Gå til innhold

Backing......


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Kan noen anbefale meg en backing. Helst så tynn som mulig :D og som ikke nødvendigvis koster skjorta :D

Har hørt gode ting om gel spun, men den er så vanvittig dyr :D

 

Sikkert skrevet om dette før også, men jeg gadd ikke å gå igjennom alle trådene på jakt etter dette emnet :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selger splitter ny teflonbehandlet 20 lb backing. Har så mye du trenger, og har presist måleutstyr. Backingen er meget tynn og glatt. Egentlig kan du jo bare se på denne salgstråden :)http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=7596.0Denne backingen jeg valgte etter LANG tråling på nettet. Egentlig meget dyr backing, men kjøpte i litt kvanta så har da mulighet for å selge til gi-bort pris.

 

Bjorni kjøpte 100m, så du kan jo spørre han om han er fornøyd og om opplysningene mine er korrekte (som jeg er sikker på at de er :))

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg selger splitter ny teflonbehandlet 20 lb backing. Har så mye du trenger, og har presist måleutstyr. Backingen er meget tynn og glatt. Egentlig kan du jo bare se på denne salgstråden :)http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=7596.0Denne backingen jeg valgte etter LANG tråling på nettet. Egentlig meget dyr backing, men kjøpte i litt kvanta så har da mulighet for å selge til gi-bort pris.

 

Bjorni kjøpte 100m, så du kan jo spørre han om han er fornøyd og om opplysningene mine er korrekte (som jeg er sikker på at de er :))

 

 

Takker for tilbudet, Sailfish.

Jeg avventer litt for å sjekke litt rundt, kommer tilbake til deg i løpet av kort tid hvis det er aktuellt :)

 

Kan du anslå sånn ca hva denne backingen ville tilsvare i monofilament tykkelse?

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje rundt 0,20mm? Litt under kanskje. Veldig vanskelig å kjenne fordi monofilamenten har en annenstruktur enn backingen, men er i hvertfall ikke langt unna. Sammenligna med 0,15,men er litt tykkere enn den. Spør Bjorni også, så ser du om vi gir like svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Kanskje rundt 0,20mm? Litt under kanskje. Veldig vanskelig å kjenne fordi monofilamenten har en annenstruktur enn backingen, men er i hvertfall ikke langt unna. Sammenligna med 0,15,men er litt tykkere enn den. Spør Bjorni også, så ser du om vi gir like svar :)

 

Tror helt og holden på deg Sailfish, så her trengs ikke referanser ;D ;D

Tar som sagt litt betenkningstid for å sjekke litt rundt, men tar kontakt hvis det blir aktuellt :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje rundt 0,20mm? Litt under kanskje. Veldig vanskelig å kjenne fordi monofilamenten har en annenstruktur enn backingen, men er i hvertfall ikke langt unna. Sammenligna med 0,15,men er litt tykkere enn den. Spør Bjorni også, så ser du om vi gir like svar :)

 

Tror helt og holden på deg Sailfish, så her trengs ikke referanser ;D ;D

Tar som sagt litt betenkningstid for å sjekke litt rundt, men tar kontakt hvis det blir aktuellt :D

 

Terje!

 

Den er grei vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fordra dacron backing med sterke farger som smitter over på fluesnøret  >:(

Har også prøvd ulike dynema/spectra varianter men disse har ofte en voksaktig coating som også smitter over på fluesnøret.

Jeg har derfor landet på SA sin hvite 20 lb. backing som jeg kjøper pr. meter hos Grandes Fluefiske. Husker ikke prisen, men den var mye rimeligere enn å kjøpe ferdige 100 yards spoler av samme type.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gule backing min smitter ikke over på fluesnøret over på snøret. Har brukt gul Micron som backing siden jeg begynte med fluefiske og backingen har aldri smittet over på snøret. En farge jeg vet smitter er orange, spør Toggi som hadde det før. Men gul har jeg ALDRI hatt det problemet med :) Så trur nok ikke beskrivelsen din, Morgan, passer alle backinger med farge ;) Kanskje er de som smitter billigere, men da også dårligere farget ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gule backing min smitter ikke over på fluesnøret over på snøret. Har brukt gul Micron som backing siden jeg begynte med fluefiske og backingen har aldri smittet over på snøret. En farge jeg vet smitter er orange, spør Toggi som hadde det før. Men gul har jeg ALDRI hatt det problemet med :) Så trur nok ikke beskrivelsen din, Morgan, passer alle backinger med farge ;) Kanskje er de som smitter billigere, men da også dårligere farget ???

 

Dette er i så fall godt nytt for alle fargeglade fluefiskere  ;D

I likhet med Toggi så har jeg også hatt dårlig erfaring med orange backing (fra Guideline), det samme gjelder Loop sin gule Tec-Braid backing.

Den grønne mulitfilament sena til Biltema smittet også kraftig av.

Gidder ikke spille Catch 22 med mine nye fluesnører, bruker derfor utelukkende SA sin hvite 20 lb. backing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Fireline eller Power pro som Backing på alle mine sneller , annbefales på det varmeste .

Man får utrolig mye line på små sneller .

I de tyngre klassene som man bruker etter grov fisk eller hvis du fisker i steinete elver så kan det være greit og bruke 25m vanlig tykk backing rett etter fluesnøret og så fylle opp resten med tynn multifilament .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lars M

Gel Spun, Power Pro, Fire Line, Dynema, Spectra.....

Hva du enn går for gjør disse jobben. I grunnen mye av det samme ;-)

Selv bruker jeg Power Pro da denne tåler en del mere mekanisk slitasje ift. eks.vis Fire Line.

Bruk litt diameter. Raper du over en stein med tynne spectrasnører er det godnatt!

Selv anvender jeg rundt 0,30 mm. På 4'er-snella har jeg ca. 150 meter.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp bestilt meg Jerry Brown Line One Hollow Spectra i 60lb. Ikke akkurat billig, men tynnere enn 20lb dacron. Den finnes også i 40lb, men backingen skal (forhåpentligvis) brukes/håndteres en gang i blant, og da tror jeg 60lb blir mer enn tynt nok. Hovedgrunnen til at jeg endte opp med JB er at den er hul (finnes et par andre leverandører som også leverer hul GSP ned til 50lb, men da til en betydelig stivere pris - Blackwater Super Braid for eksempel: http://www.charkbait.com/cs/cshL_BlackWater.htm  :-X) slik at jeg kan lage blinde koblinger eller løkker. Planen er å ha GSPen i bunnen med en blind kobling til noen meter hul 30lb dacron for bedre håndtering og som slitedel rett bak snøret.

 

For de som måtte være interessert kjøpte jeg hos www.bhptackle.com, men alt etter mengde og bruddstyrke du er ute etter (og hvor du skal sende det til), kan det sikkert lønne seg å ta et par Google søk for å sammenligne priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Refsahl

Takker for alle forslag  ;D ;D

Jeg endte med å reise til Biltema og kjøpte en 100 meter rull med Dynema til kr 59 og en 200 meter rull med Dynema til kr 99.

Meget godt fornøyd med denne. Kjøpte 0.30 siden det var det eneste de hadde, men den dimmensjonen var så tynn allikavæl at jeg kunne surre på

en hel masse backing. Just what i was looking for, and a nice price ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...