Gå til innhold

Laksefiske sommeren 2008


Åge

Anbefalte innlegg

En kompis har kjøpt seg ei hytte i Nordland, rett ved ei lita fin lakseførende elv.

Vi har begge blitt svært så ivrige fluefiskere den siste tiden, og et av målene våre er å ha utstyr klart og kunnskap/dyktighet til å kunne lure noen blanke i elva da vi skal dit ei uke i starten av august.

 

Jeg satser på å bruke SØ utstyret mitt klasse 7, mens han har klasse 8. Regner med at dette funker bra i elva?

 

Det er ei passelig stor elv, med mye smålaks og sjøørret.

 

Jeg kommer vel til å ha begynt med fluebinding innen da, og lurer derfor hva slags fluer jeg bør ha med meg. størrelse,farger osv. Jeg har aldri fisket laks med flue før.

i og med at dette er i august regner jeg med passelig lita blank elv når vi er der.

 

Er en stanglengde fortom tapert som SØ fortom med f.eks 0,35 spiss ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg vet noe om størrelsen på elva eller fisken (ser du skriver det er greit med smålaks og s.ø.), funker nok utstyret du nevner. Jeg fisker litt laks i Lakselva hvor jeg bor, og bruker da en #8 enhånds i tillegg til tohåndsen (og dette er en storlakselv). 0.35 synd jeg er grovt til å være i en smålakselv, ville gått ned til 0.25-0.30, alt etter hvor store fluer du skal bruke. I august på liten blank elv ville jeg brukt små fluer. Jeg har mitt eget mønster(sikkert flere som har laget liknende fluer...) som jeg bruker da, som jeg kaller Fast & Simple (se bilde). Dette er favorittfargen min, men varierer endel etter været. Kalrt vær=sterke farger (grønn, lysblå osv.) Mørkt vær=duse farger...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett lite apropos til valg av tykkelse på fortom, den er vel litt avhengig av hvordan elva er også? Er det ei stri elv med mye og store steiner ville jeg valgt tykkere fortom enn i ei stille elv, men store rolige kulper. Det er forbaska ergelig å miste gromfisken på grunn av fortomsbrudd.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis har kjøpt seg ei hytte i Nordland, rett ved ei lita fin lakseførende elv.

Vi har begge blitt svært så ivrige fluefiskere den siste tiden, og et av målene våre er å ha utstyr klart og kunnskap/dyktighet til å kunne lure noen blanke i elva da vi skal dit ei uke i starten av august.

 

Jeg satser på å bruke SØ utstyret mitt klasse 7, mens han har klasse 8. Regner med at dette funker bra i elva?

 

Det er ei passelig stor elv, med mye smålaks og sjøørret.

 

Jeg kommer vel til å ha begynt med fluebinding innen da, og lurer derfor hva slags fluer jeg bør ha med meg. størrelse,farger osv. Jeg har aldri fisket laks med flue før.

i og med at dette er i august regner jeg med passelig lita blank elv når vi er der.

 

Er en stanglengde fortom tapert som SØ fortom med f.eks 0,35 spiss ok?

 

7er stang er kjmpe fint og med 0,35 så er du ganske trygg.. Er litt greit å vit litt mer om elva me tanke på strihet dybde osv, fluetips bruker gjerne å vær veldig lokalt så hær kommer noen jeg bruker.. har også versjoner av disse i tuber og botteltuber men stort sett samme grunnmønster..  (gammle bilder så ikke topp kvalitet) :)

post-1360-13949853292286_thumb.jpg

post-1360-13949853292627_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt planer om å prøve etter laksen i to år nå. men til nå har det liksom ikke vår forhold i elva (stenkt på grunn av vannmangel) eller tid til fiske. men til sommer er det ikke mye som kan stoppe meg. NÅ VIL EG HA LAKS!!!. hører om gode fangster i Åheims elvai fjor,  15 min kjøretur fra heimen 8)  så eg kommer til å fylle godt med på denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vecka 11 i River Dee :D

Binder flugor och söker Stinger 15 fotare för fullt :)

 

Sedan blir det fiske även i Mörrum och pg a det så blir

det ingen Norge resa  :-\

 

Lycka till 1 Juni alla galna laksefiskare!

 

ps. en typ av flue jag tänkt använda i Dee. ds.

post-2360-13949853293754_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

godt fiske i åheimselva i 2007??  merka ikkje eg nåke til :-[   sesongen va vel langt under normalen?

har hørt det ja, vart landa ein del fisk ved brua eller neda brua. vart tatt ein fin regnbueørret av ein lokal fisker (dette var sså klart ein rømling)men .skal ikke si noe selv, for eg har til gode å fiske der.

 

Nå var det vel mye av sesongen elva ikke var åpe grunna lite vann.

er du fra desse kanter chriss b ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker også bra med flyt snøre, lang fortom og tørrflue. Ikke minst er det utrolig å se laks og SØ komme opp og ta flua  :D. Et snøre i #7 bærer lett en meget lang fortom. Dersom du skal bruke nymfe på denne er det en fordel å ha en kortere butt og mellomdel, og gå opp i lngde på spiss. Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...