Gå til innhold

Lite vak


Åssi

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Jeg er en nybegynner som ofte er ute og fisker i det samme lille vannet. Men jeg ser nesten aldri noe vak. Første gangen jeg fikk fisk var på en maur-imitasjon, og da var det ingen vak utenom på min flue. Jeg har prøvd dette senere uten suksess. Har fisken bare lyst på maur av og til?

 

Kan noen gi meg tips om hva fisken spiser når det ikke er vak?

 

:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at fisken har alltid lyst på Maur.

Sikrere flue finnes ikke i et skogsvann.

Gjerne små i str. 16-18.

 

Fisken spiser mye når det ikke vaker. Du kan regne med alt som finnes av vanninsekter. Clouet er å være tålmodig å fiske systematisk når det ikke vaker.

 

Eller prøve et annet sted ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er oppskriften som følgende når jeg ikke ser noen vak eller har noe annet spesifikt å fiske med.

1) Sitt ned, og vær rolig.

2) Drikk en kopp kaffe.

3) Slyng ut en Pheasant Tail Nymph.

4) Saaaaakte håndtvist.

5) Gå tilbake til punkt 2 helt til du går lei eller får koffeinsjokk. Bytt så flue og gjenta prosedyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips!

Jeg skal ned igjen og prøve i dag, men først må jeg kjøpe noen bindematerialer og binde et par nye fluer jeg har sett på denne siden.

Har ikke all verdens bindemateriale enda. laugh.png' alt=':lol:'>

 

Forresten, Rune: Ei kjempebra side dette her. :D Jeg har funnet mange nye fluemønstre jeg vil prøve. Bla. annet vannymfe, som jeg mener jeg fant i magen til fisken jeg tok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, Rune: Ei kjempebra side dette her. Jeg har funnet mange nye fluemønstre jeg vil prøve. Bla. annet vannymfe, som jeg mener jeg fant i magen til fisken jeg tok.

Takk for det! :D Vannymfer er basiskost i en del vann. Funker som bare det hvis man har tålmodighet til å kaste og kaste og kaste.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp vært nede og fisket igjen.

 

Fulgte rådet ditt, hunderørret

Jeg brukte en "Streaking Caddis", og det ble fisk på første kastet. Funka kjempebra :D

 

Etter det fikk jeg napp på omtrent annethvert kast. Jeg mistet også en fisk som satte seg fast i vannliljene, HERSENS PLANTER :evil:

 

Fisken var ikke rare størrelsen på, men det var kjekt uansett.

 

Jeg skal prøve vannymfe neste gang, så sant jeg får kjøpt bindematerialene som må til... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...