finnes mange flotte wf snører med korte klumper som fungerer stort sett i alle fiskesituasjoner, det å kappe opp klump delen på et tykt 7# snøre for å bruke det til skyteklump gir jo en haug med ulemper og veldig få om noen fordeler.

 

Kan forstå klumpfiske til nymfefiske/streamerfiske etc men til tørrfluefiske kan jeg ikke se noen grunn til å bruke klump.

 

selvfølgelig er det mulig å presentere en tørrrflue med klump, men det krever utrolig mye av kasteren for å kunne presentere på en fin måte, og det er tusen ganger enklere med et wf snøre.

 

Har prøvd.

 

Jepp

 

Ser den Øystein. Enig der. bruker det som oftest til lengre kast i vind med streakin caddies. Jeg bruker nesten alltid wf, men enig i det Tore påpeker i sin tråd.

 

Tørrfluefiske og wf snører passer absolutt best sammen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt

 

Men det er fullt mulig å bruke uten å skremme fisk etc... Jeg er enig i det med avtrykk, trodde isak var ute etter skyte klump til tørrflufiske jeg serru ;D

 

Ikke tro på alt du ser Are ;)

 

Wf er absolutt det beste til tørrfluefiske, skyteklump kan også brukes til dette...

Men jeg ser mye mer fordeler med wf. Jeg vil alltid bruke wf som pri 1 og ha med ekstraspole med skyteklump. Det er hvertfall fullt mulig til å bruke til tørrflue fiske.

 

Fungerer utmerket til caddies fiske på vindfulle dager. Skal slutte å fyre deg opp nu Are ;D

 

Klart man ikke alltid skremmer fisken, det kommer jo ann på fisken, fiskeren og hvor man fisker. Noen ganger holder det med å sette foten i elva og fisken er skremt. Andre ganger kan man denge så mye man vil og fisken vaker fremdeles.

 

Da er vi enig Toggi, og til Isak: WF pri 1 og klump til spesielle situasjoner. Det er min anbefalning :P

 

Ps Toggi : Det eneste som fyrer meg opp er fisk som ikke vaker ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he

 

Kjempe oppsummering Are, den vaker stadig på de stedene jeg er i sjøen. Idag kunne jeg sikkert tatt endel på tørt ;) Søren, du vet om plassene.. Du foretrekker pupper der du ;D

 

Å fiske på vak er absolutt mest gøy, der er jeg helt enig :)

 

Fra spøk til alvor, hvis man SKAL bruke klump til tørrfluefiske så har en lang fortom som er riktig tapert noe å si, den kan bremse på den store farten en evt skyte klump får.

 

Dette vet blant annet Tore alt om :) Jeg har lært litt av karer som kan dette mye bedre enn meg.

I sjøen så har jeg brukt tørrfluer og klumper med stor suksess, dette er absolutt ikke det samme som innlandet. men på vindfulle dager så kan klump i mine øyne faktisk være genialt til tørrfluefiske.

 

Jeg har etter mye trening med klump blitt sjokkert over hvor fint man faktisk kan presentere fluer.

Mer skal jeg ikke dra dette ut ;D

 

Wf er uansett å foretrekke som en god pri nr 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg verdsetter når det gjelder skyteklump og fiske generelt, ikke bare tørt, er fleksibiliteten når det kommer til kastinga. En kan mye lettere skyte ut vinkler og spesialkast i forhold til et helsnøre samt få mye større lengder, det er i allefall min erfaring. Om presentasjonen ikke blir helt hundre trenger ikke være så nøye i noen tilfeller, men stille vann å sky fisk er vel helsnøre en mye smartere valg.

 

Dessuten tror jeg det er mange som mener at skytelinkje hører sammen med laksefiske å store stenger for så å smæle ut så langt det går med et stort plask i enden, det er jo ikke tilfelle alltid. Man KAN vel presentere like pent med skytelinje om kastearmen samarbeider.

 

Mange gode råd og tips her folkens! Takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei isak

 

Beklager å rote litt til i tråden din. Det krever mest mulig tilpasset klump, som tåler litt overheng samt at man finner ut riktig millimeter på skyteline. Man må sette seg litt innn i dette, og det har jeg gjort,

 

Lært mye på kort tid, og jeg har en klump(kappa DT), med litt trening og en veldig lang fortom så går dette overraskende bra. Hvis du lurer på hvordan jeg gjør det, bestillinger osv så send meg PM.

 

Jeg har lært mye om dette av Mikael Blomberg, Tore her inne har også gode kunnskaper om dette.

Dette oppsettet gjør det mulig å presentere fluer mye finere enn flere tror.

 

Det må oppleves, hadde ikke trua på dette selv jeg før. Men noen fikk bevist at jeg tok feil. Heldigvis! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de som mener at klump/skyteline ikke er å anbefale når det gjelder tørrfluefiske !

Og disse mono-skytelinene er jeg ferdig med for godt  >:(

Holder meg til coatede skyteliner, og har i sommer også brukt denne nye Firedevil-lina !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever mest mulig tilpasset klump, som tåler litt overheng samt at man finner ut riktig millimeter på skyteline. Man må sette seg litt innn i dette, og det har jeg gjort,

 

 

Hei Toggi!

 

Jeg spør ikke for å være vanskelig, kun fordi jeg er nysgjerrig. ;)

 

Hvorfor er det en fordel ved tørrfluefiske at klumpen tåler litt overheng?

 

Når man kaster med klump og tynn skyteline, vil langt overheng forsinke overrullingen i utkastet. Når klumpen også kombineres med en ekstra lang fortom, som bidrar til en ytterligere forsinkelse av overrullingen, skal det veldig lite til før snøret og fortommen ikke ruller skikkelig ut. Med mindre man bruker litt spesiell teknikk, har en klump med krapp fronttapering eller har litt lite skyteline ute slik at snøret slår over når det smeller i snella, så høres dette litt kronglete ut til praktisk fiske.

NB, dette gjelder kun bruk av mye overheng og et slikt oppsett til tørrfluefiske.

 

Kasting med langt overheng vil også kunne gjøre det lettere å kaste med trange bukter, men gjøre det vanskeligere å vinkle i spesialkast.

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom

 

Jeg skriver litt fort til tider,  min "tørrflueklump" til 5eren tåler lite overheng.

Den kan nesten ikke ha overheng, da kollapser veeeeldig fort hele kastet.

 

Merker at jo tykkere mono jeg bruker, "bitttelitt" mer overheng tåler det.

 

De gangene jeg har "litt for" mye overheng må man være ekstrem rolig i begvegelsen og sikte høyere enn normalt ;D F.eks med over ivrighet p.g.a vak osv.

 

Skjønte du mer nå Tom? Beklager at jeg skrev feil... Jeg mente lite overheng, hilsen en ivrig skribent ;)

Det morsomme med systemet Tom er at at det fungerer utmerket til å presentere fluer!

 

PS! På tide at du tar deg en tur til Skien snart.(Sponsa tur fra kastemiljøet i Grenland) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de som mener at klump/skyteline ikke er å anbefale når det gjelder tørrfluefiske !

Og disse mono-skytelinene er jeg ferdig med for godt  >:(

Holder meg til coatede skyteliner, og har i sommer også brukt denne nye Firedevil-lina !

 

Men har du brukt det nevnte systemt Godsmack? Bare for nysgjerrighetens skyld!

Snøre kurv for mono skyteliner med unntak av kanskje en er ofte dessverre et must.

 

Og snøre kurv og tørrfluefiske hører kanskje ikke sammen?

 

Jeg bruker det, men så er jeg litt "rar" også da ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Henning

 

Det er stort sett nesten alt som er mer positivt med wf snører vs skyeklump til tørrfluefiske.

 

Men til vindfulle dager på fjellet, til ekstreme kast(lengde), og til kast hvor man har opp mot null bakslengs muligheter så KAN skyteklump være bra.

Er man spesielt interessert og setter seg inn i dette så kan man klare seg med klump til tørrflue fiske i faktisk mange situasjoner.

 

Tore Rydgren har nevnt litt om dette flott tidligere i tråden!

 

Wf er absolutt det mest brukte og det beste alternativet nevnt flere ganger her.

Dere i Halfords er vel veeeeldig imot dette, TØRRFLUEPURISTEN vrir seg i smerte av slike tråder ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en grunn til å bruke klump fremfor å bruke vanlig WFline? Altså har klump noen som helst egenskap som ikke WFsnøret har til tørrfluefiske?

 

Tjaa, de fleste, meg selv inkludert, vil foretrekke et WF-snøre, men jeg kan se noen fordeler.

 

Dersom du har en pytteliten favorittsnelle, så vil en klump og tynn monoskyteline ta mindre plass enn et helt WF-snøre. Ok, det er et litt søkt argument her, det er mest aktuelt for laksefiskere som vurderer lange speyliner vs. et skyteklumpsystem.

 

Det som irriterer meg mest skyteklumper og enhåndsstenger, er når overgangen mellom skyteklump og skyteline må passere gjennom ringene, slik det gjerne gjør ved sjøørretfiske i sjøen der vi gjerne fisker flua helt inn til føttene. Ved tørrfluefiske fisker man ikke flue ut på samme måte. Dermed vil man kunne tenke seg at dersom man stort sett fisker på lenger avstand enn klumpens lengde, vil man bruke mindre blindkasting med en klump enn med helsnøre. Færre blindkast kan være en fordel for å unngå å skremme fisk.

 

Men i tillegg til Isak, så er det faktisk noen kjente fluefiskere og kastere som gjerne bruker skyteklumper til tørrfluefiske. Jeg vet at Kjell Ove Grimsmo, Sven Kalmar og Geir Grevstad gjerne bruker skyteklump til sitt tørrfluefiske.

 

For et par år siden leste hjeg at Vogg leverer skyteklumper i de lette ørretklassene, er det andre produsenter av skyteklumper som leverer dette i lettere klasser enn #6?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere i Halfords er vel veeeeldig imot dette' date=' TØRRFLUEPURISTEN vrir seg i smerte av slike tråder Gliser Gliser[/quote']

 

Å det liker vi veeldig godt ;D hehe..

 

Neida, fra spøk til alvor. Grunnen til at jeg har begynt å forske litt med klump til alt slags fiske var etter at jeg så filmen av Kjell Ove Grimsmo, Fluekasting - for bedre fluefiske. I filmen sies det at det KUN brukes skytelinje, og da til al slags fiske. Her presenteres fluene silkemykt, samt at man har fleksibiliteten til spesialkast og kastelengdene. Det er en fryd å se kastingen i denne filmen.

 

Dessuten så startet jeg denne tråden for å høre erfaringer fra folk som bruker klump til fiske sitt, og ikke om folk anbefaler å bruke klump eller ikke. Det får bli en anne tråd. For min del var det et ønske om å få erfaringer slik at mine oppset skulle bli bedre. Selv om det er morsomt å få litt debatt om dette, sålenge det blir konstruktift å ikke et korstog for å få oss til å slutte  ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom

 

Jeg skal ikke være for bombastisk med dette, men i Skien kjøper jeg billige wf snører og kapper dem utifra behov og stangklasse. Det fungerer strålende. Når wf snørene også koster 100kr så føler jeg ikke at jeg taper noe på å prøve ut dette. ;D

 

Dette var kanskje litt avsporing Tom, vet at Vogg satser veldig på klump ja. Jeg har ikke sett i lettere en 6.

Men det forundrer meg ikke om det finnes.(Muligens utenfor lande grensene)

 

Til evt de som vi ha tynn skyteline som irriterer seg grenseløst over minne, prøv denne i tynnest utgave.

Jeg testet denne i forrige uke og ble dypt imponert:

 

http://www.rioproducts.com/product.php?recKey=103

 

Tynn som mono, skyter meget bra, og den stabiliserer mer enn mono p.g.a at den er "coata".

Noen som vet om denne forhandles i Norge?

 

Jeg er også meget godt fornøyd med Guideline Flatbeam etter en time i varmt springvann.

Dette var kun noen gode tips!

 

Enig med isak her, det var vel ikke noe WF vs skyteklump debatt han var ute etter. Jeg har beklaget rot i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg mest skyteklumper og enhåndsstenger' date=' er når overgangen mellom skyteklump og skyteline må passere gjennom ringene, slik det gjerne gjør ved sjøørretfiske i sjøen der vi gjerne fisker flua helt inn til føttene. Ved tørrfluefiske fisker man ikke flue ut på samme måte. Dermed vil man kunne tenke seg at dersom man stort sett fisker på lenger avstand enn klumpens lengde, vil man bruke mindre blindkasting med en klump enn med helsnøre. Færre blindkast kan være en fordel for å unngå å skremme fisk.[/quote']

 

Jeg ser nesten bare fordeler igjen med klump og sjøørretfiske i sjøen. Der jeg fisker sjøørret er det litt driv i sjøen og jeg fisker aldri helt inn til føttene for hvert kast, det holder det å gjøre bare i starten. Etter det så skyter jeg linja langt ut og drar den inn samt at den går inn mot land, mer som streamerfiske i elv. Når jeg skyter gjør jeg 2 blindkast å skyter linje over 30 meter ut på en #7 stang. Her er jo skyteklump dønn effektivt og jeg kan fiske meg nedover strekkene utrolig raskt med få blindkast. Men dette blir jo smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...