Gå til innhold

Cuba - Isla de la Juventud.


2m

Anbefalte innlegg

Oi, oi, oi Skarpen! Når man ser på bildene så skjønner man hva man har vært med på. ;D

 

En annen ting vi kanskje ikke har nevnt er at vi hadde et kjempeområde å fiske på. Vi kunne kjøre over en time nordover, eller en time sørover og på kryss og tvers der, og vi 8 hadde dette området for oss selv! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Heisann,

Ja, som dere skjønner av rapporten til Tom så var turen en kjempesuksess. Med tanke på at alle var helt nye med tropisk fluefiske, og at faktisk halvparten vel aldri hadde tatt et kast med kraftigere utstyr enn 8'er stanga, var resultatet egentlig langt i overkant.

5 av 8 deltakere tar tarpon over 70 pund, og 4 tar sild anslått til 100 pund. Alle kroka tarpon over 20 kg. Skyteline røyk tvers av, popperkroker ble retta, fortommer røyk, krokfester glapp rett før landing og det frykta ørrettilslaget kosta no en storsild eller 3  ;)

 

Størrelsen på tarponen vi fikk kom som et sjokk på alle sammen, og stemte ikke med infoen vi hadde fått på forhånd. Men så lenge arrangøren juger størrelsen nedover i vekt, så var det ingen som klaga,hehe..

 

Jeg hadde derfor satsa på bonefish på denna turen, og var så heldig at et par av fluene jeg hadde kjøpt fra USA funka helt utrulig bra. Det var nesten 100% uttelling, fikk vi til et OK kast så beit bonefishen på. Hadde 7 stk i båten beste dagen, med mye fisk på 4-5 pund. Det er ikke mengder av bonefish, men veldig bra størrelse i forhold til mange andre kjente bonefishdestinasjoner.

Vadefiske på tailende bonefish på grunt vann var bare helt rått, og at de var så vakre hadde jeg ikke forestilt meg. Alle i perfekt kondisjon, uten så mye som et manglende skjell.

Et par av bonefishene tok seg noen utrolige runder langt inne i den oversvømte mangroveskogen. De kunne komme ut av skogen langt unna båten, mens fluesnelle fortsatt gikk på høygir. Vi måtte tilslutt håndkjøre et par av fiskene for å få de inn  ;D

 

Snook som lurte under mangroveskogen var et artig tilskudd til fisket, vakre og velsmakende snappere dro atskillig hardere enn størrelsen skulle tilsi, og de ble faktisk tatt for å være både storsild og bone ved et par anledninger.

Barracuda ble tatt både på flue og spinn, og hai ble kroka på flue, men mista. Krokodillen til gærningen fra Malvik er nok fortsatt en snakkis blant guida der nede,hehe..

Store stimer med permit ble fiska på i timesvis, men kun en som fulgte etter krabba til Jan Andre viste interesse, men gutta hadde en kjempeopplevelse bare ved å fiske på de kumlokka.

De råeste utrasene på turen var det nok de to jack crevallene Jan Andre tok som stod for. 200 meter i et utras får en tarpon og bone til å virke som en ordinær torsk ;)

Jan Andre ble en klar vinner av artskonkurransen, men har noe å revansjere på tarponfronten.

 

Følelsen for meg da den store tarponen endelig ble kjempa opp i båten var helt uvirkelig. Å ta så store fisker på flue er noe jeg ikke har drømt om en gang, det har kun vært noe de amerikanske proffene har drivi med. Men der stod vi plutselig med de samme sinnsyke fiskene i armene. Det er lett å bli avhengig av slikt, The Tarpon fever, som guidene kalte det.

 

Som dere kanskje husker fra ifjor da jeg prøvde å få med folk på denne turen, så reiste vi på den billigste og dårligste tida av året. Fisket lenger ut på våren er visstnok betraktelig bedre, noe som er vanskelig å tro med de fiskene vi fikk på denne turen. Dessverre er prisen deretter. Som Tom skriver så har vi nok mulighet til å få ned prisene litt neste gang ved å kutte ut de 2 døgnene på det dyre hotellet, og får jeg samla sammen et par grupper så tror jeg faktisk at vi kan få enda mer rabatt. Det er mye enklere å diskutere pris nå som vi har blitt kjent med hverandre.

Det er 2 alternativer, enten bo i båt midt ute i fiskeområdet eller på hotellet vi bodde på. Bor du i båten får du mer fisk, mer fisketid og en dyrere pris.

Bor du på hotellet får du ikke like mange fisk, men større tarpon og en bedre pris. Du har også mulighet til å ta noen turer på byen.

Arrangøren gjorde store øyne da alle 8 nordmenn kom hjem uten å ha rota seg borti noen av de lokale damene. Vi fikk tilnavnet "The norwegian permits", fordi vi var så vanskelig å lure,hehehe.

De lokale selskapsdamene hadde ei mager uke for å si det sånn, men de 4 russera som tok over for oss fhadde nok andre planer ;)

 

Er det noen som er interessert i å slenge seg med på en slik tur er det bare å sende ei melding. Jo før vi får bestilt jo billigere kan vi få det. Tropisk fluefiske skal prøves igjen, det er sikkert.

 

Vil også takke de som ga en hjelpende hånd før avreise. Gero for fiksing av sneller, Elbe som kom til unnsetning da gamlesnella sa takk for seg like før avreise, Seeberg for utlån av stang og snelle og Robban som lånte ut stenger og fluer.

Og sist, men ikke minst takk til dere som var med på turen, og gjorde det til en kjempeopplevelse. Blir moro å møtes igjen til en filmkveld og litt mimring om de vi fikk og de som glapp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Robert.

Nei, under normale omstendigheter så skulle en jo tru at det kunne bli vanskelig, men det var visst helt vanligdags å ta fisk på den sizen. Hadde vi for eksempel brukt uka på fiske i de litt dypere kanalene med synkesnøre hadde det nok blitt kontakt med mange slike fisker. Og det var som sagt på den dårlige tida på året. Nesten for godt til å være sant det fiskeopplegget etter så stor tarpon der nede.

Du blir vel med neste gang?  ;)

Og ja, showet på Club Tropicana er noe av det råeste jeg har sett. Der var det farger, rytmer og former som absolutt var vel verdt å få med seg,hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satan perkile!

 

Nei, nå har jeg bestemt meg! Jeg blir med på neste tur Tor Ola! Du har å bli med du også Robban..!!!!  ;D

Nå har jeg utsatt tropisk fiske i så mange år, at nå MÅåååå jeg bare få oppleve dette....

(Tor Ola, jeg har mistet mob.nr. ditt. Kan du sende det på en pm..)

 

 

Pssst: Den sugefisken som sitter på ryggfinna til tarpoonen er jo på lengde med våre normale ørreter.. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I frykt for å få deg til å fremstå som uvitende Flemming, er vel det du mener er sugefisk rett å slett ryggfinnen på tarponen........................... Hvis jeg husker riktig har tarponen det "sløret" på ryggfinnen.....

 

Ok, det visste jeg ikke. Jeg er jo ganske uvitende på tropisk fiske da, så jeg mottar slik lærdom med glede... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...Vi er alle nybegynner på tropisk fluefiske, Flemming. Og det alle fra denne turen var enige i var hvor utrolig mye vi lærte kun på 6 dagers fiske, det var kjempemoro å kunne lære så mye nytt.

Telefon er 91713054, men nå stikker jeg på trening. Må holde kroppen i form til nye bataljer med storfisk ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...Vi er alle nybegynner på tropisk fluefiske, Flemming. Og det alle fra denne turen var enige i var hvor utrolig mye vi lærte kun på 6 dagers fiske, det var kjempemoro å kunne lære så mye nytt.

Telefon er 91713054, men nå stikker jeg på trening. Må holde kroppen i form til nye bataljer med storfisk ;o)

 

Starta me treninga du å ja!!! Starta hard kjøret æ å! En må virkelig være i form om en skal holde ut me disse fiskene!

 

Vi får tromme sammen en gjeng til neste år å, så har vi noe å virkelig noe å se fram til!

 

Fikk filmen din i dag Tom!! Fy flate hvor bra den var!! Tusen Takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...Vi er alle nybegynner på tropisk fluefiske, Flemming. Og det alle fra denne turen var enige i var hvor utrolig mye vi lærte kun på 6 dagers fiske, det var kjempemoro å kunne lære så mye nytt.

Telefon er 91713054, men nå stikker jeg på trening. Må holde kroppen i form til nye bataljer med storfisk ;o)

 

Starta me treninga du å ja!!! Starta hard kjøret æ å! En må virkelig være i form om en skal holde ut me disse fiskene!

 

Vi får tromme sammen en gjeng til neste år å, så har vi noe å virkelig noe å se fram til!

 

Fikk filmen din i dag Tom!! Fy flate hvor bra den var!! Tusen Takk!!!

 

Så bra JP! :D

 

Venter spent på bilder fra Morten nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå har jeg endelig fått bilder fra Morten Andresen som var på samme båt som meg på Cuba i februar. Tenkte at det fortsatt kan være morro å se noen bilder selv om fiskesesomge har begynt her? Jeg legger ut noen jeg. :D

 

[attachimg=1]

 

[attachimg=2]

 

[attachimg=3]

 

[attachimg=4]

 

[attachimg=5]

 

[attachimg=6]

 

[attachimg=7]

post-21-13949855752497_thumb.jpg

post-21-13949855752859_thumb.jpg

post-21-13949855753267_thumb.jpg

post-21-13949855753637_thumb.jpg

post-21-13949855753908_thumb.jpg

post-21-13949855754187_thumb.jpg

post-21-13949855754477_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...