Gå til innhold

Superfluer.no


svbrat

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...

50 kr for ei flue.. haha :D

 

Heisann

om du synes de er dyre så bind de selv, om du for takk i de selvlysende materialene vi har i våres fluer.

....Kenyanske fluer bundet av barn er det ikke fritt for......

Tror du må undersøke litt mere før du tør å skrive det du skriver.Vet faktisk alt om denne saken

det er nemlig jeg som har plukket ut de fluebinderene,vi har litt mellom øra bare for å ha sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke noe erfaring med disse rekene men de så giftige ut de.... ;)

 

det står jo også at de skal være bra, skikkelig dyre var de også!! :rolleyes:

Det kommer av de selvlysende materialene og at de blir bundet av meg.

Fy f__n at folk har mage til å selge ei flue for 50kr.

 

sier bare flugor.se om dere skal kjöpe. di selger til norge og.

Håper du for tak i de fluene noen andre steder da, tror ikke det, superfluer er superfluer, de fleste fluene binder jeg selv

derfor prisen er som den er, sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med disse rekefluene?Ser jo veldig giftige ut.superfluer.no

Er vel dumt å skryte for mye, men de rekene funker meget bra,prøv de på natta også,lad de opp i noen få sekunder

å de lyser ,vi har fisket med disse i ett år før de ble lagt ut til salg, JEG VET!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med disse rekefluene?Ser jo veldig giftige ut.superfluer.no

Er vel dumt å skryte for mye, men de rekene funker meget bra,prøv de på natta også,lad de opp i noen få sekunder

å de lyser ,vi har fisket med disse i ett år før de ble lagt ut til salg, JEG VET!

 

Ikke verre på det, enn at jeg gjerne tester noen jeg  ;)

Bare å sende noen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere som klager på prisene bør tenke litt på hvor lang tid det tar å binde en slik flue. Børre er sikkert en mye raskere binder enn meg, men allikevel vil jeg tro han bruker minst 10 minutt på en slik rekeflue. Normal timepris i dag er minimum 150-200 kr. Binder man da 6 fluer i timen vil bare timeprisen gi 40 kroner pr flue. I tillegg skal man dekke kostnader til krok og materialer og man er minst oppe i 50 kroner. Normal avanse til butikken (50%) gir så en utsalgspris på 100 kr. Så synes ikke det er så ille pris med 50 kroner på slike fluer som blir bundet i Norge.

 

Så kan man jo vurdere selv om man vil betale litt ekstra for god kvalitet eller om man vil kjøpe masseproduserte billigfluer.

 

For ordens skyld, jeg har ingen tilknyttning til denne siden eller folkene som står bak. Selv har jeg sluttet å binde for salg da jeg synes ikke jeg har nok igjen for det. Skulle jeg solgt laksefluer med hårvinger til en pris jeg synes er fair for min egen arbeidsinnsats ville de havnet på 150-200 kroner stykket, og allikevel ville det gitt en langt lavere lønn enn det jeg har i min daglige jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett hva man bruker i fluene sine er en pris på 50 kr pg over drøyt...

jeg binder mine egne fluer, ikke fordi de er bedre enn andresine eller for å spare penger, men fordi jeg synes det er artig å binde og det er noe med å få fisk på en flue man har bundet selv.

tror ikke at fluene som koster over 50 kr er noe bedre enn fluene som blir solgt for opp tli 10 kr. bare spør de som bruker de "dårlige, masseproduserte fluene".

dette er ikke noe personlig angrep på den som lager superfluer. han kan selv bestemme prisen og det er sikkert noen som vil kjøpe de fluene, men når noen spør oss på siden her om vi har erfaring med en eller annen side og deres fluer, er det vel lov å anbefale det men selv vil, uten at det blir en stor diskusjon ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Ser at døgnfluene koster 30kr. Dette er ikke no katastrofal pris. Ska en bestille fluer som er laga av en av norges beste fluebindere (ja, kanskje av folk på forumet her :) ) SÅ koster disse også opp mot denne prisen. Men da er de også kvalitet på krok, tråt og matreal.....Det er det sikker på disse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg har alltid sett på fluer som på skivoks. Sånn rent bortsett fra at du kan lage dem selv og at det sikkert også er mye mer gøy å lage fluer enn skivoks da. Det finnes dårlig, god, veldig god og ekstremt god voks. Dette er ikke alltid prisavhengig, men svært ofte. Noen ganger er en god gammel Swix blå akkurat hva du trenger, men så kommer problemføret og da er det plutselig ikke alltid nok med billigvoks. Noen kan klare seg med noe så dumt som tapen, men en som vil ha maks uttelling må fort grave dypt i lommeboka. I alpint er det enda verre og de som tenker resultater finner fort ut at det koster. Og midt oppi dette så står altså menigmann og mener at det er nok med litt vanlig smørning mens de lurer på hvordan det er mulig å kjøre så fort som Bode Miller - rett frem!! For en vanlig turgåer er også ofte prisen det som gjør at han/henne heller smører med billigvoksen siden resultatet for han/henne ikke er så viktig. Bare det ikke glipper liksom. Det han/henne ikke alltid tenker på er at det ofte blir fortere slitt vekk og at over tid vil prisen man betaler være omtrent det samme som om man hadde "gått opp et hakk" eller to.

 

Slik jeg ser det er dette et like aktuelt tema for fluefiskeren. Men da er altså voks byttet ut med fluer og fortom. Jeg har kjøpt billigfluer, medium billige fluer, dyre fluer og ekstremt dyre fluer. Resultatet har for meg vært entydig:

 

Det finnes noen få billige fluer som funker meget bra under enkelte forhold, men man bør ha mange av dem ettersom kvaliteten som regel er langt under pari. Noen ekstremt dyre fluer er bortkastede penger i de aller fleste tilfellene, men det hender at de er forskjellen på suksess og fiasko. Da er spørsmålet om det er viktig nok. Så jeg vil heller ha noen få og dyrere kvalitetsfluer enn en haug med billigfluer av ymse kvalitet. Når alt kommer til alt så hjelper det ikke å ha verdens beste fluestang, snelle, snøre, backing, vadere og vest hvis ikke flua holder mål. Og den koster uansett lite i forhold til alt det man bruker for å få den ut til fisken!

 

Men det er nok som med skia. Man vet ikke hvor bra det er før man har prøvd det. Og dermed er man heller ikke avhengig av det. Men for meg, som har konkurrert i begge kategorier, er det blitt en vesentlig faktor.

 

Men som sagt kan man jo binde kvalitetsfluer selv. Det krever bare kvalitetsmaterialer, tid, talent og kunnskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Eller så kan man si det rett ut: billigfluer har en lei tendens til IKKE å tåle vann :) Fluer bundet av norske fluebindere MÅ bli dyre... Sånn er det bare... Folk er sjuke nok til å betale 150,- + for en maskinprodusert wobbler el. liknende... En tur i bånn på første kastet, bye-bye de spenna... Ei skikkelig flue holder i allefall LENGE...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Du er vel kanskje en smule inhabil?  ;D

 

Stort sett er alle inhabile. Nesten alle har sine tilknytninger eller forutsetninger som gjør dem inhabile. En som har dårlig råd er helt klart glad i billigfluer, mens en med god råd blåser i prisen og vil ha "det beste". En som til daglig er innom en butikk som selger favorittfluene forteller sitt og Per og Pål er sponset.... Vi bare ytrer våre meninger. Forskjellen gjenspeiles ofte i hvor konkrete vi er i våre svar. Jeg sier hva jeg mener uten å nevne noen spesifikke forhandlere eller produkter. På samme måte som Pål. Mange som "ikke er tilknyttet bransjen" er mye mer direkte i sine svar. Mener du likevel at vi (Pål og meg) burde holde oss "for gode" til å svare?

 

Og bare for å ha sagt det: Pål binder de beste (for ham) sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg den rette til å rose de fluene jeg "kjerver" sammen, men tre svensker som fikk en flue hver av tofarget Glomma Spesial av meg oppe på Hanestad lurte på hvordan jeg fikk fluene til å holde så godt som de gjorde. De brukte de i flere dager uten å gå i oppløsning. Jeg sa som sant var at jeg ikke gjorde noe spesielt, men jeg brukte kanskje noe mer knuter ved avslutningen enn det som er på billigfluene. Men jeg kan ikke skryte av å ha så fine fluer som det som er vist her på forumet. Men jammen har jeg fått fisk på de. Men som Staffan sa en gang: Fisken har ikke tid til å se om flua er perfekt bundet, det som gjelder er om det er mat eller ei.

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vel kanskje en smule inhabil?  ;D

 

Stort sett er alle inhabile. Nesten alle har sine tilknytninger eller forutsetninger som gjør dem inhabile. En som har dårlig råd er helt klart glad i billigfluer, mens en med god råd blåser i prisen og vil ha "det beste". En som til daglig er innom en butikk som selger favorittfluene forteller sitt og Per og Pål er sponset.... Vi bare ytrer våre meninger. Forskjellen gjenspeiles ofte i hvor konkrete vi er i våre svar. Jeg sier hva jeg mener uten å nevne noen spesifikke forhandlere eller produkter. På samme måte som Pål. Mange som "ikke er tilknyttet bransjen" er mye mer direkte i sine svar. Mener du likevel at vi (Pål og meg) burde holde oss "for gode" til å svare?

 

Og bare for å ha sagt det: Pål binder de beste (for ham) sjøl.

 

Nå siktet jeg faktisk til det faktum at Pål A. er en del av Team Superfluer.........

 

Og nei, ser ikke på noen her inne som "eksperter" bare fordi de er med på landslaget, et eller annet slags "team" eller har vist ansiktet i et eller annet fiskeblad ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...