Gå til innhold

Bruk o.l. av pontongbåt, kano og kajakk


Sailfish

Anbefalte innlegg

De som har pontongbåt her på ffs, hvor mange turer bruker dere den? I hvilke fiskesituasjoner trengs den? Er det i det hele tatt nødvendig? Er dere glad for at dere har pontongbåt, eller var det et skikkelig bomkjøp?

 

Jeg tenker på å kjøpe meg en pontongbåt. Jeg har da planer om å hovedsaklig bruke den i sjøen. Men er pontongbåt egentlig nødvendig, eller blir det til at man bruker den et par ganger rett etter man har kjøpt den og så legger den i garasjen for å støve ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

 

Eg har ikke prøvd patong. men har ein venn som kjøpte en i fjord, eg rigga bellyen min på ti min , og sette ut på vanne, mye fisk som vaka rundt meg, fant ut vilken flue eg skulle bruke. kom meg i posisjon og la ut flua, første fisk llanda på under 10 min . såg ut neste fisk, og såg føre meg ein knall tur på fjelle. men da hadde vennen min klart å rigga til patong båten (20 min) og etter han kom roende som donald. såg eg, eller ikke fekk en eneste fisk der han var. han brukte patongen to ganger, og kjøpte seg ein drifter i stede.

 

men det kan godt vere att den er knallgod på sjøen, for der føler eg att støm og bølger lett blir i det drygaste laget for ein liten belly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har pontongbåt her på ffs, hvor mange turer bruker dere den? I hvilke fiskesituasjoner trengs den? Er det i det hele tatt nødvendig? Er dere glad for at dere har pontongbåt, eller var det et skikkelig bomkjøp?

 

Jeg tenker på å kjøpe meg en pontongbåt. Jeg har da planer om å hovedsaklig bruke den i sjøen. Men er pontongbåt egentlig nødvendig, eller blir det til at man bruker den et par ganger rett etter man har kjøpt den og så legger den i garasjen for å støve ned?

 

Hei sjef!

 

Siden jeg kjenner deg ganske godt og vet hvor mye strøm det er i vannet ved deg ville jeg satset på vanlig båt i sjøen og kjøpt en "drifter" belly når du skal være med inn i marka til sommeren.

 

Husk pontongbåt er ustabil i strømmer og vind, hvis ikke du kjøper noe skikkelig dyrt, den veier endel og er stress å ta med seg.

 

Guideline "drifter" er bra samt kopiene Pool "drifter" og Kinetick "drifteren". De har flere luft kammer og du sitter høyere enn i en vanlig Vangen belly som et eksempel.

 

Jeg tror ikke du vil angre på det.... Det var bare et tips og hva jeg tror passer deg.

 

Så er det opp til deg å avgjøre ;D

 

 

Lykke til! Og oppdater meg gjerne på skjæret "ditt" og litt "mitt" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

 

kjøpte meg en pontongbåt tidlig i vår, og har bukt den ganske mye.

jeg bruker båten både i sjøen og i de vannene hvor jeg ikke må gå spesiellt langt fra bilen.

 

slik jeg ser det er det bare fordler med en pontongbåt. 

- den er stabil, kanmanovreres helt stille, uten å skremme fisk.

- laste egenskapene er supre i forhold til en belly. (bag, telt, utstyr, mat, kamerautstyr)

- planlgging av lengre turer da du ikke blir like sliten av å padle som å plaske med en belly.

- muligheten for å avfiske større området uten å få hjertinnfarkt!

- muligheter for å sette på en el-motor noe som gjør opplevelse ekstremt bra!

- gode dregg mulligheter

- transport muligheter. Det er nå mulig å kjøpe/lage diverse hjul oppsettnnger slik at båten kan dras over større avstander.

- ingen transport problemer. ferdig oppblåst er det bare å vippe båten på taket av bilen, stroppe fast og kjøre. (ser noe pussig ut, men tas som regel med ett smil over det ganske land)

- Svært liten sjans for att det blir hull, da dette er robuste greier. (belly smeller bare du ser på den.. :-X)

 

eneste minuset er vel at de fleste veier ca 20 kg, og at det blir mye å dra på til fjells, men der kommer som tidligere nevnt en GL drifter inn i bildet.

 

Følg med på Havabbor filmen til Runar, der vil det komme en fin sekvens om bruk av pontongbåt!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

 

kjøpte meg en pontongbåt tidlig i vår, og har bukt den ganske mye.

jeg bruker båten både i sjøen og i de vannene hvor jeg ikke må gå spesiellt langt fra bilen.

 

slik jeg ser det er det bare fordler med en pontongbåt. 

- den er stabil, kanmanovreres helt stille, uten å skremme fisk.

- laste egenskapene er supre i forhold til en belly. (bag, telt, utstyr, mat, kamerautstyr)

- planlgging av lengre turer da du ikke blir like sliten av å padle som å plaske med en belly.

- muligheten for å avfiske større området uten å få hjertinnfarkt!

- muligheter for å sette på en el-motor noe som gjør opplevelse ekstremt bra!

- gode dregg mulligheter

- transport muligheter. Det er nå mulig å kjøpe/lage diverse hjul oppsettnnger slik at båten kan dras over større avstander.

- ingen transport problemer. ferdig oppblåst er det bare å vippe båten på taket av bilen, stroppe fast og kjøre. (ser noe pussig ut, men tas som regel med ett smil over det ganske land)

- Svært liten sjans for att det blir hull, da dette er robuste greier. (belly smeller bare du ser på den.. :-X)

 

eneste minuset er vel at de fleste veier ca 20 kg, og at det blir mye å dra på til fjells, men der kommer som tidligere nevnt en GL drifter inn i bildet.

 

Følg med på Havabbor filmen til Runar, der vil det komme en fin sekvens om bruk av pontongbåt!

 

 

 

Hei. er enig i alt det positive du legger frem her. og vil bare påpeka att min venn ror likt donal. men ein kan komme seg ganske stilt rundtpå vanne.

og så en liten ting til. det er genialt og ha ein venn med patongbåt, nor eg vart sliten og trøtt, hang eg på med han ;D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten kommentar fra meg med tanke på fremkomst middel:

 

Fikk meg belly i år. Har brukt den 3-4 ganger. Det jeg har merket meg er at jeg skulle gjerne kommet meg litt raskere frem, og kunne dra lenger.

Ser jo at man kommer seg litt raskere frem med pontongbåt, men det virker, slitsomt, klønete uansett.

 

Jeg har vurdert en slags kajakk, mulig det er litt klønete å kaste i begynnelsen, men trening gjør mester. Da ser jeg for meg at jeg kan dekke et større området, komme meg raskere frem, og ha med meg nok bagasje.

 

Anders...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Kajakk er veldig flott for å komme seg rundt om kring men du sitter veldig lavt og det at du sitter nedi en kajakk går ut over kastinga(dobbeltrekket), det er også en utfordring å holde seg i posisjon da det er litt for vanskelig å korrigere hvor kajakken peker når du kaster + litt pes å få med seg.

 

Belly er stille og fint men man sitter veldig lavt og dette går litt utover kastinga og det er irriterende å hele tida bevege seg med ryggen mot fisken + det går tregt å forflytte seg.

 

Pontong er kanonbra til fiske, lett å manøvrere og forholdsvis raskt å bevege seg rundtomkring, du sitter høyt og det er lett å kaste, selv under myggfisket på våren kan du komme ekstremt nært vakende fisk, minuset er at det er litt pes å pakke opp og ned og inn og ut av bilen.

 

Jeg har konkludert med at pontong er den beste fiskefarkosten til mitt fiske

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Kajakk er veldig flott for å komme seg rundt om kring men du sitter veldig lavt og det at du sitter nedi en kajakk går ut over kastinga(dobbeltrekket), det er også en utfordring å holde seg i posisjon da det er litt for vanskelig å korrigere hvor kajakken peker når du kaster + litt pes å få med seg.

 

Belly er stille og fint men man sitter veldig lavt og dette går litt utover kastinga og det er irriterende å hele tida bevege seg med ryggen mot fisken + det går tregt å forflytte seg.

 

Pontong er kanonbra til fiske, lett å manøvrere og forholdsvis raskt å bevege seg rundtomkring, du sitter høyt og det er lett å kaste, selv under myggfisket på våren kan du komme ekstremt nært vakende fisk, minuset er at det er litt pes å pakke opp og ned og inn og ut av bilen.

 

Jeg har konkludert med at pontong er den beste fiskefarkosten til mitt fiske

 

 

Jeg sier meg enig med Øystein her.

Jeg har selv en Dagger Delta kajakk og anser det som min beste investering i fiskeutstyr noensinne. Men og det er et men, på stille vann synes jeg ikke Dagger`n

er særlig god å fiske i fra. Der ville jeg nok ha valgt en bellyboat eller en pontongbåt. Kajakken har en tendens til å leve sitt eget liv på vannet og er vannet dypt så må du iallefall ha ett skikkelig langt ankertau både foran og bak for å kunne ligge rolig.

 

I elv derimot så er kajakken fullstendig overlegen. Oppankringen går som en drøm og ved å bruke anker foran å bak ligger du bom stille i strømmen og har full kontroll. Dessuten tar du deg motstrøms som en lek, noe som er meget krevende med en pontongbåt da du må slite en del for å ro motstrøms med pontongbåten.

 

Du vil nok garantert kunne manøvrere deg lettere med en belly/pontong på stille vann, mens kajakken gruser belly/pontong på elva.

Det er iallefall min erfaring.

 

Kastemessig mener jeg forøvrig du venner deg raskt til å kaste fra kajakk, det er ikke store problemet etter hvert. Det er først og fremst manøvreringen som blir hovedproblemet med kajakk på stille vann. Det krever rett og slett mer å snu kajakken rundt fordi du vil drifte en del, da blir det noe annet med svømmeføtter og bellyboat/pontong.

 

Lykke til

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I elver er nok kajakk overlegent.

I små skogsvann, og vann langt fra bilen er nok vanlig belly ala "drifter" det beste..

I store vann og i sjøen er nok en pontongbåt å foretrekke...

 

Kajakk på stille vann er vanskelig hvis fisken går og vaker rundt deg. Det er ikke lett å snu den etter vaket uten å skremme fisken... ;)

 

 

Hei, har et spørsmål til dere erfarne brukere av belly boat. Har prøvd litt i sommer, men er jo helt umulig når det blåser litt, båten bare snur seg opp mot vinden. Noen tips her? Eller  må man padle å manøvrere hele tiden?

 

Det skal blåse ganske kraftig før dette er noe problem. Jeg småjusterer litt med føttene når vinden tar tak, men dette går automatisk etter en stund. Sitt med svømmeføttene nedover når det blåser, så får du en "kjøl" mot vinden...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden alle snakker om kajakker og pontongbåter her var det fristende å slå et slag for kanoen ;)

 

Fordelene med kano fremfor de andre nevnte farkoster er bla. sittekomfort, sittehøyde, bevegelsesfrihet, lastekapasitet, lett og laste, lett og losse. Man kan være litt mer ukritisk i hva man tar med seg (god plass). En kano er i tillegg langt mer inkluderende og på den måten lettere å  argumentere for i familiesammenheng.

 

Ulempen er at man må jobbe litt mer i de hardeste strømpartiene for å komme opp og muligens forflytter man seg noe saktere på flattvann om det er et race man deltar i. Jeg har ikke opplevd fart og fremkommelighet som en begrensende faktor i forhold til tilgang på de gode fiskeplassene.

 

Noen påpekte her at kano er problematisk på stillevann siden man må ha ankerlodd foran og bak, men det må man også på en kajakk. Forflytningshastigheten med kano og kajakk sammenlignet med ulike oppblåsbare remedier er jo overlegen. For at kanoen (på lik linje med kajakken) skal bli en egnet fiskefarkost må den rigges. Ankerspyd foran og bak er et must. Man bør også huske på at man kjøper en kano som er egnet for solopadling. Det er altså ikke likegyldig hvilken kano man velger. Den bør i tillegg være så lett at man uten problemer hiver den på biltaket alene.

 

Så for de som trodde at denne tråden skulle gjøre det lettere å velge fiskefarkost er vel forvirringen nå total :)

 

Dersom man regner med at man skal fiske endel i elv og ikke bare vil drifte nedstrøms ville jeg imidlertid sett bort i fra pontong-/bellyboat. Kjekke til sitt bruk, men lite fleksible i elv.

 

Mvh

Rolf JF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tror jeg må investere i en sånn pontong-båt i løpet av vinteren/våren  :)

Har sett noen bruker svømmeføtter i pontong, men her klarer man seg vel bra med vadesko ?

Har sett meg ut Water Skeeter's Lake Placid, om ingen har bedre tips i samme prisklasse !

Denne skal ikke brukes i saltvann, kun i skogsvann, og kanskje litt på fjellet !

Følger det normalt årer og det meste av tilbehør ved kjøp av noe sånt ?

Noen som har handlet pontong fra usa, og som vet hvordan man kommer ut prismessig sammenlignet med å kjøpe tilsvarende i norge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må investere i en sånn pontong-båt i løpet av vinteren/våren  :)

Har sett noen bruker svømmeføtter i pontong, men her klarer man seg vel bra med vadesko ?

Har sett meg ut Water Skeeter's Lake Placid, om ingen har bedre tips i samme prisklasse !

Denne skal ikke brukes i saltvann, kun i skogsvann, og kanskje litt på fjellet !

Følger det normalt årer og det meste av tilbehør ved kjøp av noe sånt ?

Noen som har handlet pontong fra usa, og som vet hvordan man kommer ut prismessig sammenlignet med å kjøpe tilsvarende i norge ?

 

Svømmeføtter bør/må man ha. De bruker du når du har rodd deg på plass og skal begynne å fiske. Du justerer retning og forflytter deg litt med svømeføttene også. Uten svømmeføtter blir det vanskelig å holde kursen opp mot vind f.eks når du fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Hafstad

Liten kommentar fra meg med tanke på fremkomst middel:

 

Fikk meg belly i år. Har brukt den 3-4 ganger. Det jeg har merket meg er at jeg skulle gjerne kommet meg litt raskere frem, og kunne dra lenger.

Ser jo at man kommer seg litt raskere frem med pontongbåt, men det virker, slitsomt, klønete uansett.

 

Jeg har vurdert en slags kajakk, mulig det er litt klønete å kaste i begynnelsen, men trening gjør mester. Da ser jeg for meg at jeg kan dekke et større området, komme meg raskere frem, og ha med meg nok bagasje.

 

Anders...

 

Har brukt kajkakk i et par års tid, og synes ikke det er helt opptimalt, etter og ha sett filmen til Kabbe, vurderer jeg sterkt pontong...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...