Gå til innhold

Tilslag


Åssi

Anbefalte innlegg

Tror ikke du skal være redd for at kroken er for stor.

Jeg har da fått mange småtasser på 2-300 gram som har slukt Streaking Caddis på krok 8.

 

Som regel så er man litt i tregeste laget til å begynne med. Blir litt småskremt når fisken tar flua. Det var i hvertfall jeg.

Og småfisk spytter ut flua kjappere enn større fisk.

Varièr tilslaget. Fisken tar fluer som streaking caddis med et smell, da er det bare å reagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sikkert her som ofte ellers minst et par veier til Rom, men jeg sitter med litt motsatte erfaringer av deg Rune. Streaking caddiser tas ofte voldsomt, og ofte ser man en plog bak flua før fisken tar. Det er veldig lett å gi for tidelig tilslag...og man kjenner ikke en dritt. Jeg har også flere ganger sett noe som virker som et forsøk på å drukne flua. Da gjelder det å ha is i magen så flua fremdeles ligger der når fisken kommer tilbake få sekunder senere :) Her snakker jeg nok først og fremst om fiske med relativt store streakers på stille eller saktestrømmende vann.

 

Mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

det er jo generelt veldig viktig å beholde roen når fisken slurper i seg flua, og dette trur jeg særlig gjelder når fisken plasker etter f.eks en SC. man kan ofte bli lurt av drukninger som Osprey nevnte.

men i starten av sitt "tillslagsliv" trur jeg det er viktig å ikke gi tillslag for fort, har ofte sett nybegynnere som gir tillslag altfor fort og hardt. du burde også tenke på å ikke gi tillslage så hardt, det at du kjenner nappet kan komme av at du gir for hardt tillslag og dermed røkker du flua ut av kjeften på fisken.

tren på en plass med mye småfisk, hvis småfisken havner i buskene bak deg gir du for hardt tillslag ;) dette hjalp meg mye i begynnelsen av fluefiskelivet, og det er jo tross alt bedre å trene på småfisk enn på vakende kilos ørret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...