Gå til innhold

Videokamera -> Sony HDRSR8 El. Panas. HDC SD5


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Nå håper jeg at jeg kan få litt assistanse fra dere som kan videokameraer her.

Jeg skal kjøpe meg et videokamera til å lage videsnutter til denne siden, filmsnutter til foredrag, etc.

Kanskje lage noen dvd'er til hjemme/borte bruk også.

 

Jeg har sett på to alternativer:

 

Panasonic HDC SD 5

Sony HDR SR8

 

Det er en god del i prisforskjell. Er Sony'en verdt det?

Andre kameraer som er bedre på pris og ytelse?

Det er viktig for meg at kameraet er lite, det skal passe i brystlomma på vadejakka. Panasonic'en var veldig kompakt. http://www.bhphotovideo.com/c/product/521864-REG/Panasonic_HDC_SD5BNDL_HDC_SD5_AVCHD_Digital_Camcorder.html Se video  :)

 

Jeg er meget takknemmelig for tips.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei Rune.

 

Trur det er litt hipp som happ hva du velger, Jeg er en sony fan sjøl, men det er mye pga at de har tålt kolatur med regn og fukt og trope tur med ekstrem varme , for ikke snakke om utallige turer her hjemme(pilking). aldri vært noe tull. Kall det merkehengivenhet ;).Byggekvalitet synes jeg er et viktig argument, og da synes jeg at Sony skårer høyere en feks brodern sitt Panasonic (litt eldre modell en den du har titta på).Har ikke sett bildekvalieten til de ny Panasonicene, men brodern sitt Pan dv synes jeg gir bedre fargegjenngivelse rett fra kamera en tilsvarende dv fra Sony.Trur ikke du bommer hvis du velger noe fra panasonic,sony eller canon i dag.

Et viktig argument er lyd ikke bilde,dårlig lyd vil irritere deg mer en blidekvalitet i det lange løp.

Kamera går ut på dato når du tar det ut pakka, så pris bør vel være et viktig argument.

Sikkert titta her, hvis ikke finnes det masse info om div kamera  http://www.diskusjon.no/index.php?showforum=81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Rune

De flesta märkena har eller kommer med nya modeller nu idagarna så nu kan man kanske göra klipp på de gamla modellerna. Just dessa två modellerna har jag svårt för att göra det lättare för dig i valet av, vet helt enkelt inte vilken som e bäst. För att röra till det lite kan du ju titta på Canon HG10 som fått mycket bra testresultat. Är det hårddisk du vill att kameran ska ha?

Sony modellen är en utgången modell med 100Gb tror jag det var, onödigt mycket enligt mig.Nya heter sr11 och 12

"Pannan" är alldeles ny med minneskort och det som följer med är lite litet (4Gb) tycker jag så räkna med ett kort till

Priser i Sverige är sr11 ca 11000kr och sr12 13000kr  Canon Hg10 10000kr  Pannan kostar 11000kr + ett ev. kort till ca. 900kr för ett 8Gb

Hör av dig om det är något mer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robban og Vilma,

 

Takker for svar.

Jeg har lest en del om disse på div. tester som jeg har funnet. Siden du nevner er ny for meg Robban, takk.

Jeg er opptatt av at det er bra bygd, det skal være i lomma på fisketur. Det kommer sikkert til å bli fuktig rett som det er. Jeg så forresten at Sony har laget et som er rimelig vanntett og som tåler mye støt. Men det virket som litt mer "low end".

 

Jeg må også tilstå at jeg er rimelig grønn på hva jeg egentlig trenger. Det er godt mulig at jeg klarer meg fint uten et HD-kamera. Men har valgt å se på det pga. tiden framover. Samtidig ser jeg at disse nye HD-kameraene bruker AVCHD format. Et format som krever mye av pc'en. Jeg vil nødig kjøpe meg ny maskin i tillegg. Noen erfaringer med det?

 

Like grønn er jeg når valget står mellom harddisk og minnebrikke. Jeg har bestemt meg for å ikke ha tape, ser på det som en svakhet med flere bevegelige deler etc.. Panasonic'en får man for rett under 8000,- i norge og sonyen rett oppunder 10. Det jeg liker med minnebrikke er tanken på å ha flere av de. Slik at jeg kan ta ulike opptak og slipper å lete etter en "kategori". Panasonic får ofte høy score på farger og bildeskarphet. Men, sonyen som jeg referer til kan ikke være noe møkk. Den fikk EISA prisen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir ett fett hvilken av disse du velger, Rune. Personlig liker jeg fargetonen i Panasonic kameraene. Fine bilder rett fra kamera.

Sony kameraet tar antagelig bedre stills, siden de har CMOS brikke. Panasonic har en brikke for hver farge (3CCD) noe som antagelig er forklaringen på den noe bedre fargegjengivningen. Og slik kan vi spille ballen frem og tilbake.

Den største ulempen pr. idag er prisen på minnekort. Med 6 minutter pr. GB så kan det fort bli litt dyrt og klønete. Da er det bedre å ha minnet i kameraet IMO.

 

Du bør også gjøre litt research på AVCHD formatet. For det første bruke et software som tar dette formatet, og at du har en maskin som takler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore,

 

I følge produsenten kan man ta 80min i full HD på et 8gigs kort. Da må jeg anntakelig ha flere slike når jeg skal på langtur. I tillegg en slik bærbar harddisk som jeg kan tømme kortene i, blir fort litt ++ Jeg ser også at Panasonic sitt NVGS 500 får glimrende kritikker, det er i mini dv. Godt mulig at det holder lenge til mitt bruk også.

 

Pinnacle studio funker med avchd, så var det maskinen...

Min stasjonære pc har Intel Dual Core 2,4Ghz x 2 og 2gb ram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore,

 

I følge produsenten kan man ta 80min i full HD på et 8gigs kort. Da må jeg anntakelig ha flere slike når jeg skal på langtur. I tillegg en slik bærbar harddisk som jeg kan tømme kortene i, blir fort litt ++ Jeg ser også at Panasonic sitt NVGS 500 får glimrende kritikker, det er i mini dv. Godt mulig at det holder lenge til mitt bruk også.

 

Pinnacle studio funker med avchd, så var det maskinen...

Min stasjonære pc har Intel Dual Core 2,4Ghz x 2 og 2gb ram.

 

Kjøp en quad core-prosessor og sleng på 2 gb mer minne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore,

 

I følge produsenten kan man ta 80min i full HD på et 8gigs kort. Da må jeg anntakelig ha flere slike når jeg skal på langtur. I tillegg en slik bærbar harddisk som jeg kan tømme kortene i, blir fort litt ++ Jeg ser også at Panasonic sitt NVGS 500 får glimrende kritikker, det er i mini dv. Godt mulig at det holder lenge til mitt bruk også.

 

Pinnacle studio funker med avchd, så var det maskinen...

Min stasjonære pc har Intel Dual Core 2,4Ghz x 2 og 2gb ram.

 

Hællæ Rune,

 

Ja, du har rett. Jeg så på AVCHD med max bitrate, men det er ingen kameraer som har slik høy bitrate ennå. "Forbruker" AVCHD har faktisk lavere bitrate enn vanlig DV.

 

I så fall tror jeg kanskje jeg ville valgt Panasonic'en, da jeg også liker kortløsning med god kapasitet.

 

Hvis du føler deg rimelig sikker på at det du lager mest sannsynlig ikke vil bli vist på en HD skjerm, så kan du likesågodt bruke et DV kamera. Kvaliteten på sluttproduktet blir (minst) like bra. Hovedsaken er at det er "native" 16:9, og kameraet du nevner har det. Hvis det er en fare for at du vil vise ting på HD skjerm så ville jeg nok valgt en HD løsning.

 

Fordelen med å ha råfilm på tape er lagring/arkivering. Så fort noe er filmet så har du tapen. På et drive basert kamera må du brenne DVD'er etc. eller lagre på separate drives hvis du vil arkivere det du har filmet.

 

Hvis du går for en tape løsning ville jeg også ha sett på Canon HV20: http://www.bhphotovideo.com/c/product/481076-REG/Canon_2059B001_HV20_2_96MP_CMOS_HDV.html

Kanskje Vilma kan gi deg en god deal på en  ;)

Det hadde nok blitt mitt valg...

 

Ikke lett det her  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune. Jeg har hatt et Sony tape (mini-DV) kamera i 8 år uten noe problem med mekanikken (mange bevegelige deler som du nevnte). Jeg har akkurat bestilt meg nytt videokamera og valget stod mellom Canon HV20e og Sony HDR-HC7e. Siden Sony´en kostet drøye 2.000,- mer, valgte jeg Canon HV20e. Det skal ikke være store forskjellen på de to kameraene så derfor bruker jeg de 2.000,- på ekstra batterier og minnekort til Canon´en. :)

 

Tape kameraene skal vel fortsatt gi best kvalitet hvis jeg ikke har missforstått?

 

Mange mener også at Canon fargene er bedre enn Sony´en, uten at jeg har fått testet det. Eksemplet som en jeg pratet med var at Ferrari rød blir "lilla" blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket kamera endte du opp med, Rune?

Jeg er ikke helt enig med meg selv ennå. Men jeg er blitt litt klokere. Tar gjerne imot flere innspill.

 

Du trenger kanskje ikke min mening en gang til Rune... men Panasonic, er bra saker ;D ;D Kameraet mitt overlevde nok en tur til NZ. Alt jeg har av utstyr som overlever flere sesonger med fiske kan trygt kjøpes ;D

 

Litt på siden, men det ble noen timer med film på NZ i år også, så du får laget klart videohjørnet ditt. 8)

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sony'en virker som et greit valg med tanke på størrelse. Og siden mesteparten skal vises på web etc. så vil evt. kvalitetsforskjeller ikke være synlige.

Men hvordan er prisen på Memory Stick kortene i Norge? De koster jo en del mer enn SD kortene. (Rune, jeg vet et sted der du kan få 4GB Mem. Sticks til ca. 350,-)

 

Jeg ville valgt Canon HV20 pga formatet, pluss at du kan filme i 25f (progressive) for å få mer "filmaktige" bilder. Du har også flere manuelle muligheter med Canon, noe jeg er 100% avhengig av. Men jeg tipper at str. og vekt veier tyngre for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Leste på nettet at codec'en som brukes AVCHD

Har mye dårligere redigerings muligheter + støtte for andre program

 

 

Jeg personlig liker format som lett kan redigeres mellom mange redigerings program..

 

Dette sto på nettet:

 

- Full HD: Kameraene som er ute har ikke full HD enda... 1080i er *ikke* full HD... 1080p er full HD

 

- Harddisk: Kameraet i testen er enda et vitne på at Sony på død og liv skal lage egne propritære formater (AVCHD). Dette formatet blir komprimert i sanntid med en "lossy" komprimering som gjør at kvaliteten på video *ikke* blir like bra som for tape.

 

- AVCHD: Kan kun spilles av fra et AVCHD videokamera eller en Blueray spiller (!). Ingen av de standard redigeringsverktøyene støtter AVCHD (tro det eller ei, dette står skrevet med liten skrift i produktkatalogen til Sony).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på nettet at codec'en som brukes AVCHD

Har mye dårligere redigerings muligheter + støtte for andre program

 

 

Jeg personlig liker format som lett kan redigeres mellom mange redigerings program..

 

Dette sto på nettet:

 

- Full HD: Kameraene som er ute har ikke full HD enda... 1080i er *ikke* full HD... 1080p er full HD

 

- Harddisk: Kameraet i testen er enda et vitne på at Sony på død og liv skal lage egne propritære formater (AVCHD). Dette formatet blir komprimert i sanntid med en "lossy" komprimering som gjør at kvaliteten på video *ikke* blir like bra som for tape.

 

- AVCHD: Kan kun spilles av fra et AVCHD videokamera eller en Blueray spiller (!). Ingen av de standard redigeringsverktøyene støtter AVCHD (tro det eller ei, dette står skrevet med liten skrift i produktkatalogen til Sony).

 

 

De aller fleste som leverer redigeringsverktøy har avchd nå. F.eks Pinnacle som jeg skal bruke. Og man kan fint konvertere slik at det kan spilles på andre typer spillere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på nettet at codec'en som brukes AVCHD

Har mye dårligere redigerings muligheter + støtte for andre program

 

 

Jeg personlig liker format som lett kan redigeres mellom mange redigerings program..

 

Dette sto på nettet:

 

- Full HD: Kameraene som er ute har ikke full HD enda... 1080i er *ikke* full HD... 1080p er full HD

 

- Harddisk: Kameraet i testen er enda et vitne på at Sony på død og liv skal lage egne propritære formater (AVCHD). Dette formatet blir komprimert i sanntid med en "lossy" komprimering som gjør at kvaliteten på video *ikke* blir like bra som for tape.

 

- AVCHD: Kan kun spilles av fra et AVCHD videokamera eller en Blueray spiller (!). Ingen av de standard redigeringsverktøyene støtter AVCHD (tro det eller ei, dette står skrevet med liten skrift i produktkatalogen til Sony).

 

Er nok ikke helt riktig det du skriver her. 1080i er like 'full HD' (et flytende begrep) som 1080p. Forskjellen ligger kun i at p (progressive scan) bruker bilder og i (interlaced) bruker felt.

 

At format som HDV og AVCHD ikke er "full HD" ligger mer i kompresjonen. De ligger på rundt 24-25 Mbit/s mens et format som DVCpro HD, har 100 Mbit/s. Sony sitt HDCAM har 144 Mbit/s, og de nyere HDCAM SR (som brukes av HD kringkastere) ligger på 440 og 880 Mbit/s. Så HDV og AVCHD har omtrent samme bitrate som standard DV.

Pluss at de fleste bildebrikkene i amatørkameraer er 1440x1080 og ikke 1920x1080, som kreves for full HD. Eller for å være mer korrekt, som regel 1280x720 for 'p' og 1920x1080 for 'i'.

 

Om lagringsmediet er tape eller disk er også irrelevant, det er digitalt vi snakker om. AVCHD (disk) er pr. dags dato ikke like god kvalitet som HDV (tape), kun fordi produsentene ikke benytter seg av AVCHD's fulle kapasitet (som er større enn HDV). I praksis betyr det hardere komprimering, men det har intet med tape eller disk å gjøre. Det er flere "full HD" formater som bruker disk (XDcam, DVCHD).

 

Og, som Rune sier har i dag de aller fleste NLE programmer støtte for AVCHD. Selv om det sikkert kan være noen begrensninger i forhold til HDV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Codec oppgraderinger er som regel gratis.

Hvis du insisterer på å bruke det du har så vil du nok bli hengende en del etter hvis programmet er mer enn 2 år gammelt.  Akkurat som det meste innen data ;)

 

 

Ekesmpel: Nå som Mac er Intel basert så går det ikke mange månedene før den "nye" maskinen er nærmest utdatert. Min Mac Pro Quad Core var ganske hot for noen måneder siden. Nå er det 8-Core som er standard  :-\.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Vil nødig spore av debatten her"

Men ikke mye har forandret seg på data de 2 seneste årene :)

 

Uansett , Håper Rune kommer frem til et Video Kamera som passer han

aller rettere sagt passer i han lomme ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...