Gå til innhold
  • 0

Microringer


Teal and Black

Spørsmål

Etter noen år med sporadisk fluefiske, nærmer jeg meg et nivå hvor jeg faktisk fisker mer enn jeg klatrer i trær/busker for å løsne flua fra kranglevorne grener og blader. Jeg anser meg likevel som rimelig fersk og det er særlig en ting jeg ikke blir fortrolig med - fortommer.

 

Jeg har stort sett benyttet ferdig taperte fortommer og spleiset på spissmateriale. Dette funker ok, men da min kasteteknikk er middels blir det fort en del vindknuter nær flua. Jeg føler at jeg raskt "spiser" opp fortommen med fluebytt, vindknuter etc. I år vurderer jeg derfor å bruke polyleader - mikroring - spiss av fluorcarbon. Tanken er å kun knyte på ny spiss i mikroringen når det er nødvendig. På den måten håper jeg å holde polyleaderen mest mulig inntakt.

 

Jeg har hørt fint lite om slike mikroringer og er takknemlig for alle erfaringer og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Teal and Black:

Jeg begynnte å bruke micro-ringer i forfjor (etter tips fra Kent Skaje her på forumet forøvrig) - og er meget positivt overbevist om at dette er bra.

 

"Spiser" mindre fortom, kan knytte på to spisser samtidig, f.eks. en 45 cm spiss og en 10 cm spiss hvor jeg har en opphenger etc.

Jeg bruker det kun i ferskvann - i saltvann bruker jeg dem ikke, men egentlig ikke av noen spesiell grunn. Vane, kanskje?

 

Bruker micro-ringer med både tørr- og våt-fluer og har ikke erfart at microen drukner flua. Tvert i mot er det kun positivt i og med at vekten på micro'en drar spissen akkurat under overflata slik at den ikke synes så fodt for fisken.

 

Jeg kjøper mine på nordsik Fiskeutstyr på Lysaker for ca 70 kroner for 10 stykk. Et tips: hvis de ikke allerede kommer slik fra butikken, så finn en sikkerhetsnål og træ dem på der for oppbevaring!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...