Gå til innhold

Stangdeler som ikke løsner


Sigve

Anbefalte innlegg

Etter en fisketur etter sjøørret i dag ville ikke stangdelene løsne. Dvs. tuppen og midtdelen. Jeg har aldri opplevd noe lignende etter 20 år med fluefiske. Jeg fikk hjelp av min samboer og vi hadde en liten drakamp på stuegulvet men uten hell. Delene vil ikke løsne.

 

Noen som har et godt råd??

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Etter en fisketur etter sjøørret i dag ville ikke stangdelene løsne. Dvs. tuppen og midtdelen. Jeg har aldri opplevd noe lignende etter 20 år med fluefiske. Jeg fikk hjelp av min samboer og vi hadde en liten drakamp på stuegulvet men uten hell. Delene vil ikke løsne.

 

Noen som har et godt råd??

 

Sigve

Ta de to delene og rull skjøtene i gjennom håret ditt (ut i fra avatar gjør jeg om den til håret til samboer`n din ;D ;D), vent noen sekunder og forsøk å dra igjen.

Det kan funke, ingen garanti ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL

 

Det var nesten "pure evil" Terje :'(

 

Jeg er langhåret på det bildet forhold til nå.

 

Siden ditt forslag er noe letter og gjenomføre enn fryseboks trikset skal jeg prøve det først. Må bare vente til hun kommer ut av dusjen :P

 

For å prøve frysebokstrikset må jeg vente til i morgen eller noe siden jeg ikke har særlig stor fryser,men det har mor ;D

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

LOL

 

Det var nesten "pure evil" Terje :'(

 

Jeg er langhåret på det bildet forhold til nå.

 

Siden ditt forslag er noe letter og gjenomføre enn fryseboks trikset skal jeg prøve det først. Må bare vente til hun kommer ut av dusjen :P

 

For å prøve frysebokstrikset må jeg vente til i morgen eller noe siden jeg ikke har særlig stor fryser,men det har mor ;D

 

Sigve

 

Husk å vente til håret hennes er tørt :)

Good luck!

 

Terje!

 

Edit:

Synd du ikke rakk det før a gikk i dusjen, da litt av hemmeligheten er hår som ikke er helt rent.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL

 

Det var nesten "pure evil" Terje :'(

 

Jeg er langhåret på det bildet forhold til nå.

 

Siden ditt forslag er noe letter og gjenomføre enn fryseboks trikset skal jeg prøve det først. Må bare vente til hun kommer ut av dusjen :P

 

For å prøve frysebokstrikset må jeg vente til i morgen eller noe siden jeg ikke har særlig stor fryser,men det har mor ;D

 

Sigve

 

Husk å vente til håret hennes er tørt :)

Good luck!

 

Terje!

 

Edit:

Synd du ikke rakk det før a gikk i dusjen, da litt av hemmeligheten er hår som ikke er helt rent.

 

 

Det var no go gitt. Hu hadde ikke vasket håret da hun gjorde det i går :o

 

Det blir middag hjemme hos mor i morgen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det funker visst bra med bruk av "tape" , det gir bra grep.

Hadde akkurat samme problem her om dagen her, men "Streamteam" her inne hadde full suksess med tape trikset. Det vil jo gi bedre grep...

 

Litt usikker på "tape" type... Men vil tro flere typer kan bidra til at du får et godt grep ;)

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Frosne grønnsaker funker også.

 

Man får også et veldig godt dra moment dersom man er 2 og krysser hender (ei av dine hender på vær del og det samme med hendene til din motpart) da får du dobbel drakraft uten at du bøyer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var synd at stanga brakk da, men dersom andre får problemer kan dere prøve følgende; hold stanga i fast grep rundt hver stangdel med hendene bak beina mellom kne og lår. Hold armene tett inntill utsida av låra og bruk beina til å bende armene og stangdelen fra hverandre. Skånsomt både for stanga og armene.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var synd at stanga brakk da, men dersom andre får problemer kan dere prøve følgende; hold stanga i fast grep rundt hver stangdel med hendene bak beina mellom kne og lår. Hold armene tett inntill utsida av låra og bruk beina til å bende armene og stangdelen fra hverandre. Skånsomt både for stanga og armene.

 

Jens

 

Hvor var du i går ???

 

>:(  >:(  >:(

 

Ingenting virket og stanga knakk, men etter 9 års tjeneste var det vel på tide å pensjonere den. :'(

 

Sigve

Au, da . . .  :o

Men pytt-pytt, nå har du et solid påskudd for å kjøpe deg ny stang, så det er alltids noe å glede seg over  ;D

 

He He. Aldri så galt at det ikke er godt for noe ;D Jeg er iallefall absolutt nødt til å kjøpe ny. Er ennå på jakt etter Loop greyline #6.

 

Sigve

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... noen ganger hjelper ingen triks. SAGE XP'n min satt fast etter en tur i juni.

 

Gutta på Nordisk brukte fryseblokker, stod på hver side av dørterskelen med gummihandsker og dro for harde livet. Det samme prøvde de trolig i Tyskland før stanga ble sendt til Tyskland. Hva de forsøkte på der vet jeg ikke, men det kom en ny stang i retur.

 

Her var det bunndelene som satt sammen, etter at de hadde vært sammemontert i tre dager. Visstnok ikke så lurt, og jeg har forhåpentligvis lært. Hver del bør løsnes hver dag.

 

JB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da blir vel konklusjonen følgende:

 

Prosedyre før og under fiske

1. Vask aldri håret før fisketur

2. Fett alltid stangdel som skal inn i holk med å klø deg lett i hodebunn med den før du setter delene sammen

3. Fisker du i flere dager så ta fra hverandre stangdelene og sett dem sammen igjen hver dag!

3. Dersom du likevel får stam stang og delene sitter fast gå til nødprosedyre

 

Nødprosedyre

1. Bruk tape. Tape begge stangdelene som sitter fast med vanlig eletriker tape nok  til at du får et godt grep om begge

2. Før stangen bak knærne med et godt grep på hver standel på ytterside av kne\lår.

6. Press forsiktig ut med beina. (Dette kan med fordel gjøres sittende!) Prøv å ikke vri stangdelene, det fort å vri sund stanga.

7. Lykkes ikke dette, prøv is-spray på skjøten som sitter fast, men fortsett med med tape og grep bak kne

8. Fremdeles en dårlig dag, prøv fryseboks

9. Tid for cognac, her må det jobbes mentalt

10. Funker det ikke ennå så finn frem garanti papirene, det kan hende du trenger dem.

11. Ok, det kan hende en gammel venn forlater deg, men minnene kan ingen ta fra deg

12. Du har et argument for å handle og prøve noe nytt.

 

 

Slik er det bare :)

 

Bakom kne med tape, har reddet meg en del ganger, hvor jeg har kommet nyvasket til elva. Det er en uting!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

puhh, slapp med skrekken... 2 deler av Z-axisen satt dønn fast da stanga skulle demonteres etter fiske i kveld, dro og sleit det jeg turde.. Fant fram denne tråden som jeg hadde sett for lenge siden, la isbiter og folie rundt holkene i 1 time, fant fram oppvaskhanskene, plasserte grepet ved sittende ved kneene, og presset det jeg klarte. Regnet til slutt med at det som kom medførte at stanga måtte til USA på rep, men da løsnet det... deilig...  Mulig belastningen skadet stanga, men det finner jeg vel ut etterhvert... I morgen skal alle holker på stengene vokses.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangdeler som løsner under fiske og stangdeler som ikke vil fra hverandre etter fiske er uansett irriterende.Pleier å sjekke noen ganger under fiske at delene sitter. Ødela en stang pga at delene hadde løsnet en gang. Stearin metoden er ny for meg. Gjør du bare det en gang? Og lurer på det samme som Endre Stølås, løsner de lettere etter dette (dvs for løse)?

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangdeler som løsner under fiske og stangdeler som ikke vil fra hverandre etter fiske er uansett irriterende.Pleier å sjekke noen ganger under fiske at delene sitter. Ødela en stang pga at delene hadde løsnet en gang. Stearin metoden er ny for meg. Gjør du bare det en gang? Og lurer på det samme som Endre Stølås, løsner de lettere etter dette (dvs for løse)?

 

bjorni

 

Jeg har selv opplevd at tuppen på enhåndsen har løsnet under framkastet men hadde heldigvis på en stor flue så slapp unna med skrekken,akkurat derfor sjekker jeg regelmessig at holkene sitter og taper alltid skjøtene i elv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har opplevd en god del ganger at tuppen drar ut sammen med lina, med ulike stenger, så jeg sjekker flere ganger i løpet av en tur at holkene sitter.  Jeg har vært usikker på om stearing medfører at de vil sitte løsere, men har forstått det slik at det ikke vil øke muligheten for at tuppen "stikker avgårde"

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...