Gå til innhold

Fiskekortene for Lakselva i Porsanger er lagt ut


stangbøy

Anbefalte innlegg

Egne tørrfluekort!? For hvem?

Ser at det selges 4 tørrfluekort i sone 3 og 4. Det legges imidlertid begrensninger med stang i #5, samt max krokstørrelse 10. Betyr dette at disse kortene kun er tiltenkt ørretfiske? Vi fisker stort sett tørt etter laksen når vi er i Finnmark, men både med #5 og klasse #7 alt etter vindforhold osv. Mistenker at vi risikerer å få sure kommentarer om vi fisker selektivt etter laks, selv om vi kjøper tørrfluekort.

 

Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, ser ikke bort fra at lakselva blir den første elva i verden med egne tørrfluekort  :D

Hvis det står trykket på kortene skulle jeg gjerne søkt på et slikt selv, om ikke annet så for kuriøsitetens skyld  ;D

Litt flaut at ei lakseelv evt er først ute med dette, da . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Ja, si det. Endringene er gjort slik jeg forstår det for at de som bare fisker etter ørret og harr skal slippe til. Disse fisker ofte på andre steder enn laksefiskerne, og for å ikke den ene tar opp kortene for den andre (det blir plass til både lakse-og ørretfiskerne...) Jeg ser på dette som en glimrende løsning jeg... Lakselva er jo ei glimrende harrelv (for de som fisker det), med høy snittstørrelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker som et utrolig inteligent forslag.. Jøss - hvis forvaltere og andre begynner å bli så inteligente er det håp for andre elver også.

Det er nemlig litt dumt at laksefisket skal skape begrensninger for andre. Her i Orkla blir det til og med provoserende hvis noen sklir ned elva i kano "Vi ha da betalt så my for feske at dåkk kan itj kom her å skrem laksen"!

Kompisen min irriterer seg faktisk av alle de fine elvene som kun er lagt til rette for laksen.

Tenk dere diskusjonen som foregår i trøndelagselvene nå. Laksestammene er i en forfatning som gjør at elvene kansje må fredes. Elvene trenger jo da ikke å fredes for ørretfiske! Da får jo grunneiere og lokalbefolkning anledning til å forvalte disse elvene noe i allefall, og få en hvis glede av elvene. Derfor begynn allerede nå også andre steder. Gå gjerne ned til maxkrok 14. Da vil det begrense fortomstykkelse automatisk, sjansene for å være "uheldig" og ta laks vil bli enda mindre.

 

Se på Drammenselva. Der fiskes det aktivt etter Gjedde, Vederbuk, Brasme, Mort og lort og Sørv selv om det er ei lakselv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter initiativet med egne kort for ørret, harr, osv 100%!

Tiden er overmoden for at (oss) laksefiskere må begynne å ta hensyn til andre fiskere, padlere mm. Har selv opplevd mye "interessekonflikt" med ørretstanga i lakseførende vassdrag (senest i fjor sensommer i Suldalslågen, der jeg opplevde en imponerende døgnflueklekking med påfølgende godt fiske på stor ørret, og hvor jeg måtte gå "spissrotgang" mellom rogalendinger med 16fotere og tubefluer.)

 

Reglene om tørrfluekortene i Lakselva må imidlertid endres/presiseres. Slik de er beskrevet i dag, kan vi som kombifisker, alt etter forholdene, fiske både laks og ørret osv, og samtidig spare 400kr dagen. (laksefiske med 5er stang og tørrflue er som kjent meget giftig). Jeg mistenker imidlertid at dette kun vil føre til ytterligere fiendtlighet mellom ørretfisker og laksefiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...