Gå til innhold

Bindestikker


Lars_

Anbefalte innlegg

Gjest øystein

Hei!

 

Tillater meg en liten advarsel ang. true rotary stikker  :-*, og noe jeg sjelden ser beskrevet.

 

Ofte står valg mellom true rotary stikker og andre, og nå er rue rotary stikkene på moten. Jeg skjønner at de er populære, men etter å ha prøvd en slik annerkjennt stikke måtte jeg gi opp denne ( Renzetti avbildet tidligere i denne tråden).På grunn av sveivemekanismen finner ikke jeg plass til venstrehånden under binding, og får en svært slitsom bindestilling for venstre hånd som holder materialene. For meg gjelder dette de fleste true rotary stikkene, selv om noen har litt bedre plass.

 

Så mitt råd er å sjekke ergonometrien før kjøp. Mer tradisjonelle stikker har også rotasjonsmuligheter, selv om ikke flua blir stående i senter. Dersom du ikke er vant til spesielle stikker, eller ikke er like vanskapt som meg er det ikke sikkert at dette er noe problem  :).

 

P.S. Bør denne tråden være sticky. Bindestikke er jo tross alt sentralt i fluebinding, og spørsmål rundt stikker dukker vel jevnlig opp?

 

 

Forstår ikke hva du mener, sveivemekanismen peker nedover hele tida forstår ikke helt hvordan den da kan være i veien, på renzettien er det en skrallefunksjon som gjør at sveiven til en hver tid peker nedover(selv om du snur flua på hode så kan du ha sveivemekanismen nedover).

 

Må nesten tenke over hvor jeg har hendene når jeg binder nå hehe.

product_image.php?productid=&imageid=211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finner ikke jeg plass til venstrehånden under binding, og får en svært slitsom bindestilling for venstre hånd som holder materialene. For meg gjelder dette de fleste true rotary stikkene, selv om noen har litt bedre plass.

 

 

Helt enig. Har forsøkt rotary stikker, og sliter med det samme. Bruker forøvrig ei over og under stikke nå på 13 året. Holder fluekrokene like godt nå, som når den var ny. Stikka har noen tusen fluer på nakken.

 

Velg stikke ut fra hvilken type fluer du i hovedsak skal binde. Viktigere da med pidestal. Da kan du snu å se baksiden av flua uten å se den opp ned.

 

dt

 

Her er jeg helt enig. Jeg jobber mye med ventrehånden liggende på stikka for støtte, og da foretrekker jeg ikke en true rotary stikke. Dette til tross for at jeg jobber mye under fluene når binder. Sist jeg byttet bindestikke falt valget på regal, ene å alene fordi denne stikka gir meg masse støtte når jeg binder. Det er jo heller ikke noe minus at den holder krokene ekstremt godt, men det er det også andre stikker som gjør. Når det gjelder valg av bindestikke ville jeg ha prøvd før jeg kjøper. Det som passer for andre passer kanskje ikke for deg.

 

Når det gjelder første stikke har jeg et litt annet råd en mange andre. Kjøp ei billig indisk stikke. Denne holder fint et par hundre ørretfluer hvis man ikke fester krokene for langt ut i chuken eller går på for små eller store kroker. Hvis man finner ut at fluebinding er stas og den indiske ryker (det kommer den til å gjøre), så kan man invistere i ei skikkelig stikke. Hvis man går for ei stikke i mellomprisklassen (500-1000 kr) risikerer man å sitte på ei stikke som for det første ikke er noe god å binde på og for det andre ikke vil ryke. Og da kan man jo ikke kjøpe ny. Dessuten vil man antagelig ha en litt klarere formening om hvilke type stikke man vil ha etter å ha bundet noen fluer.

 

Det er nå min mening, og det, det er den rette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

He he, Terje. Jeg tulla litt med deg  ;D

Ei stikke jeg har brukt siden forrige årtusen ;D er denne på bildet, og binder du ørretfluer er den suveren - med alt jeg ønsker av ei stikke, inkludert god plass bak flua. Renzetti 4000 (et pluss er mindre kjever enn Masteren). Men folkens...om dere har ei slik stikke, OG binder ørretfluer, så ikke klag på plass før dere justerer ytterste del helt opp. Ikke sant?  ;D Om du vil ha enda bedre plass bak flua så er f.eks. LAW et alternativ.

 

Det er moro å merke seg på fluebindermesser at de 3 stikkene så og si ALLE fluebinderne bruker er

Renzetti

Regal

LAW

Tolk det som du vil...   :)

 

Bilde 1: Messe, tidlig morgen...

Bilde 2: Kjæreste bildet jeg har   Jeg og A.K. Best binder fluer og snakker forlengede kropper. Han viste meg hvordan han gjorde det og jeg bandt ydmykt et par av mine fluer med forlengelse av AB's Polychenille. Han pratet forresten om ei sinnsyk klekking han og Gierach hadde vært vitne til 

Bilde 3: Hans Weilenmann kjører LAW. Men så har nå han også gjort karriere på å binde fluer i str. 28-32 med Whiting spesial Saddle - hele saddlehackle som er laaaange, og fjærstrålene passer til...nettopp 28-32. Fantastisk haneavl   

Bilde 4: Johan kjører Regal og binder flymfer. Dyktig fyr!!

Bilde 5: En italiensk venn med Renzetti (denne fyren har jeg guidet i Hemsila, he he 

 

post-0-13949853165745_thumb.jpg

post-0-13949853166233_thumb.jpg

post-0-13949853166714_thumb.jpg

post-0-13949853167152_thumb.jpg

post-0-13949853167676_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit svar til Øystein:

Forstår ikke hva du mener, sveivemekanismen peker nedover hele tida forstår ikke helt hvordan den da kan være i veien, på renzettien er det en skrallefunksjon som gjør at sveiven til en hver tid peker nedover(selv om du snur flua på hode så kan du ha sveivemekanismen nedover).

 

Må nesten tenke over hvor jeg har hendene når jeg binder nå hehe.

 

Hmm, mulig jeg forklarer svært dårlig. Slik bildet ditt er bruker jeg høyre til å holde saks og trådholder, og venstre til å holde materialer. Forsøk å legg venstre hånd med "hælen" av hand nede på kjoksen på stikke slik AK har venstre hånd i bilde 2 fra Bruns utmerkede bilder. Dette er det ikke plass til Renzetti, og stanga som holder kjoksen blir i veien for å bruke handa. I stedet må man holde handa ovenfra-og-ned til høyre for den stanga som holder kjoks for å holde materialer, noe som gir høy venstre skulder, høyt hårfeste og slitent håndledd. Men mulig andre har (bedre eller annerledes) bindeteknikker enn meg?

 

He he, Terje. Jeg tulla litt med deg  ;D

Ei stikke jeg har brukt siden forrige årtusen ;D er denne på bildet, og binder du ørretfluer er den suveren - med alt jeg ønsker av ei stikke, inkludert god plass bak flua. Renzetti 4000 (et pluss er mindre kjever enn Masteren). Men folkens...om dere har ei slik stikke, OG binder ørretfluer, så ikke klag på plass før dere justerer ytterste del helt opp. Ikke sant?  ;D Om du vil ha enda bedre plass bak flua så er f.eks. LAW et alternativ.

 

Det er moro å merke seg på fluebindermesser at de 3 stikkene så og si ALLE fluebinderne bruker er

Renzetti

Regal

LAW

Tolk det som du vil...   :)

Noen kjente profiler på disse bildene!

 

Jepp, klager fortsatt på plassen på alle Renzetti stikker. Legger også merke til anbefalingene i den flotte boka til fyren på bilde nr 2 "Advanced fly tying". Der sier han flere plasser at det er viktig å ha plass nok til hælen til handa nede på stikka, og har et helt kapittel viet til ergonomtri. Det lar seg neppe gjøre med Renzetti stikkene  ???. Nå skal det også sies at han kommer med en rekke gode argumenter for inline rotary stikker også  ;).

 

Men dette er tross alt personlig smak. Alikevl synes jeg det bør nevnes.

 

Law er sikkert bra, men koster jo ... litt, og tilgjengeligheten er også vanskelig. Men nå binder heldigvis ikke jeg på messer, så jeg kan med andre ord velge andre merker  ;D:D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Aha da forstår jeg bedre Flyalf, jeg har ikke opplevd problemstillingen du har men ser problemet, tror nok det er en tilvendingssak og at vi alle liker det vi er vant med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jepp, klager fortsatt på plassen på alle Renzetti stikker. Legger også merke til anbefalingene i den flotte boka til fyren på bilde nr 2 "Advanced fly tying". Der sier han flere plasser at det er viktig å ha plass nok til hælen til handa nede på stikka, og har et helt kapittel viet til ergonomtri. Det lar seg neppe gjøre med Renzetti stikkene  ???.

 

Hehe, nå skjønner jeg hvorfor du solgte meg den Renzetti stikka :)

For all del føler jeg gjorde en god handel, men stikka ble gitt bort i julegave til en som kan venne seg til å bruke den, og som har mindre fingre enn meg ;D

Jeg blir nok å kjøpe meg en HMH stikke, enten Spartan eller standard. Trenger ikke Rotary funksjon og disse stikkene gir god kvile for venstrehånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

en nybegynner burde ha en stikke til ca 300-500 kroner men det er viktig at den klemmer hardt nok slik at kroken sitter skikkelig fast.

har selv sett binde stikker til 12 000 og da får man med en plate i sølv som man kan gravere navnet sitt på :o...Trur de er så dyre på grunn av materielle og alle funksjonene...bindestikken sto i fluefiskekatalogen til nordic outdoor 2007..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en nybegynner burde ha en stikke til ca 300-500 kroner men det er viktig at den klemmer hardt nok slik at kroken sitter skikkelig fast.

har selv sett binde stikker til 12 000 og da får man med en plate i sølv som man kan gravere navnet sitt på :o...Trur de er så dyre på grunn av materielle og alle funksjonene...bindestikken sto i fluefiskekatalogen til nordic outdoor 2007..

Uenig

 

Jeg mener.. hvor mye veier den sølvplata? fire hekto?

Jeg tror man betaler i all hovedsak for merket. Hvilke materialer bruker de i stikkene? Stål fra Mordor? Ett kg stål er ikke dyrt.

 

edit: funksjonene kan jeg være enig i at man betaler litt for, men det går da vitterlig en grense  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står i salg artikkelen:

 

Ekstremt lekker, utrolig dyr!

En helt ekstraordinær bindestikke med unike løsninger i absolutt førsteklasses materieller.

En "arbeidestasjon" som i egenskap og kvalitet helt unik! En spesiell kjeve; låser sikkert de fleste kroker mellom #30 og #8/0!

Stikka kan vendes i nær sagt alle arbeidsposisjoner, vertikalt, horisonalt, opp, ned, ut eller inn.

Leveres i en kraftig treeske for transport.

Egen sølvplate medfølger, slik at man kan få gravert inn navnet sitt

REGENT stikka veier 4,1 kg inklusive treboks

(pris for beste produkt på effex 2003)

 

stikka heter: cherie B Regent Vise og koster 11 999 kr

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...