Gå til innhold

Bindestikker


Lars_

Anbefalte innlegg

Vurderer, eller rettere sagt; skal anskaffe meg fluebindeutstyr.

En ting er alt jeg trenger, men når jeg ser på de ekstreme prisforskjellene på bindestikkene, blir jeg litt rar i hodet ;D

 

Markedet spriker enormt. Man kan finne seg en stikke til 3-400 kr. Eller man kan fleske til med en til 7000 kr. :o 

Skjønner dere hva jeg mener: 7000 kr!!!

For min del vil jeg aldri legge seks laken i en bindestikke, (i alle fall ikke med det første! :P)

 

Men spørsmålet mitt lyder som følger: Hvorfor kan en stikke koste 500,- mens en annen koster 6000!!??

 

Forskjeller forstår jo jeg også at det er.

Men hva er egentlig disse forskjellene som utgjør disse enorme prisdifferansene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så voldsomt peiling, men tror prisforskjellene har mye med hvor mange ledd bindestikka har, kvaliteten på krokkjeften, muligheter for å justere og stille forskjellige ledd enkelt, kanskje litt design osv...

 

Selv har jeg en bindestikke til 600,-, og jeg er svært godt fornøyd med den. Ikke merka noen negative tendenser enda... Hatt den i ca. 3 år nå, noe som ikke er veldig lenge, til bindestikke å være, men som sagt har jeg ikke merka noe tegn til elding :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på hvordan en stikke kan koste 500 og en annen 5000 er enkelt. Stikka til 500 er produsert i et lavkostnadsland, dvs. India eller pakistan. Jeg tror at tett oppunder 80% av alt billig bindeutstyr blir laget i India. Kvaliteten de bruker i stål er en annen en den som brukes i f.eks. Japan, USA, osv.. Tiden som går med til å lage den dyre stikka er også en helt annen. Så er det hva øyet ser = finishen, det koster også.

 

Holdbarheten på de billigste stikkene er ikke på langt nær så god som de dyrere. Største forskjellen er at stålet som er i kjeften (chucken) er mykere på de rimelige stikkene. Konsekvensen er at den slites kjappere og vil bli bøyd i kanten slik at kroken fester dårligere og dårligere. En slik Indisk stikke kan med hell vare i et par sesonger hvis man binder moderat eller er uhovelig forsiktig. En annen viktig funksjon som ofte mangler på de rimeligste er muligheten til å rotere kjeften uten å måtte løsne på krokholdet.

 

Det finnes massevis av bra stikker fra rundt 800 til 1500-2000. Over det kan du kjøpe når du har brukt opp pengene på alt annet eller er blitt spesielt interessert  :) Har du begrenset med midler å må prioritere godt så kjøper du en billig indisk stikke og får de materialene du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være ekspert, men med en del erfaring kan jeg sette opp to punkter for deg:

 

Er du 100% ørretfisker så vil det å bruke 6 laken på en bindestikke være helt bortkastet( vel , ikke helt, men det er en annen debatt), hvis det er det eneste du skal binde resten av livet.

 

Har sjøl hatt mange bindestikke til et par hundrelapper  som dugde helt fint til ørretfluer, og det gjør sikkert også dagens billige stikker. Problemet oppstår den dagen du har en stikke som du skal bruke til alt, dvs fra 22 krok til 5.0 ( tarpon/ gjedde). Billige stikker holder veldig godt på små kroker helt til du har putta et par store i den, da er det som regel over. Alltid sett på det å kjøpe en svinedyr stikke som helt bortkastet helt til den dagen jeg begynte å binde store tarpon, sei,torsk, gjeddefluer og streamerere til sjø-ørret. Fant fort ut da at ørretfiskern ikke hadde neoen fremtid ved den stikka lenger. Havne sjøl mitt på treet med en til ca 3 laken, en Marc Petitjean med utskifbare kjefter. Den har sine pluss og minus, men jeg kan fortsatt etter fem år putte en 20-26 i samme skjeft som en tiemco sp 3.0. Noe å tenke på den dagen du blar opp noen tusen

http://www.flyreview.com/reviewpost/showproduct.php?product=301&cat=40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Binder man mye, så er jeg overbevist om at ei billig stikke fort blir veldig dyr.

Jeg har hatt noen billig stikker og det går ofte ikke lang tid før de første bitene løsner i krokkjeften, og da er mye ødelagt.

 

Skal man binde en del så legg litt penger i det, å kjøp noe som holder og gjerne noe med en eller annen form for garanti.

Skap bindeglede fra starten av og unngå irritasjon over avskalling etc.

En virkelig god stikke som holder en stund trenger ikke nødvendigvis koste mer enn 1500 - 2000 kroner. (skjønner at det kan være for mye for noen, men på sikt tror jeg ikke det blir så dyrt).

 

Ønsker man å legge 6000 eller 12000 kroner i en bindestikke så ser jeg ikke det som noe problem, men snarere en prioritering. Hvor gode fluene blir avhenger iallefall ikke av stikka ;D, men det hjelper definitivt for bindegleden å ha ei stikke som er solid og holdbar i kjeften.

 

En ting til......skal man først kjøpe en bindestikke, kjøp med full rotasjonsfunksjon med en gang. Det gjør fluebindinga 10 ganger mer gøy. Jeg snakker av erfaring da jeg bare har hatt min rotasjonsstikke i noen måneder og det er som natt og dag i forhold til hva jeg har drevet med de siste åra :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forholdsvis ny i fluebinder-gamet.

 

Og kommer for det meste til å bruke mine eksepsjonelle( ;D ) fluebinderegenskaper til å lage fluer for fiske etter ørret/harr ol.

 

Så hva vil dere anbefale å kjøpe, hvis jeg sier at kostnaden kan ligge fra ca. 1500,- til 3500,-, pluss/minus ;)

Og evt. hva som er et must når man kjøper stikke, f.eks. materiale stikken er laget av, 360 graders rotasjon osv.

 

For man får vel en bra stikke for den prisen!?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg er forholdsvis ny i fluebinder-gamet.

 

Og kommer for det meste til å bruke mine eksepsjonelle( ;D ) fluebinderegenskaper til å lage fluer for fiske etter ørret/harr ol.

 

Så hva vil dere anbefale å kjøpe, hvis jeg sier at kostnaden kan ligge fra ca. 1500,- til 3500,-, pluss/minus ;)

For man får vel en bra stikke for den prisen!?

 

 

 

I den prisklassen du nevner, får du iallefall en meget god stikke. Ingen tvil om det :)

Jeg vil ikke fremheve noen spesielle, men anbefaler deg å kikke på blant annet disse merkene:

 

Renzetti

Dyna King

Regal

Peak

tmc

 

Sikkert mange flere merker å velge mellom, men det er iallefall en start.

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Ønsker man å legge 6000 eller 12000 kroner i en bindestikke så ser jeg ikke det som noe problem, men snarere en prioritering.

 

Hei! Nå våger jeg meg til å si at du overdriver sterkt, Terje.  :) Jeg har faktisk aldri sett ei så dyr stikke før, og ingen av de profesjonelle eller hardcore fluebinderne jeg kjenner bruker bindestikker som koster en slik sum. Verken i Norge eller utlandet. Nå er ikke jeg noe bevandret i kataloger, men en slik sum har jeg aldri sett for ei bindestikke før. Men det finnes sikkert. Vil jeg tro.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker man å legge 6000 eller 12000 kroner i en bindestikke så ser jeg ikke det som noe problem, men snarere en prioritering.

 

Hei! Nå våger jeg meg til å si at du overdriver sterkt, Terje.  :) Jeg har faktisk aldri sett ei så dyr stikke før, og ingen av de profesjonelle eller hardcore fluebinderne jeg kjenner bruker bindestikker som koster en slik sum. Verken i Norge eller utlandet. Nå er ikke jeg noe bevandret i kataloger, men en slik sum har jeg aldri sett for ei bindestikke før. Men det finnes sikkert. Vil jeg tro.

 

 

 

Slike priser finns ja! Jeg så for en stund siden ei bindestikke til 20.000,- i en katalog jeg ikke husker hva het :o :o :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Ønsker man å legge 6000 eller 12000 kroner i en bindestikke så ser jeg ikke det som noe problem, men snarere en prioritering.

 

Hei! Nå våger jeg meg til å si at du overdriver sterkt, Terje.  :) Jeg har faktisk aldri sett ei så dyr stikke før, og ingen av de profesjonelle eller hardcore fluebinderne jeg kjenner bruker bindestikker som koster en slik sum. Verken i Norge eller utlandet. Nå er ikke jeg noe bevandret i kataloger, men en slik sum har jeg aldri sett for ei bindestikke før. Men det finnes sikkert. Vil jeg tro.

 

 

 

Stikker i denne prisklassen finnes hos både Tundra og Nordic.

Selv har jeg ei Dyna King Professional m. pedestall. Svindyr og sikkert ikke verdt prisen, sett med andres øyne. Men denne har vært min trofaste følgesvenn siden 1994 (13 år) og funker sikkert i 13 år til :)

Vurderer å bytte ut denne med en ny, men det er av ren forfengelighet.... Begynner å bli lei den :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Stikker i denne prisklassen finnes hos både Tundra og Nordic.

Selv har jeg ei Dyna King Professional m. pedestall. Svindyr og sikkert ikke verdt prisen, sett med andres øyne. Men denne har vært min trofaste følgesvenn siden 1994 (13 år) og funker sikkert i 13 år til :)

Vurderer å bytte ut denne med en ny, men det er av ren forfengelighet.... Begynner å bli lei den :rolleyes:

 

 

Ikke problem her i gårrn'n da, løp og kjøp ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du sage99 och ni andra, det där med bindestikker är en enda stor djungel. Hur mycket pengar vill man lägga på en stikka? Betalar man för kvalitet eller för märket (the brand) men så är det väl med det mesta inom flugfisket och det gäller inte bara bindestikker. Det primära när det gäller att välja ut en bra stikka borde var kjeften, det är den som håller kroken och redan där är djungeln stor. Ta och läs denna artikeln som jag linker till av Hans Weilenmann & Bruce Salzburg 2006. Där har ni allt ifrån Griffin till LAW att läsa om.

http://flyfisherman.com/ftb/hwvise/index.html

 

Mvh Mårten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Jeg har en Renzeti i den dyre prisklassen og den virker ikke i det hele tatt hehe må liksom tvinge meg selv til å binde, trodde jeg skulle bli kjempe inspirert til å binde når jeg kjøpte dyr stikke men det funket bare noen timer ;) godt mulig feilen sitter i sofaen.

 

Jeg var ute etter en peak stikke men endte opp med impulskjøp av renzettien da det tok litt for lang tid å få tak i peak stika.

 

Om en stikke er verdt 4+ tusenlapper tja min stikke er iallefal lekker å se på og en nytelse å binde fluer med så for meg er stika verdt hvert øre :)image.php?productid=16324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Det er som "Robban" tidliger nevnte en fordel å vite hvilket bruksområde stikka skal ha. Skal du binde store streamere/ laksefluer/ gjeddepoppere er det en fordel med ei solid stikke, gjerne ei med utskiftbar kjeve.

En fin detalj på enkelte dyre stikker er at de har spor i kjeven som større kroker passer i. Dermed slipper du nesten å stramme i det hele tatt.

 

Har prøvd noen modeller mellom 1000 og 2500,- i det siste. Alle stikkene fungerte bra til ørretkroker, men flere slet med større laksekroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ønsker man å legge 6000 eller 12000 kroner i en bindestikke så ser jeg ikke det som noe problem, men snarere en prioritering.

 

Hei! Nå våger jeg meg til å si at du overdriver sterkt, Terje.  :) Jeg har faktisk aldri sett ei så dyr stikke før, og ingen av de profesjonelle eller hardcore fluebinderne jeg kjenner bruker bindestikker som koster en slik sum. Verken i Norge eller utlandet. Nå er ikke jeg noe bevandret i kataloger, men en slik sum har jeg aldri sett for ei bindestikke før. Men det finnes sikkert. Vil jeg tro.

 

 

 

Å neida, Andre! :) Jeg overdriver ikke. De stikkene finnes. ;D

Om ikke 20000 så iallefall til 12000

http://www.nordic-outdoor.no/AF-2007/fluebinding/bindestikker.html

 

Ta en titt på Cherrie B regent vise litt nede på siden ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bindestikke som jeg varmt kan anbefale.

Bindestikka vil komme på ca 2000kr inkl frakt og moms fra USA.

Masse utbyggingsmuligheter senere.

[attachimg=1]

www.nor-vise.com

 

En trådholder som forenkler arbeidet rundt stikka har også Nor-Vise.

Den er automatisk og er nesten et must ved roterende stkker ;)

[attachimg=2]

 

Trygve

 

post-820-13949853163473_thumb.jpg

post-820-13949853163953_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her er en link til Flyfisherman med oversikt over bindestikker:

 

http://www.flyfisherman.com/ftb/hwvise/index.html

 

Jeg ville sett på HMH Spartan. Jeg hadde en Renzetti Traveller Cam i hus nylig, men syntes den ble litt liten og litt mye justering for å binde på ulike krokstørrelser, så jeg ga den bort i julegave til en junior. :)

 

Jeg binder fortsatt på en Flymate Standard og den har fungert veldig bra, selv om jeg ikke binder de aller minste fluene. Kan anbefales som et førstekjøp hvis budsjettet er trangt. Styr unna indiske billigstikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte noen rå fluebinder, men ser at det blir mer og mer fluer. Så derfor så knakk kjeften på min billige guideline stikke her om dagen. Så da gikk jeg til innkjøp av denne: http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=67_121&products_id=1992. Har ikke bundet mer en 20 fluer på denne, men jeg synes den virker veldig bra. Er i allefall mange hakk bedre en den billige stikka jeg har brukt fram til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Tillater meg en liten advarsel ang. true rotary stikker  :-*, og noe jeg sjelden ser beskrevet.

 

Ofte står valg mellom true rotary stikker og andre, og nå er rue rotary stikkene på moten. Jeg skjønner at de er populære, men etter å ha prøvd en slik annerkjennt stikke måtte jeg gi opp denne ( Renzetti avbildet tidligere i denne tråden).På grunn av sveivemekanismen finner ikke jeg plass til venstrehånden under binding, og får en svært slitsom bindestilling for venstre hånd som holder materialene. For meg gjelder dette de fleste true rotary stikkene, selv om noen har litt bedre plass.

 

Så mitt råd er å sjekke ergonometrien før kjøp. Mer tradisjonelle stikker har også rotasjonsmuligheter, selv om ikke flua blir stående i senter. Dersom du ikke er vant til spesielle stikker, eller ikke er like vanskapt som meg er det ikke sikkert at dette er noe problem  :).

 

P.S. Bør denne tråden være sticky. Bindestikke er jo tross alt sentralt i fluebinding, og spørsmål rundt stikker dukker vel jevnlig opp?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med en sveisetang som kan låses. Så kjøpte jeg bare kjeften og fattern lagde resten. Bordfestet var tatt fra en gammel lampe. Nå bruker jeg Anvil Apex Vice som jeg kjøpte på bokklubben.no (!!!! av alle nettbutikker) til 800kr. Den har livstidsgaranti så jeg regner med å ikke trenge å kjøpe en ny på en stund. Er veldig fornøyd med den. Samen med trådholderen og saksa er det det viktigste verktøyet til en fluebinder, men mer enn 1000kr kunne jeg aldri tenkt meg å bruke på en stikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finner ikke jeg plass til venstrehånden under binding, og får en svært slitsom bindestilling for venstre hånd som holder materialene. For meg gjelder dette de fleste true rotary stikkene, selv om noen har litt bedre plass.

 

 

Helt enig. Har forsøkt rotary stikker, og sliter med det samme. Bruker forøvrig ei over og under stikke nå på 13 året. Holder fluekrokene like godt nå, som når den var ny. Stikka har noen tusen fluer på nakken.

 

Velg stikke ut fra hvilken type fluer du i hovedsak skal binde. Viktigere da med pidestal. Da kan du snu å se baksiden av flua uten å se den opp ned.

 

dt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...