Gå til innhold

Stroft


André B

Anbefalte innlegg

Gjest Henning

Stroft er jeg veldig fornøyd med. Har brukt stroft og Rio for det meste. Froghair har jeg ikke komt helt på bølgelengd med, men det kan være noe galt med meg og ikke froghairen :)

Neste sesong skal jeg teste fluorcarbonen EGOR. Etter tips fra en RIMELIG habil fluefisker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt EGOR og den er knakende god. Den tåler veldig mye og har lite minne. Har testet Froghair, Stroft og Rio. Alle disse synes jeg er ok. Noe av det beste absolutt.

 

Testet ut mye annet også og har kommet frem at Scierra er meget god, kan ikke skjønne at flere bruker dette. Mykt, minnefritt og med høy bruddstyrke. Også Unyl imponerer voldsomt. Disse er snillere på pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Stroft ruler big time ;D ;D

Har brukt Rio og Scientific Angler men ingen av dem kommer opp mot Stroft i mine øyne.

Frog Hair var en stor skuffelse og blir ikke benyttet igjen :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at Erik Eikre introduserte meg for Stroft ved Hemsilas bredder for mange år siden, før turisthelvete tok helt overhånd, har Stroft vært min klare favoritt, har vært igjennom hele spektret av fortommer ,og har ikke funnet noen som er bedre. Umqua lager fine fortommer som er vært en teste. Hardy laget en suveren 12 fots ferdigtapert tidligere, vet ikke om den er i produksjon enda, men den er også bra. Rio sine ferdigtapperte er ok, men de blir fort krøllete.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Verdt å vite er at mange fortomsmerker blir laget på samme fabrikkene. ;)

 

Dette gjelder vel en del flueliner også?. Betyr vel ikke at de har samme "oppskrifta" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å vite er at mange fortomsmerker blir laget på samme fabrikkene. ;)

 

Dette gjelder vel en del flueliner også?. Betyr vel ikke at de har samme "oppskrifta" ?

Mulig de mixer og trikser litt med blandingen men her er i alle fall "oppskrifta" på flueliner: :rolleyes:

800px-PVC-polymerisation-2D.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager alle her egne fortommer? Hvis ja, hvordan taperer dere? (Lengde på de forskjellige tykkelsene og hvilke knuter bruker dere da?)

 

Jeg for min del har kjøpt ferdig taperte fortommer og skjøta litt vanlig fortom på spissen.

Men hadde vært artig å lært å lage egne fortommer :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lyst til å gi Godsmack en støttestemme her  :)

Jeg har vært en trofast maximatilhenger i mange år og har testet nye materialer etterhvert som de har kommet. Må jo liksom teste de "nye" siden de jo banker maxima ned i støvleskaftene i bruddstyrketester og ekspertomtaler. Når jeg likevel stadig faller ned på maxima skyldes det at jeg påstår at man har bruddstyrke og så har man bruddstyrke og det er faktisk to helt forskjellige ting ;) Litt flåsete sagt, men målt bruddstyrke i kontrollerte tester sier lite om det enkelte fortommsmaterialets praktiske egenskaper. Bruddstyrke er langtfra alt og nesten det minst viktige om jeg skal sette det litt på spissen.

 

Mvh

Rolf J. F

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også godt fornøyd med Stroft sin mono, og jeg synes den er bra til nymfefiske også tsjekkisk.

For å gjøre det enkelt så bruker jeg bare Stroft, men knyter også på Rio sin fluorkarbon når forholdene krever det.

Mine ferdigtaperte fortommer er fra Rio i 9 og 12 for. 9 fot til nymfefiske og 12 fot til tørrfluer. I tillegg har jeg et par synkende polyleadere som knytes på når fluene skal ned, eller hvis det blåser mye(motvind).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal visstnok kun være to produsenter av 100% Fluorocarbon fortommer: Seaguar og Sufix. Disse har jeg aldri sett på hylla i Norge. De produserer visstnok for andre mer kjente merker, men da ikke i 100% fluorkarbon.. Smak og behag er det vel uansett. Står endel om Fluorkarbonets fordeler her: http://www.fishsniffer.com/steelhead/050331siletzfluoro.html

 

For folk som (av en eller annen grunn) er jævla opphengt i stroft så er det kanskje greit å kjøpe det i USA, 25meter for en dollar..):

http://search.ebay.com/search/search.dll?sofocus=bs&sbrftog=1&dfsp=1&from=R10&_trksid=m37&satitle=stroft+&sacat=-1%26catref%3DC6&sargn=-1%26saslc%3D2&sadis=200&fpos=ZIP%2FPostal&sabfmts=1&saobfmts=insif&ftrt=1&ftrv=1&saprclo=&saprchi=&fsop=1&fsoo=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...