Gå til innhold

5 FLUER FOR FJELLFISKE


rbk01

Anbefalte innlegg

Mens vi er i det klassiske hjørnet; jeg "vokste opp" på Hardangervidda øst for en haug med år siden. Den gangen var det ikke mange som våget seg i nærheten av fiskevann uten å ha med seg en tre-fire Cardinal..... Fisker bra under de fleste forhold, men ikke ved sol fra klar himmel....

 

Ellers var dette en god tråd, med mange gode tips! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest AndreBrun

Jeg ser at mange skriver Bibio her. Men er det så vanlig å treffe på sverminger av denne.

 

Nei. Men hvis du først støter på det så vil du ikke være en imitasjon foruten.  :) Det blir litt som under maursværming; du kan ta akkurat den fisken du vil, eller ta en tilfeldig fisk nå og da hvis man ikke har riktig imitasjon.

Noen skriver at Bibio er dårlige flyvere, men det er jeg ikke helt enig i. Uforsiktige, slik at de havner på vannet, ja. Men dårlige flyvere, nei. Det ligger litt i sakens natur også - de er i hovedsak rovfluer. Og ingen rovfluer er dårlige flyvere.

 

Tøft med doktorgrad- innlegget.  ;D Slik er gull  ;D

 

En av mange Bibio- imitasjoner: http://www.thetroutbum.com/polychenille/brunsbibio.html

post-0-13949853283127_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min smule erfaring fra 25 år i Femundsmarka's fjellverden tilsier:

 

1. Streakin' Caddis, str. 8-12.

2. Fantastic Caddis, str. 14-18 (synt. material i takformet vinge).

3. Goddard's Sedge, str 10-12.

4. Parachute, str. 10-16.

5. jodlevann.

;D ;D ;D

 

PS. De siste årene har jodlevann blitt byttet ut mot CDC-nohackle  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her var det skjedd en del siden sist jeg var inne. Takk for mange fine tips. Larsm nevner en del klassike mønstre og våtfluer, vet ikke om jeg tør nevne det, men vi har fisket godt med Værre enn Minken og Greenwels Glory på fin solskinnsdager med god vind. Til Andre Brun; har hatt stor glede og mye moro med Bibioen din siste sommer, takk for ei genial flue.

Jasså Bjørni, du fisker oppe ved Viuvatna? Ikke i Viuvatnet, men i tjønnene rundt, regner jeg med. Skal innrømme det er litt tungt å komme seg opp, men du verden så godt det er når man endelig har slitt seg opp. Ett lite tips, jentene på Mårbu turistytte kan kløve sekkene deres opp bakkene for en relativt rimelig penge, har benyttet oss av det de siste to årene.

Angående maur, så har jeg ikke sett snurten opp på 1300 til 1400 meter, så her må man nok ned i overgangen mellom snaufjellet og skogsbeltet.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom årene går, så blir sekken stadig tyngre (i alle fall føles det slik). Men fjellet blir også stadig vakrere og vakrere. Jeg har ofte hatt god lyst til å  bytte ut 2 av de siste fluene med mere cognac av merke Deluze XO.  Den kan bare anbefales! Så stor takk for kløvtipset Jens!

Ja, vi fisker gjerne i hele området rundt Viuvatn, men som du sikkert vet, er Viuvatn også bra.

 

Takk for en fin Bibio bindebeskrivelse AndreBrun! Den er notert, og vil garantert bli brukt, men kanskje i noe lavere liggende vann enn Viuvatnet.

 

Artig at flere av dere også bruker klassikerene av og til. Det er vel en grunn til at de har overlevd alle årene frem til i dag :).

Før jeg turte å prøve meg på  fluestanga igjen,  så ble det en del oterfiske. Fordelen med Oteren var at en kunne sammenligne flere fluer i ulikt vær og lys. Det var lærerikt. Nå har vi vært innom mange fluer, men det blir feil å glemme Heckam Peckam Green. Den fanger fisk i "dritvær" og det møter en stadig vekk på 1300-1400 meter. Den veier ikke så mye, men kan forårsake tung bør hjem.

 

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars M..

 

Ok, som jeg har nevnt tidligere, så har jeg antagelig ikke helt skjønt det med Bibio'en tidligere. Lærer jo mere på dette forumet på 14 dager enn, jeg har gjort på 10 år før. Hvor har jeg vært??

Da fikk bibio'en til AndreBrun med seg en søster i flueboksen. Ja, de skal få lov å svømme og dere skal få tilbakemeldinger hvis jeg opplever disse fluene på fjellturene mine.

 

Takkar Lars!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag her.

 

Min 5 må bli:

 

1) Elk Hair Caddis

2) Muddler Minnow

3) Shipman's Buzzer (som er veeeldig lik Eikrepuppa  ;))

4) PTN

5) Paradun

 

Men 5 mønstre er såklart for lite. Trenger også noen klassiske våtfluer, noen spinnere, et par Streaking caddiser og ikke minst noen stankelbein.

 

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars M, denne Bibioen så flott ut. Er det noen bindebeskrivelse på den noe sted?

 

Jens

 

Lars' Bibio

 

Krok: Std. tørrfluekrok str. #14-12

Tråd: Serafil

Abdomen: Tvunnet polychenille, smeltet

Rygg/hode: Sort foam

Vinger: Staffan Lindstrøm's "Wing-It" bundet i V-stil

Thorax/bein: Sort CDC-dubbing og rødspraglet rådyr spunnet i tråd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare 5?!?!?! ;D Ok, de som jeg alltid må ha med i skrinet er;

-grennwell`s glory

-tipula

-en vårflue variant

-en av streamerene fra Andre Bruns "den norske streamerserien"

-crow jane - som er en egenkomponert tørrflue/busteflue med en flash i krokbøylen, farge svart, evt mørk brun

 

Og de som jeg liker å ha med meg, men ikke må  ;)

-mus a la Andre Brun (igjen)

-bibio (hvis vannet har bibio sverminger)

-olsen

-march brown

-marflo

-palmermygg

 

Felles for alle fluene er at de skal være et par hakk større enn de jeg bruker i lavlandet på sær ørret :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker mest på fjellet (dog da mest i Trøndelag) og sverger i prioritert rekkefølge til:

 

1) Stankelbein

2) Palmermygg

3) Rackelhanen eller Streaking caddis

4) Myggklekker/-puppe

5) Marflo immitasjon m/gullhode

 

Stankelbeinet (med dubbingkropp) kan klippes helt ned til bare kroppen, børstes/rufses opp litt og duge som nymfe i strømmende vann.

Caddisen kan alltids klippes ned og brukes som klekker, med bare tre-fire vingehår intakt...

Rikelig med 5 mønstre - men gøy med flere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. stankelbein

2. elk hair caddis/ streaking caddis

3. svart parachute

4. bibio

5. superpuppa

 

dette er fluene du trenger, bruker disse hele sommeren, i ca 1000-1200 meters høyde i juli/august. er du mann så tar du kun med tørt, er det som er fluefiske ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest staffan@epost.no

dette er fra cd-produksjonene Arnt Mallan og mine, de fleste med over 40 minutter video døgnfluer, vårfluer, sjøørret i sjøen og andre byttedyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

den er enkel å binde også, men smeltelimet trenger litt øvelse! fungerer fint ved cårfluepuppeaktivitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne skal prøves Staffan. Har opplevd å få fisk som er så full av marflo at det drysser marflo ut av kjeften på de når kommer opp på land. Det er vel også et tegn på marflo i vannet om fisken er rød i kjøttet? Hvordan fisker du med marflo-imitasjoner Staffan?

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

fisk den med korte rykk, sakte over bunnen, vet det er lurt å tilføre noe lyserød dubbing om den skal brukes i havet som tangloppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...