Gå til innhold

Beste måte å fotografere fluer med glitter?


Gjest øystein

Anbefalte innlegg

Gjest øystein

Noen som har gode tips for hvordan man skal ta gode bilder av fluer med mye glitter?

 

Når man tar bilder med blits så blir fluene som regel overeksponert og detaljene forsvinner, hvordan tar man best mulig bilder?

 

Legger ved ett par eksempler på hva jeg mener og det beste jeg klarer uten mer hjelp ;)

1ea25349fde23d1fa2c4f1136c72d505a56fa2e.jpg

Samme flua på begge bildene, bilde over er med blits.

og bildet under er uten blits og mye arbeid i PS

58325d7974ebbd94ad349c70a7a077aeebd6f87.jpg

 

 

Skal jobbe litt med bakgrunnen ;), første dag med macroobjektiv :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Det er mye mer å gå på enn bakgrunnen på det siste hehe selv om det ikke ser helt galt ut så skulle jeg gjerne fått frem mere glitter på bildet, glitteret ser bare tamt og oransje ut på bildet.

 

Og det hadde vært flott om jeg slapp å fotoshoppe i evigheter for å få bildene brukbare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Har du blitz som slår rett framover blir det vel problem med overeksponering uansett. Har du mulighet til å vinkle blitzen din slik at du får opplyst objektet inndirekte?

 

Har desverre ikke en ekstern blits enda :'(, må klare meg med den på kameraet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg bruker et vanlig digitalkamera som har ganske god makrofunksjon, men desverre "fast" blitz, eller innebygd blitz om du vil. Det du bør gjøre er å slå av den vanlige blitzen (supressed flash) og heller bruke en leselampe ell to  til å indirekte opplyse flua, gjerne et lys ned på et hvitt ark under flua og et lys som lyser på flua et stykke unna fra en vinkel (det siste her har jeg lest på ffs ;))

 

Håper dette hjelper :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du bare har den innebygde blitzen er min erfaring at det er godt dagslys, kombinert med stativ og en blenderåpning som gir tilstrekkelig dybde, som gjør susen. Det betyr ikke at du trenger å sitte ute å ta bilder, men inne foran et vindu på en litt overskyet dag er fint.

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei,

en god måte å ta bilder av fluer er å ta en pappeske på 30x30x30 cm, skjere ut 3 av sidene og bytte ut med kalkerpapir. plassere esken så du har åpningen mot kamera, og "kalkerpapirsidene" på hver side og over. Plasser flua i bindestikke el. inni kassa.

 

Kalkerpapiret er omtrent som matpapir, så hvis du fyrer av blitsen mot den ene siden vil hele den siden av esken fungere som en stor "soft" lyskilde, mens de andre sidene fungerer som reflektorer. Har du to eller tre blitser, er det bare å sette opp en mot hver sin side.

 

Ved å flytte flua frem og tilbake i esken vil du kunne kontrollere direkterefleksjoner i glitter metall ol.

 

Med denne måten får du fullt kontrollerbare makro bilder med nok lys i massevis fra en enkel speedlight. Skal se om jeg får lagt inn noen eksempler, og et bilde av oppsettet når jeg kommer hjem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

 

Hei,

en god måte å ta bilder av fluer er å ta en pappeske på 30x30x30 cm, skjere ut 3 av sidene og bytte ut med kalkerpapir. plassere esken så du har åpningen mot kamera, og "kalkerpapirsidene" på hver side og over. Plasser flua i bindestikke el. inni kassa.

 

Kalkerpapiret er omtrent som matpapir, så hvis du fyrer av blitsen mot den ene siden vil hele den siden av esken fungere som en stor "soft" lyskilde, mens de andre sidene fungerer som reflektorer. Har du to eller tre blitser, er det bare å sette opp en mot hver sin side.

 

Ved å flytte flua frem og tilbake i esken vil du kunne kontrollere direkterefleksjoner i glitter metall ol.

 

Med denne måten får du fullt kontrollerbare makro bilder med nok lys i massevis fra en enkel speedlight. Skal se om jeg får lagt inn noen eksempler, og et bilde av oppsettet når jeg kommer hjem.

 

 

Dette høres ut som ett kanontips og skal absolutt prøves :D må vel ut å kjøpe en blits snart ;)

 

takker for alle gode tips i tråden, og bare fortsett å slenge inn tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg tar ikke verdens beste bilder, men dagslys og null blits er to hellige elemnter for min del for å få gode bilder. Å overstyre hvitbalansen på kameraet er også litt viktig å lære seg da denne regulerer seg automatisk på digikompaktkameraer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Problemet med dagslys er at når det er lyst så jobber jeg og når jeg ikke jobber så fisker jeg så derfor er min tilgang til dagslys under fluefotografering er begrenset hehe.

 

Blåste noen ekstra penger på en blits nå så vi får prøve lit med den (sykt dyrt å ta bilder av fluer!) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

her er oppsettet jeg har brukt. Det bør ikke nødvendigvis være dyrt med blitser. De jeg bruker her er en SB800 (som er svin dyr, men denne er hovedblitsen som jeg bruker mye), og en SB26 og en SB24, de to siste er kjøpt brukt for noen hundrelapper. Blitsene er minst like gode som SB800 men de støtter ikke TTL med nye kameraer, men jeg skal ikke bruke dem på kameraet allikevel. For å trigge blitsene bruker jeg radiotriggere fra gadget infinity i hong-kong, koster 30-40 dollar til tre blitser.

 

Lukkertid så rask som mulig, for å bli kvitt allt eksisterende lys og for å eliminere kamerabevegelser. Kameraet mitt synker maks på 1/200 som holder i massevis. Her står alle blitsene til 1/4 power og zoom 24 mm, det er passe for blender ca 20 i dette oppsettet. Siden det er kun blender som påvirker blitslyset, går jeg opp eller ned en blender hvis det blir for lyst/mørkt i stedet for å drive å klå for mye på blitsene.

 

For å hindre at blitsene lyser opp bakgrunnen, har jeg laget en liten "eske" av sort papp. Bunnen av esken er bakgrunnen, mens kantene skygger for lyset fra blitsene.

 

Selv om jeg bruker tre blitser her, kommer du langt med en eller to !! Det er mer en nok power i vanlige blitser for å lyse opp boksen.

 

[/img]

post-240-13949853224066_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Halla Andre.

Jeg bruker ett Canon 350d med en sigma 530dg st blits (blitsen er et dårlig impulskjøp hehe, kan jo ikke fjernsyres men må ma så må man ha NÅ).

 

Hei Teve Nydelig fluebilde og kanontips med softboxen, nå må jeg bare få meg noen klabler til blitsen :P + 2 blitser til hehe.

 

Og bonus spørsmålet er hva er TTL, blitsen jeg nettopp har kjøpt har denne funksjonen men instuksjons arket(ikke bok) forklarer ikke en skit verken om bruk eller hva ting er :rolleyes::P??? ??? ???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei igjen, Øystein. Jeg tenkte jeg kanskje kunne ha hjulpet deg med details hvis du hadde Nikon,

men Canon og tredjepartsblitzer til Canon har jeg ikke greie på. Men det er sikkert noen her inne som har det. Lykke til i alle fall!

Vi prates, Øystein.

André 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei, Mårten. Faen, den Bidoz- fortyngingen skal jeg skrive om i en notis i et blad, og det er flere som vet om det skjønner jeg  ;D Tøft er det uansett!  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Jeg også  ;D

 

EDIT: Skjønner jeg må speede opp "nyhets- relevansen" min  ;D

Men samtidig må jeg alltid prøve ting i det vide og brede før det skrives om det - og det er jo bakdelen for min del i slike sammenhenger. Men jeg har ikke samvittighet til å skrive om noe jeg har prøvd vel og lenge. Derfor har jeg vel gitt meg med utstyrstesting generelt.  ;D Det er bare slit. Men "hete" fluebindernyheter er alltid moro  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla Andre.

Jeg bruker ett Canon 350d med en sigma 530dg st blits (blitsen er et dårlig impulskjøp hehe, kan jo ikke fjernsyres men må ma så må man ha NÅ).

 

Hei Teve Nydelig fluebilde og kanontips med softboxen, nå må jeg bare få meg noen klabler til blitsen :P + 2 blitser til hehe.

 

Og bonus spørsmålet er hva er TTL, blitsen jeg nettopp har kjøpt har denne funksjonen men instuksjons arket(ikke bok) forklarer ikke en skit verken om bruk eller hva ting er :rolleyes::P??? ??? ???

 

 

Hei øystein,

TTL står for Through The Lens, og betyr egentlig at blitsen støtter lysmåling gjennom objektivet, altså at blitsen og kameraet komuniserer og kameraet styerer blitsen slik at eksponering blir riktig. Uten TTL må du stille inn blitsen selv, kameraet sier bare fra når blitsen skal fyre.

 

Skal du bruke flere blitser så må du enten bruke manuelle blitser og synk kabler eller radiotriggere (www.gadgetinfinity.com) eller gå for dyre canonblitser som støtter ETTL. På canon  tror jeg du da må ha en styre enhet på kamereaet som trådløst styrer blitsene. Nyere Nikon kameraer har innebygget trådløsfjernkontroll av Nikon blitser, iTTL.

 

Manuell styring av blits er egentlig ikke så veldig vanskelig, men krever litt øvelse. For de som er interresert i fotografering med blits, så er http:\\strobist.blogspot.com for blitsfotografering det fluefiskesiden er for fluefiskesiden, sterkt vanedannende !!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Om man inte vill blåsa allt för mycket pengar på blits och dyra studiogrejer så kan man köpa vanliga glödlampor av typen OSRAM active daywhite och belysa med. Här är ett exempel att det funkar bra tycker jag.

 

Mvh Mårten

 

Ser ut som om jeg må handle lyspærer også ;D, glimrende bilde Mårten selv om det var en nymfe hehe.

 

Dagens beste ble dette bildet, halv softbox med blits i taket.

b0d35b5792bae49fdf0aa6c1415e59feadc5fd6.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Nikon kameraer har innebygget trådløsfjernkontroll av Nikon blitser, iTTL.

 

Riktig. Og egentlig utrolig moro og nyttig for å unngå det "blitzslaget" midt i trynet, som sjelden blir bra  :)

post-0-13949853228296_thumb.jpg

post-0-13949853228665_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Nikon kameraer har innebygget trådløsfjernkontroll av Nikon blitser, iTTL.

 

Riktig. Og egentlig utrolig moro og nyttig for å unngå det "blitzslaget" midt i trynet, som sjelden blir bra  :)

 

 

Canon har også trådløskontroll av blitsene sine, tilogmed sigma blitser kan fjernstyres hehe Men den jeg kjøpte i dag har ikke super bak ef-530dg st så derfor vil den ikke heheheheheh (stikke nedom kjøpesenteret og kjøpe blits av ei lita snelle som ikke har peiling på foto er ikke alltid like lurt ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Øystein...Det bildet du har lagt ut her må da være svært så bra vel ? ... Ser helt kanon ut spør du meg. Kunne vert intressant å se hvordan du klarer å ta bilde av feks en døgnis med den lyssettingen der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...