Gå til innhold

24 timer SØ-jakt


Anbefalte innlegg

Fri + lånt bil + telefon til Toggi + masse kaffe = en helsikes fisketur til Telemark!

 

Møtte Sten "St1" og Toggi i går formiddag, et meget hyggelig gjensyn!

Her er fiskebilen, lånt mot full tank og vasking:

 

[attachthumb=1]

 

Jeg savner stasjonsvogna mi....

 

Anyway, det ble fiske. De tre første fiskene mine har jeg ikke fått bildene av enda, men de kommer. Her er historien bak de to første.

Jeg gikk som første fisker bort på en liten brygge (godplassen til gjesten først - disse gutta er gjestfrie!). Et kast for å få ut flua og strekke minnet ut av snøret.

Et kast til. FISK! 5-600 g blank SØ lykke. Utigjen me'n.

Tørke seg på henda, nytt kast. FISK! denne gangen - 1-1,1 kilo. Kilosgrensen er brutt!

 

Tre kast = to fisk.

 

Så ble det stille, og vi bytta plass. Her er gutta på tur. Langt uti skauen.

[attachthumb=3]

 

Det var utrolig fint der, men jeg var eneste som fikk fisk - nok en liten blank en. Et par hundre gram.

Så vi grilla i "påskeværet" og oppsøkte en utrolig spennende steinrygg der vi stod med 20 meters avstand langt uti vannet i stupmørket. Same flua, samme inntrekkene, samme sted, jeg stod i midten. Denne fisken var ren flaks, men du verden så moro å kjøre fisk i mørket! Oppunder kiloen.

[attachthumb=2]

 

Så dro Sten hjem, og Toggi og jeg tok en tur på de beryktede "opplyste båthavnene", Spotfishing av morsomste sort! Bare små fisk, men vi så en og annen diger torsk som seig rolig forbi lyskasterne. Sikkert helligbrøde for en del purister, men de kan gå og vogge. Jeg fikk fisk!

Det gjorde Toggi også. En liten sei hver.

[attachthumb=9]

 

Dag 2: Nytt sted, denne gangen var det Rufsetufsstranda som skulle til pers. Dette gromstedet ligger rett bortenfor Sierdetikke, ikke langt fra Glemdet.

 

Grå Frede skulle til pers, og gjett om.

Åh du hendelse.

Du hele verdens fred. Det var helt vilt. Det vaka. Fiskene fulgte flua. Det lugga på annethvert kast.

Og her kom den.

2 kilo ren, pur lykke. Noe tynn, men blank og mitt livs fisk. I hvertfall i år.

[attachthumb=#4]

 

Fikk svømme videre etter litt foto og et kyss på panna.

[attachthumb=#6]

 

Så var det to røyk, en kaffe og en masse "Fyttigrisen den var pen!" osv.

 

En halvtime senere skjer dette:

2,2 kilo denne gang (kontrollveid og greier)

 

Denne hadde slukt flua og blødde fra gjellene, så den blir middag.

[attachthumb=#7]

 

Jepp, dette frembrakte gliset.

[attachthumb=#8]

 

 

 

Resultat:

Dag 1:

0,5 - 1,1 - 0,4 kg, alle på rosa CDC-reke.

0,9 kg på svart marabou-flue med flash i mørket. Bitte liten sei på en Deceiver.

 

Dag 2:

2,0 og 2,2kg - begge på Grå Frede.

 

6 sjøørret, en sei, masse kaffe, gode fiskekompiser og en helt fantastisk tur.

post-742-13949854331194_thumb.jpg

post-742-13949854331919_thumb.jpg

post-742-13949854332411_thumb.jpg

post-742-1394985433282_thumb.jpg

post-742-13949854333509_thumb.jpg

post-742-1394985433394_thumb.jpg

post-742-13949854334379_thumb.jpg

post-742-13949854334672_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Knallbra rapport Kamerat! Du verden, å treffe så mange dyktige fiskere som jeg har gjort den senere gir tid meg veldig mye. Nye impulser, venner og alle har en felles sykdom: FLUEFISKE.

 

Jeg tok 6 stykker idag på Grå Frede, i Februar. Hvem ville tro det liksom.

 

Jeg tok en ca 2 kilos med Anders 80 etter "Telemarkskongen" dro hjem ;D

 

Mulig Anders legger ut et bilde av den her eller på den andre tråden. Vil takke Lars Erik, Sten, Anders 80 for noen fine dager nå. Anders dro endel idag han også.

Så vil jeg takke Bjorni og si at den flua fungerte sånn passe... he he!

Den tok 6 stykker idag Bjorni, og den største var en potensiell 2 kilos :)

 

Håper vi får til en ny tur om ikke lenge, med telt, sovepose og mye "ljugehistorier". Dere skal vite at jeg koser meg glugg ihjel med dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, da har jeg "liksom følesen " av å ha vært litt på fisketur i dag jeg også  ;D ;D  Flott at den Grå frede varianten fungerte!! Fikk  MP Rosa CdC fjær i posten i dag og ICE Dub II. Kan ikke skjønne annet enn at riktig kombinasjon av disse materialene + litt glitter, vil  gi en god rosa glimmer reke. Har noen ferdig til deg nå.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva driver vi med her inne i Oslofjorden??

 

Oslofjorden kan drite og dra for min del i øyeblikket. 7 blankturer i Indre Oslofjord siden nyttår, men så snat jeg kjører utøver E6 eller E18 vanker det fisk.

Så stor fisk er ikke vanlig noe sted - jeg var griseheldig. Men antallet 4-6 på en dag er ikke uvanlig med litt lokalkunnskap og noenlunde forhold.

 

Men akk, snart er det Bornholm-tur.... Yess!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke rakke ned på fisket til noen, men vill gjerne nevne at fiske som larserikm bedre sist helg  ikke er helt bra etter min mening. Ser du skriver at den ene fisken var litt tynn. Det kommer mest sansynlig av at dere fisket i brakkvann og at fisken du fikk var en utgytt skiftenøkkel av en ørret. Det er ikke meningen å kritisere andre sitt fiske, men å fiske i brakkvann i vinterhalvåret bør mann ungå etter min mening. Når mann fisker innerst i Langangen på vinteren kan mann nesten ikke regne med å få annet en støinger.

Til dere i Osloomerådet vill jeg bare si at fiske er bra i Vestfold og Telemark også om vinteren, men det er jo noen som får det til å virke bedre enn det det er ved å fiske i brakkvann og i nærheten av elveutløp.

 

Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei oterøya

 

Tror nok du bør være forsiktig med slike kommentarer siden det virker som du allerede konkluderer med noe du ikke vet nok om. Det skal sies at det går stim med masse blank fisk der inne for tiden, dessuten tas det nesten bare blanke litt ute i fjorden der.

 

Oser det misunnelse her eller? ??? Har faktisk bodd i Bamble land den senere tid, der finnes det knapt såkalte slips!

 

Synd at du skal komme med sånt "tøv" :(

 

 

Fikk 11 SØ idag, 10 var blanke og fine i formen. (en av dem var tynn) 1 av elleve er vel ikke så verst i mine øyne.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brio dama

Tilogmed jeg kan se at fiskene på bildene i denne tråden er støinger/utgytte skiftesnøkler Toggi, så det er ikke nødvendigvis bare sjalusi, noen vil kansje tilogmed kalle det vise ord fra en erfaren sjøørretfisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er jo noen som får det til å virke bedre enn det det er ved å fiske i brakkvann og i nærheten av elveutløp.

 

Hilsen Anders

 

 

Dette jeg reagerer på. Har fisket ekstremt mye i Bamble og utover. Blitt kjent med nye plasser, brukt masse masse tid.

Det har resultert i mange fisker pr tur etterhvert. Bare blanke fine, det har vært meget bra her til tider.

 

Det har vært ofte 5-6 fine blanke per tur. Det har gitt meg mye, fått lønn for strevet kan man si!

Mer gidder jeg ikke si til briodama, som bor i "ingenmannsland" ;D Over og ut fra meg her.

 

Da skal det sies at det er rimelig unikt sted siden torsken går i grupper inn her. Spørsmålet er da hvor mye brakkvann det er her. Ta en test selv og se.... Anders 80 her vet mest om Langangen, tipper han ikke engang gidder å svare på dette!

Men jeg er dum nok... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen erfaren SØ fisker, men har erfaring med "skiftenøkler" og gytefisk fra ferskvann. SØ  jeg tok i går på 1.4 kg var langt fra noen skiftenøkkel. Den var rund og fin i i god kondisjon og ga meg en fin fight. Det samme var fisken på 1 kg som sønnen min tok. De så ut som fisken til Streamteam, men noe mindre (desverre  ;D ;D).

Jeg er enig at en ikke skal fiske på utgytt fisk, men det er ikke tilfelle her. Å klassifisere alle fiskene på bildene som Toggi har lagt ut til å være skiftenøkler og gytefisk er vel å generalisere litt vel negativt. Før kjørte jeg til Larvik for å fiske SØ, men ser nå at det var å kjøre over bekken etter vann. Skitt fiske gutter!! Vi lar gytefisk og skiftenøkler i fred og ønsker dem god appetitt!

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chags

Helt enig med Oterøya. Det er endel bilder av utgytt sjøørret i tråden til Toggi. Blandt annet et videoklipp fra plassen du nevner... Her renner det ut to bekker rett i nærheten. Hvis det ikke er brakkvann her så vet ikke jeg hvor det er brakkvann??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Chags og oterøya...

Har dere vært på nevnte sted??

Det å si at dette er brakkvann tyder på uvitenhet..

Dette er en tidevannstrøm og nærmeste gytebekk

er nesten en kilometer unna.

Salthalten i denne strøm er like høy som i havet selv.

Hvis en fisker sjøørret på denne tiden,så er innslaget

naturligvis noen "slipser", "skiftnøkkler".

Kan ikke si at jeg sett mer eller mindre av de på "jarseng"

Tight lines Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott fangst. Kjenner at det rykker i kastearmen. Snart er det påskefri og tid til fiske :)

 

Ps! jeg tror at temperaturen er høyere lengre ut i Oslofjorden. Kan jo være en grunn til at indre Oslofjorden er litt laber, om du ikke vet hvor du skal fiske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt båtsportskart ;D Nå vet jeg hvor jeg skal dra ;D

Nå mangler bare båt....

 

Spøk til alvor - jeg er også litt interessert i å prøve bye steder - så Vestfold, Telemark, Østfold etc er midt i blinken. Føler at jeg kjenner hver stein på Fornebu, Malmøya, Halden brygge, Spirabukta etc....

 

Skal bli moro å bli bedre kjent med Telemark senere denne uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...