Gå til innhold

Cuba - Isla de la Juventud.


2m

Anbefalte innlegg

Da er turen til Cuba unnagjort. Vi kom hjem nå på mandag 25. februar.  :)

Etter å ha tilbrakt tre netter i Havanna, to dager på Casa Particular (privat overnatting) og en natt på et flott hotel, dro vi ut til øya Isla de la Juventud. Det var ca en halvtimes flytur fra Havanna, og denne øya ligger på sørsiden av Cuba. Flyturen dit var i seg selv ganske morsom. Et gammelt russisk propellfly med plass til 40 personer. Det bråket og ristet ganske godt ja. ;D

 

Fisket for min del ble både bra og dårlig. Fikk ikke mange fisk, men det ble da to fine Tarpon, noen Bonefish og Snapper. De to Tarpon´ene jeg fikk ble anslått til 50-55 pund og 70 pund. Han jeg fisket med på båten fikk Tarpon helt opp i rundt 100 pund, og alle Tarpon på vår båt, i hvertfall de store, ble tatt på Guideline LPXe RS stenger. De fleste Bonefish også.

Noen av de andre fikk Tarpon helt opp i rundt 100 pund, så Tarpon fisket ble mye bedre enn det vi hadde forventet. Det ble tatt mye fin Bonefish opp til 7 pund også.

Den siste dagen så vi nesten ikke fisk i det hele tatt (med han dårlige guiden - tilfeldig?), mens de andre hadde sett og fått en del. :-\

 

50-55 punds Tarpon

[attachimg=1]

 

70 punds Tarpon

[attachimg=2]

 

[attachimg=3]

 

[attachimg=4]

 

[attachimg=5]

post-21-13949854267844_thumb.jpg

post-21-13949854269377_thumb.jpg

post-21-13949854269995_thumb.jpg

post-21-13949854270417_thumb.jpg

post-21-13949854270937_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Her kommer mere. :)

 

Bonefish

[attachimg=1]

 

Till Tarpon fisket vi med flyt, intermediat og synk snører. Vi hadde ikke med synksnører selv, men fikk låne av Avalon Fishingsenter. Synkesnører ble faktisk brukt ganske mye fordi det blant annet var en del dype kanaler med hard tidevannstrøm flere steder. Så vi ikke fisk, så blindkastet vi i kanalene nesten på laksevis i elv.

 

Vi var åtte fiskere fordelt på fire båter og vi byttet på guidene hver dag. Ingen av oss hadde prøvd tropisk fiske, så dette var en ny erfaring for oss alle. Noen fisket også med spinnstenger og poppere.

 

Fisket begynte 17. februar og ble avsluttet 22. februar. Seks dagers "hardkjør" fiske.

Vi sto opp mellom halv seks og seks hver dag, heiv i oss frokost og kjørte minibuss 10-15 minutter ned til "havna".

Så ble det mellom en drøy halvtime til opp i mot en og en halv times båtkjøring til fiskeplassene og vi varierte plassene fra dag til dag. Lunsj var rundt tolv og fisket ble avsluttet ca fem på ettermiddagen. MIddag ble servert på hotellet rundt åtte om kvelden.

På grunn av båtkjøringen gikk vi nok glipp av litt god fisketid fordi det virket ofte best på tidlig morgenen og sen ettermiddagen.

 

Avalon Fishingcenter har også en stor båt (Perola) som man kan overnatte på, og da er man mere midt i fiskefeltet og slipper så mye båtkjøring og kan fiske lengre, men det alternativet er vel en del dyrere.

 

Det ble ikke tatt noen Permit og det har det ikke blitt tatt der nede på øya noen gang, så det hadde vært morro og fått. Da hadde man garantert havnet på veggen! Men det ble desverre ingen. Jeg så vel Permit to ganger, men utenfor kastehold.

Bonefishen var også litt mere kresen p åfluer en jeg hadde trodd. En båt hadde et par fluer som viste seg å være veldig effektive, men som de desverre hadde få av.

Ellers ble det tatt en del Jacks, Snook, Barracuda og krokodille!!! En på "laget vårt" kroket/kjekset en to meter lang krokodille som han hadde på et par minutter. Det var visst første gang noen hadde gjort. ;D

 

Monkey Island (ikke så stygt!)

[attachimg=2]

 

Vadeplass

[attachimg=3]

 

Trangt

[attachimg=4]

 

Etter endt fiske skylte de fiskeutstyret for oss og klær ble vasket og brettet hvis vi hadde lagt klær på f.eks badegulvet på hotellet, så jeg hadde med altfor mye klær. Regnjakker og bukser lå også klare i båtene.

 

Båtene hadde hver sin 90 hesters Yamaha, så det gikk unna når vi forflyttet oss.

Ellers var været stort sett bra. Jeg hadde vel ikke en dråpe regn på meg noen av dagene, men det blåste jo en del da, men det var jo forventet.

Tempen lå vel på pluss minus 30 grader med høy luftfuktighet. Ingen ting tørket ordentlig.

 

Det var litt vekslene kvalitet på guidene, selv om tre av dem var helt OK. Den dårligste som vi hadde to dager kunne desverre heller ikke engelsk, så det var litt tungvindt å kommunisere med han.

En annen ting som var litt "rart", ar at du kunne få vidt forskjellig råd om fiskingen, strippingen av fluene osv av guidene, og for min del ble jeg nok lett stresset av forskjellige og ulike råd fra guidene. De kunne også "mase" på deg, for de var nok interresert i å "levere" de også. Et godt tips er at man må prøve å stole en del på seg selv etterhvert når man har fått praktisert litt.

 

Ellers var opplegget til Avalon Fishingsenter vedig bra synes jeg. Det virket veldig profft, kanskje litt i overkant unødvendig med egen Suite på et av de fineste hotellene i Havanna og sånt, men vi tåler jo det (he he), selv om vi gjerne hadde bodd på Casa´er for å ha fått prisen ned. Casa´ene kostet rundt 150 kroner natta for to mann. :D

 

Alt i alt var alle fornøyd med turen. Minuset må vel være noe dårlig guide og at vi gikk glipp av litt god fisketid tidlig morgen og sen ettermiddag.

Seks dagers fiske - man ble faktisk ganske sliten, så seks dager var nok, egentlig passe.

 

Bildene jeg har lagt ut her er for det meste tatt ut fra videokameraet, så kvaliteten er ikke den beste. Jeg filmet for det meste og han jeg fisket med tok bilder. Jeg får tilsendt masse bilder fra de andre etterhvert, så det kommer nok flere fine bilder.

Jeg får nøye meg med denne rapporten så lenge. :)

post-21-13949854271477_thumb.jpg

post-21-13949854272017_thumb.jpg

post-21-13949854272468_thumb.jpg

post-21-13949854272867_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Tom og takk for sist!!

 

Flott rapport og flotte filmsnutter/bilder, det ble desverre ikke noe stor tarpon på meg, med fikk da landet mange pene bonefish og et par babytarpon. Fikk rasert speilrefleksen min, så har ikke så mange bilder. Men det dukker vel opp noe etterhvert.

 

Og her er ett: Tor Ola med en av turens store beist..

post-935-13949854273115_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsykt morro Tom, grattis med bra fiske, er ikke noe misunlig hvis du skulle tru det. :rolleyes: Gleder meg til flere bilder etterhvert. :D

 

Takker for det Robban. Det var sinnsykt morro med "gal" Tarpon! ;D

 

Det var jo litt synd at guiden mistet/glapp den ene Tarpon min da, så vi fikk ikke tatt noe ordentlig bilde av den. :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dreit meg jo ut et par ganger også da. Gjorde tørrfluetilslag og dro flua ut av kjeften på et par Tarpon. :(

 

Men men, man lærte utrolig mye på den turen, så en eventuel neste tur så bør tilslaget og fisketeknikken sitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallrapport !!

Skikkelig gøy og se bilder av heftig Tarponfiske !

 

Var på Cuba for kort tid siden selv og har en rapport her : http://fluefiske.net/forum/index.php?showtopic=23092

 

 

 

 

 

For så å reise rett til NZ å stresse ned et par uker ;D

 

En kombinasjon jeg har vurdert sterkt er NZ noen uker , så noen timer på fly ut til Cook island som tilhører  NZ . På Aitutaki http://www.ck/aitutaki/index.htm skal det vist finnes bra med stor bonefish og på utsiden av revet er det bra med kule arter som Tunfisk .

Så kan man jo reise tilbake og slappe av med litt brunørret igjen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport Tom!  :)

 

Har vært ganske så sugen på et slikt fiske lenge nå, og denne rapporten gjorde ikke suget mindre akkurat. Er det lov å spørre om hvor mye penger totalt som gikk med på denne turen til Cuba? Har på følelsen av at Cuba (m/guide) er litt billigere enn Los Roques i Venezuela, Belize etc. Er det billigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport Tom!  :)

 

Har vært ganske så sugen på et slikt fiske lenge nå, og denne rapporten gjorde ikke suget mindre akkurat. Er det lov å spørre om hvor mye penger totalt som gikk med på denne turen til Cuba? Har på følelsen av at Cuba (m/guide) er litt billigere enn Los Roques i Venezuela, Belize etc. Er det billigere?

 

Røft regnet gikk det vel med bortimot 30.000,- kr, og da tar jeg med alt (forsikret meg litt ekstra pga av mye fiske- og video utstyr, vaksine).

Fisket med guider mat/drikke og overnatting, samt flybilett fra Havanna til Isla de la Juventud med retur, rundt 18.000 - 19.000,- kr.

Flybillett Oslo, via Paris til Havanna, drøyt 8.000,- kr.

Driks til guider og personalet på hotellet, rundt 1.200,- kr.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting. Det går kanskje an å gjøre dette noe billigere. Vi bodde på et veldig fint hotell ( http://www.hotelparquecentral.com/ ) i Havanna sentrum den dagen vi kom, og en overnatting på vei hjem. Rommene vi fikk var unødvendig store og fine til "mitt bruk" (jeg hadde en Suite alene den ene natta). Man kan i steden ligge på Casa Particular (privat bolig/rom) som koster rundt 150,. kr per natt for to personer.

 

Vi spurte Avalon Fishing Center ( http://www.avalonfishingcenter.com/ ) om å "bytte" ut hotellet med Casa, og de mente at vi muligens kunne gjøre det slik.

Er man litt opptatt av "luksus" og fin frokost, er jo hotellet veldig bra da, med blant annet svømmebasseng på taket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan utgangspunktet jeg tok være endel billigere . Tur fra england med charter ca 9000 . Guider koster ca 800-900 kr dagen på Cayo coco , halvparten hvis man deler med en .

Da kan man i teorien fiske hver dag i 14 dager og komme ut på under 15000 kr. Og man har fri bar de dagene det blåser for mye. Men da har man ikke et proft opplegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom,

 

du nevner hvilken stenger dere brukte, og knakk dere noen? Jeg lurer også på hvilken snelle dere hadde i bruk der. Funket alt tilfredstillende el. er det noe du absolutt har med neste gang?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom,

 

du nevner hvilken stenger dere brukte, og knakk dere noen? Jeg lurer også på hvilken snelle dere hadde i bruk der. Funket alt tilfredstillende el. er det noe du absolutt har med neste gang?

 

 

 

Jeg brukte min Guideline Inex 11/13 snelle på den største Tarpon jeg fikk (70 pund) uten problemer. På Bonefish stanga brukte vi for det meste ei Guideline Watergrip SSM snelle med mye Guideline Micra backing for å få plass til mye backing. :)

Vi byttet også på med to andre sneller fordi vi fisket med flyt, intermediat og synk snører om hverandre. Jeg vet faktisk ikke hva de andre snellene var, den ene lånt av guiden, og den andre av han jeg var på båten med.

 

Snørene jeg hadde med var Guideline Tropical WF for Bonefish og Tarpon. Vi fisket også med klump som han jeg fisket med hadde.

 

Ingen stang brekkasje heldigvis. Alt av utstyr fungerte helt topp og vi manglet vel ikke noe, bortsett fra synksnører, men det fikk vi låne. :D Noen av gutta lånte også stenger.

Vi brukte Guideline LPXe RS i klasse #11 og #12 til Tarpon. Guideline LPXe RS i klasse #7 til Bonefish og hadde rigget ferdig Guideline LPXe RS i klasse #9 for Permit, men det fikk vi ikke kastet på.

 

To av gutta fikk 100 punds Tarpon på klasse #9 stang, og de holdt på mye over en time. Med #11 og #12 stanga, brukte vi vel maks 35-40 minutter.

 

På fiske etter stor Tarpon ble det brukt ca. 30 cm shock leader/fortom av fluorcarbon (Frog Hair) i tykkese 0,864 mm ytterst fordi det blir en del "gnaging" på fortommer under kjøring. Tarponen er veldig ru og hard i kjeften.

Tilslaget skulle være å ha stram line og dra til med linehånda/venstra flere ganger for å få kroket den så best som mulig, ikke løfte stangtuppen. Glipper du flue når du drar til med linehånda/venstra så fisker flue fortsatt hvis du ikke skulle kroke den. Du får liksom flere sjangser.

 

Tarpon virket ikke sky i det hele tatt, mens Bonefishen var både sky og ikke sky. Det beste var nok å kaste på Bonefish som gikk og beitet med snuta ned i bunn, og du så da halefinnen vifte over vannflata. Da virket den ikke sky.

 

Som fortom til Bonefish brukte jeg for det meste ferdig tapert Guideline Egor fluorcarbon i 12 fot, med spiss på 0,28.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NOEN FLERE BILDER

 

 

Her ett bilde av Jan Andre som tok turens største Jack, den var 20 pund og hadde også turens desidert lengste og grådigste utras  :o(godt over 200m i en vanvittig fart før det endelig stoppet).

 

[attachthumb=1]

 

Som Tom skrev hadde Jan Andre også på en ganske stor krokodille, kanskje ikke så rart han har det utrykket i ansiktet ;D

 

[attachthumb=2]

 

Legg merke til undertegnedes KULE skjorte

 

[attachthumb=3]

 

Bonefishen er en meget vakker fisk, man skjønner av bilde att dette er en torpedo i vannet.

 

[attachthumb=4]

 

Vakker solnedgang på Isla de la Juventud.

 

[attachimg=5]

 

Typisk fiskesituasjon inne blandt mangrovene, akuratt på denne plassen hadde jeg og Jan Andre 5 kanontilbud på stor tarpon (+50) men neida, dårlige tilslag, ryking av fortom og div klønete kast resulterte i 2 små tarpon på ca 3 kg. Men opplevelsen var rå. Helt vilt og se stimer med stor tarpon kruse rund på 50cm grunt vann.

 

[attachthumb=6]

 

post-935-13949854342865_thumb.jpg

post-935-1394985434323_thumb.jpg

post-935-13949854343619_thumb.jpg

post-935-13949854344149_thumb.jpg

post-935-1394985434461_thumb.jpg

post-935-13949854345081_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...