Gå til innhold

Med Kurt Nilsen på Grønland


Pablo

Anbefalte innlegg

Med Kurt Nilsen på Grønland. Kurt Nilsen er en ihuga og rutinert fluefisker, Jan Fredrik Karlsen er nybegynner. Programleder Hanne Steen Henriksens fiskelykke er helt upåklagelig, og den smitter selvsagt. I tillegg har Grønland fantastisk natur, gled deg!

 

Går på TV2 kl 21.40-22.40

 

Sikkert gøy å få med seg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ere muli? Skal dere begynne å kritisere Lars Monsen for å kakke alt også nå eller? 

 

Det burde være mulig å glede seg over naturbilder fine fisker osv uten å kommentere hva nettopp du ville ha gjort i en lik situasjon. Vedr C&R så prøvde de i alle fall. De burde heller få pluss for det, for det er stort sett fraværende på alt av sendinger på de største kanalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skammelig, he he.. Kurt Nilsen kan synge (sellom jeg ikke liker musiken hanns) men han kan ikke fiske... C&R teknikk er fraværende!!!!! :(

 

 

Skal Kurt Nilsen få skylda for dette? Her har vi det igjen, det er mulig Kurt Nilsen kan faktisk fiske...

Problemet er at han kanskje aldri har fått opplæring eller noen gode tips ang C & R.

 

Jeg synes programmet var ok jeg, stusset litt på guiden. Det var alt, la programmet med vakker natur glede istedenfor å "hyle" ut om at Kurt Nilsen er en elendig fisker.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skammelig, he he.. Kurt Nilsen kan synge (sellom jeg ikke liker musiken hanns) men han kan ikke fiske... C&R teknikk er fraværende!!!!! :(

 

 

Skal Kurt Nilsen få skylda for dette? Her har vi det igjen, det er mulig Kurt Nilsen kan faktisk fiske...

Problemet er at han kanskje aldri har fått opplæring eller noen gode tips ang C & R.

 

Jeg synes programmet var ok jeg, stusset litt på guiden. Det var alt, la programmet med vakker natur glede istedenfor å "hyle" ut om at Kurt Nilsen er en elendig fisker.

 

 

Helt enig! Her er det ett fluefiskeprogram på TV i året og så skal liksom alle bedrevitere klage og syte over det.

Synes det var gøy å se den gleden Jan Fredrik viste når han fisket med flue for første gang. I tillegg mye flott natur!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fisken skulle få svømme i fred uten at den slipper å bli slept rundt i vannet etter en krok. Toppen blir jo nådd når den i tillegg tas på land og blir avlivet. Grusomme greier synes jeg. Når man i tillegg tenker på at folk bruker bil eller tar fly til fiskeplassene så sier det seg selv at det er en belastende hobby vi har. For ikke å snakke om all energien som blir brukt til å produsere utstyret vårt. Nei..........jeg er enig med mange her: Fokuser på det negative, og dyrk det, mens man onnanerer egen fortreffelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig i at man kun skal gå rundt å glede seg bare fordi et innslag med fluefiske ruller over skjermen.

Innledningsvis i denne filmen poengteres det at det skal fiskes etter prinsippet C&R, noe som sikkert er i tråd med de lokale fiskereglene.

Det jeg oppfatter som beklagelig og som jeg ønsker å rette en liten pekefinger mot er gjennomføringen av denne C&R regelen. Jeg klandrer verken programmlederen, artisten eller dommeren. Jeg synes derimot at guiden gjør en slett figur. En av guidens viktigste arbeidsområder vil vel være å sikre at gjeldende fiskeregler blir fulgt. Ikke bare i prinsippet, men også i selve gjennomføringen. Kunnskap og ferdigheter er noe som må læres. Det var lett å se at fiskerne ikke hadde helt dreisen på dette. Da burde guiden tatt ansvar for litt opplæring, det er han jo også betalt for.

Dette TV programmet ble sikkert sett av mange ikke-fiskere, samt endel ferske fiskere. Det ville være beklagelig dersom disse satt igjen med den oppfattningen at det er slik vi skal praktisere C&R. Det ville i så fall være å føre folk bak lyset, villedning istedenfor veiledning.

Konsekvensen vil kunne bli at mange seere i ettertid vil tro at fisken godt tåler slike tøffe tak. Poenget med C&R er vel at det skal utøves på en slik måte at fisken faktisk levnes en sjanse til å overleve.

 

Bortsett fra dette så var det mye å glede seg over i dette innslaget. Godt å se den herlige fiske-gleden som utøverne viste. Jeg ble skikkelig sugen på å fiske bare av den grunn. Fantastisk natur var det også. Ja takk til mer fluefiske på TV, men jeg forbeholder meg retten til å slenge opp flere pekefingere dersom jeg mener det skulle bli nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette programmet hadde faktisk fremstått fra en bedre side om man hadde kverket all fisken !

Istedet blir det her, ufrivillig, laget underholdning av at fisken pines.

Å slippe ut igjen en fisk etter fingergrep langt inne i gjellene er bare tull, og det er det selvfølgelig guidens oppgave å gjøre oppmerksom på.

Blir litt som om man skulle lage tv-program om jakt, der underholdningen besto i å skadeskyte dyr !

Et minimumskrav til jegere og fiskere må være at man behandler viltet med respekt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig i at man kun skal gå rundt å glede seg bare fordi et innslag med fluefiske ruller over skjermen.

Innledningsvis i denne filmen poengteres det at det skal fiskes etter prinsippet C&R, noe som sikkert er i tråd med de lokale fiskereglene.

Det jeg oppfatter som beklagelig og som jeg ønsker å rette en liten pekefinger mot er gjennomføringen av denne C&R regelen. Jeg klandrer verken programmlederen, artisten eller dommeren. Jeg synes derimot at guiden gjør en slett figur. En av guidens viktigste arbeidsområder vil vel være å sikre at gjeldende fiskeregler blir fulgt. Ikke bare i prinsippet, men også i selve gjennomføringen. Kunnskap og ferdigheter er noe som må læres. Det var lett å se at fiskerne ikke hadde helt dreisen på dette. Da burde guiden tatt ansvar for litt opplæring, det er han jo også betalt for.

Dette TV programmet ble sikkert sett av mange ikke-fiskere, samt endel ferske fiskere. Det ville være beklagelig dersom disse satt igjen med den oppfattningen at det er slik vi skal praktisere C&R. Det ville i så fall være å føre folk bak lyset, villedning istedenfor veiledning.

Konsekvensen vil kunne bli at mange seere i ettertid vil tro at fisken godt tåler slike tøffe tak. Poenget med C&R er vel at det skal utøves på en slik måte at fisken faktisk levnes en sjanse til å overleve.

 

Bortsett fra dette så var det mye å glede seg over i dette innslaget. Godt å se den herlige fiske-gleden som utøverne viste. Jeg ble skikkelig sugen på å fiske bare av den grunn. Fantastisk natur var det også. Ja takk til mer fluefiske på TV, men jeg forbeholder meg retten til å slenge opp flere pekefingere dersom jeg mener det skulle bli nødvendig.

 

 

Faktisk ganske uenig, har det ikke vært nok snakk om "pekefingern" nå?  ???

Dette blir vi nok aldri enige om er jeg redd. Enig at programmet er alt annet enn representativ når det gjelder behandling

av fisk. Men vi er jævlig flink til å dømme utifra det vi ser. Der er vi faktisk BEST ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som har produsert og redigert programmet...Guiden? :rolleyes:...ærlig talt ;) hva vet dere om hva guiden har gjort av insats i dette programmet for å unngå den type behandling av fisken?? ...kan faktisk hende at han er blitt overkjørt fullstendig.

 

Nei, jeg var ikke tilstede under denne innspillingen og nei, jeg kan derfor ikke konkret vite hva guiden har gjort. Det mest nærliggende er vel å tenke "lite".

Diskvalifiserer jeg meg selv fra å kunne mene noe om atomvåpen og ødeleggelsene i Hiroshima -45 kun fordi jeg ikke var der?

Så derfor, jeg står fortsatt ved min påstand om at jeg synes guiden gjorde en slett figur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forbeholder meg retten til å slenge opp flere pekefingere dersom jeg mener det skulle bli nødvendig.

Å vise pekefingre til eller for folk her, som alle er enige om at alt vilt ( dyr og fisk ) skal behandles bra har liten eller ingen hensikt. Jeg vil anbefale at pekefingrene vises til dem som har ansvaret for programmet. Noe jeg formoder ingen har gjort enda. Når man skal kritisere er det viktig at man er målrettet slik at kritikken treffer de ansvarlige, ellers blir det bare negativ støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forbeholder meg retten til å slenge opp flere pekefingere dersom jeg mener det skulle bli nødvendig.

Å vise pekefingre til eller for folk her, som alle er enige om at alt vilt ( dyr og fisk ) skal behandles bra har liten eller ingen hensikt. Jeg vil anbefale at pekefingrene vises til dem som har ansvaret for programmet. Noe jeg formoder ingen har gjort enda. Når man skal kritisere er det viktig at man er målrettet slik at kritikken treffer de ansvarlige, ellers blir det bare negativ støy.

 

Tja, det ville iallefall vært ekstra trasig dersom jeg byttet ut min pekefinger med langefingern. Det er slemt det  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Spiller noen en dårlig fotballkamp, får de så busta fyker. Synger noen falskt eller gjør en dårlig konsert, så er det det samme skriket. Da blir det mye klaging på personene som gjør desse feilene, og det blir utrolig mye "kjefting". Ser ikke dette på en annen måte en at de som fisker/guider osv gjør en drittdårlig jobb (eller hobby) og får pepper for dette i etterkant. :) (litt på spissen) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Hafstad

Skammelig, he he.. Kurt Nilsen kan synge (sellom jeg ikke liker musiken hanns) men han kan ikke fiske... C&R teknikk er fraværende!!!!! :(

 

 

Skal Kurt Nilsen få skylda for dette? Her har vi det igjen, det er mulig Kurt Nilsen kan faktisk fiske...

Problemet er at han kanskje aldri har fått opplæring eller noen gode tips ang C & R.

 

Jeg synes programmet var ok jeg, stusset litt på guiden. Det var alt, la programmet med vakker natur glede istedenfor å "hyle" ut om at Kurt Nilsen er en elendig fisker.

 

 

 

 

 

Han kan vel klandres for dårlig C&R teknikk når han skryter at han har drevet med dette i 5 år, dessuten viste han at det var C&R der og burde som fluefisker satt seg inn i teknikk vedrørende dette: Enig at guiden må bære mye av ansvaret her, noe jeg synes er veldig rart at han ikke gjorde ettersom Ivar er en erfaren fluefisker....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som har produsert og redigert programmet...Guiden? :rolleyes:...ærlig talt ;) hva vet dere om hva guiden har gjort av insats i dette programmet for å unngå den type behandling av fisken?? ...kan faktisk hende at han er blitt overkjørt fullstendig.

 

Nei, jeg var ikke tilstede under denne innspillingen og nei, jeg kan derfor ikke konkret vite hva guiden har gjort. Det mest nærliggende er vel å tenke "lite".

Diskvalifiserer jeg meg selv fra å kunne mene noe om atomvåpen og ødeleggelsene i Hiroshima -45 kun fordi jeg ikke var der?

Så derfor, jeg står fortsatt ved min påstand om at jeg synes guiden gjorde en slett figur.

vel...tro hva du vil ;D...jeg må vel få lov å ha mine meninger jeg også.Det er bare det at jeg kjenner litt til guiden fra før og i det lille jeg så til ham i programmet fremsto han som noe "maktesløs" og ikke den som hadde overtaket.Hvorfor?

 

Spiller noen en dårlig fotballkamp, får de så busta fyker. Synger noen falskt eller gjør en dårlig konsert, så er det det samme skriket. Da blir det mye klaging på personene som gjør desse feilene, og det blir utrolig mye "kjefting". Ser ikke dette på en annen måte en at de som fisker/guider osv gjør en drittdårlig jobb (eller hobby) og får pepper for dette i etterkant. :) (litt på spissen) :)

 

En hvis prosentdel av den norske befolkningen "denger" også ungene sine.Jeg bruker ikke det som påskudd til å "denge" mine egne.

Mye av den kritikken du henviser til er bare ren usaklig syting, ikke stort annet.Folks måte å heve sin egen selvtillit på.Jeg ser vel ingen grunn til å gå i samme spor..

 

En sak har alltid to sider...men kanskje jeg tar feil...hvem vet ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja, det er nok ikke umulig Ivar hadde mer enn lyst til å si ifra, men det blir bare en av 100 teorier om hvorfor det skjedde. Dette var vel ikke akkurat en "vanlig" guide tur for Ivar.

 

Kurt sier han har fisket i 5 år, da dømmer vi igjen. At en kar har fisket med flue i 5 år betyr ikke at han fisker så forbaska mye. Kanskje kurt har 5-10 turer i året.

 

Vi kan ikke dømme når vi enda krangler om hvordan vi skal lære vekk C & R, og til nå har pekefingern vært ofte virkemiddelet som har blitt brukt(mitt intrykk gjennom tiden som medlem her). Det er vel ytterst få i norge som driver med sportsfiske som vet stort om C & R.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg sett programmet, og kommer sikkert aldri til å gjøre det heller. Popstjerner og fluestang er ikke en kombinasjon av ingredienser jeg finner veldig fristende. ("Ekte" stjerner som Eric Clapton er noe annet  ;D)

MEN, hvis det har blitt praktisert uforsvarlige fang og slipp metoder på riksdekkende TV så ser jeg det som helt naturlig at man diskuterer dette på landets beste fluefiskeforum. Da kan ihvertfall de medlemmene her som er nye i gamet og som så programmet få en bedre forklaring hvordan C&R utføres riktig.

 

Så for å dra tråden i en konstruktiv retning kan kanskje noen forklare HVA som ble gjort galt.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen punkter tmags ;D Men så er det jo alltids noe en overser når en skriver sånn i farta. Noen punkter etter husken:

 

- Fiskens slimlag (primærforsvar) ble skadet. Tørre håvnett hvor fisken i tillegg ble løftet oppi. Alt som er tørt skader fiskens slimlag (hender, gress, vierkratt, håvnett).

- Samme som at slimlaget er laget for et liv i vann, er også kroppen bygd for et liv i oppdrift. Fisk har ikke sterke skjelett og er derfor følsomme for å bli klemt på, løftet på, vridd på og her kastet rundt på.

- Gjeller er følsomme membraner som ikke må røres! Her strømmer det mye blod som gjennom diffusjon med vann utveksler gasser og andre stoffer.

- Var det ikke en scene der Karlsen setter ut en fisk med breisida mot strømmen, og der fisken bare hjelpesløs forsvinner nedover. Med stive muskler er fisken dårlig stilt. Den skulle ha blitt pumpet slik at den var i stand til å frakte rundt litt O2 i kroppen først.

- Munndelene er skjøre. Man bør ikke rive en fisk opp av vannet (selv om det er oppdrift er det også mye motstand i vann) etter munnen, for så å ta den imot med en tørr håv :o

- Fisken bør også løftes opp av vannet minst mulig. Hos noen arter har man vel funnet en sammenheng mellom overlevelse og eksponeringstid hos småfisk. I tillegg får en jo større sjanse for andre skader.

 

Karlsens klemmeseanse berører vel de fleste punkter her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...