Gå til innhold

Stangdeler som ikke løsner


Sigve

Anbefalte innlegg

Sett den fra deg og la den  stå til vintern. noe komplisxerte greier meds det atmosferiske trykket gjør så den slipper taket da.

har hørt av flere at de funker :):D vet ikke helt hvorfor da ???

p.s. når stengene er laget av karbon blir det ikke såp mye virkning av å sette dem i frysern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett den fra deg og la den  stå til vintern. noe komplisxerte greier meds det atmosferiske trykket gjør så den slipper taket da.

har hørt av flere at de funker :):D vet ikke helt hvorfor da ???

p.s. når stengene er laget av karbon blir det ikke såp mye virkning av å sette dem i frysern.

 

he he, joda, særlig aktuelt å la stanga stå til vinteren...

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Öringen

Pröva med is på ena delen som ska krympas och värm upp den andra med hårföner.

ta sen sterin på delarna så fastnar det inte igen.Ta även och montera isär spöt ibland så det inte sitter

ihopmonterat hela säsongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangdeler som løsner under fiske og stangdeler som ikke vil fra hverandre etter fiske er uansett irriterende.Pleier å sjekke noen ganger under fiske at delene sitter. Ødela en stang pga at delene hadde løsnet en gang. Stearin metoden er ny for meg. Gjør du bare det en gang? Og lurer på det samme som Endre Stølås, løsner de lettere etter dette (dvs for løse)?

 

bjorni

 

Stearin medfører ikke at stangdelene "stikker avgårde". Stearin er ikke akkurat noe glidemiddel, noe du fort finner ut når du setter inn holkene med dette  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vil ikke det trekker inn og ødelegge carbonet???

 

Jeg tenkte på det samme, men det gikk bra, ingen synlige skader iallefall. Prøvde det bare en gang. Vet ikke hvordan det blir hvis man må gjøre det ofte. Tørk av WD40 med en gang og la resten fordampe så går det nok greit. Er det krise så er det krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Tar opp denne tråden etter dagens opptur: Etter noen dager og netters intenst fiske i Jotunheimen satt de to nederste delene på min firdelte femmer blegg fast.  Ulike venner og bekjente har de to siste dagene vridd og slitt, ingen ting hjalp. Stangdelene var for lang for fryseboks.  Tok den med til Sportsbutikken, hvor Ola fant fram en boks isspray (slik som de iser ned fotballspillerbein med), ga holken en rask dusj, og løsnet delene i løpet av ett sekund uten å bruke krefter. Han fortalte at den virket å sitte så fast at opphold i fryser muligens ikke ville vært nok, og at sprayen er mye kaldere - mener han snakket om rundt minus femti-seksti grader. Kjøpte ny line til treern i pur glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, er det så vanskelig? Sprayer selvsagt hannholken godt FØR du setter sammen stanga! ;D

Nei, jeg mente; mekanismen med kjølespray er vel å krympe ved nedkjøling(?) De fleste materialer gjør jo det, men for noen er det omvendt! Krymper du hunnholken vil vel denne knipe enda hardere om hannholken. Sprayer du på bunndelen like nedenfor overlappet fra hunnholken, slik at hannholken kjøles men ikke hunnholken like mye ..... Mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No fekk eg løsna dei to to ytterste delene på stanga mi og ;D Takka vere gode tips her. Olje funka ikkje, men la ein pose med frosne grønsaker oppå, og lot det ligge ein liten halvtime. Løsna heilt uten problem! Stanga var nesten heilt ny, så det er kanskje verst i starten. Aldri opplevd at den sit så godt fast før..Heller ikkje på mine gamle stenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir - jeg antar det ble gjort som du beskriver, det hele gikk så fort at jeg ikke fikk det med meg, men det virker logisk.  Uansett, jeg kommer ikke til å fly rundt med diger issprayboks - det er mer enn fem år siden sist jeg "satt fast", så jeg stikker heller innom Ola neste gang og - hvis ikke frossengrønnsakmetoden til helgev er tilstrekkelig - den var smart.  Men du spør om grunnen er at stanga er ny - det tror jeg ikke spiller noen rolle - min Sage femmer er mellom fem og ti år gammel - og jeg mener at de tre gangene jeg har hatt alvorlige problemer med å skille stangdeler har det vært etter spesielt fuktig vær -mistenker at det kan ha med kondens å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Nå er jeg spent.

Skal prøve frysegrønnsaktrikset etter at den satt seg bom, ved montering. Helt sprøtt, egentlig. Det var ved vanlig sammensetting, uten kraft eller noe. Ytterste pluss mellomste. Hadde ikke en gang fått styrt inn ringene. Og *Smakk!* så satt den...

Håper det ikke har sneket seg inn noe gruff, slik at det ligger noe der og "presser"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...