Gå til innhold

Madam X


J.E.Hagen

Anbefalte innlegg

Det ligger også en artikkel/bindebeskrivelse på Rackelhanen. Dette er i utgangspunktet et "hopper pattern" fra Dough Swisher ja.

Mange bindebeskrivelser anbefaler hvite gummiben, men jeg foretrekker svarte eller sililegs. Min erfaring er at hvite gummiben fortere blir stive og sprø.

Holbarheten på svarte gummiben(jeg bruker runde) eller sililegs er mye bedre. Derfor bruker jeg også slike på mine Madam X, Chernobyl Ant og Bitch Creek fluer. Foretrekker også Elk hair til hale og vinge da disse ikke spriker så mye etter innbinding. Prøv gjerne kropp i foam bundet på samme måten som den segmenterte kroppen på store Chernobyl Ant. Før økt holdbarhet kan hodet lakkeres. Jeg bruker oftest kurvet krok f.eks. TMC 200 til dubbet kropp, til foamfluer er det en fordel å bruke kroker med litt større krokgap enn denne.

 

Madam X er en veldig god imitasjon/attraktor flue til stor ørret. Godt egnet til kveldsfiske og fiske i hurtig vann. Den kan imitere både gresshopper men i Norge fremforalt store vårfluer. Den lager heller ikke så mye fortomskrøll som f.eks Chernobyl Ant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forekommer endel forvirring/sammenblanding rundt ordene Elk(amerikansk) og Elg(norsk). Dette dreier seg om to ulike dyr.

Elg(norsk) heter Moose på amerikansk.

Elk(amerikansk) kan vel letters omtales som Wapiti-hjort på norsk.

 

Hår fra Elk brukes i flere vårfluemønster eks. Elk Hair Caddis.

Det er godt mulig at flankehår fra norske hjort eller rådyr fungerer godt til Madam X som Tore skriver. Det har jeg ikke prøvd.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...