Gå til innhold

krøllete materialer


moonfisher

Anbefalte innlegg

En ting som har skapt endel irritasjon hos meg er materialer som blir krøllete og/eller bøyd. Først og fremst gjelder dette forlengede bakkropper i chenille og vinger i polygarn/aero dry wing/antron.

Bakkropper i chenille  har det med å ikke være helt rette. De er gjerne litt bøyde og kanskje litt vridd. PRosessen med å binde på haletråer kan også gjerne bidra til dette. Det er jævlig irriterende når man gjør seg flid med en flue og så er bakkroppen vridd eller alvorlig skjev!

Vinger er også noe jeg har erfart har lett for å bli bøyde og skrukkete. JEg har bundet opp noen døgnflueduns med forlenget kropp ala tørrfluepuristen (takk for strålende inspirasjon!), og da er jo noe av poenget sparsomme vinger som er godt delt. mye fordi det er så sparsomt med materiale blir disse fort bøyde og skjeve.

 

Nå skal det sies at en av årsakene er at jeg ikke har pleid å sette dem rett inn i flueboksen, men har et "overgangsskrin"  der de ligger løst før jeg systematiserer dem i bokser senere.

 

Er det noen triks for å rette ut slikt, eller å minimere farene for krøll?

 

Moonfisher

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Du kan forsøke å trekke og dra litt i materialet...helt opp mot bristepunkt.... jeg har sabla problemer med noen farger Antrongarn for tida, men det er bare til å stramme det opp, maksimalt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror i mange tilgfeller flua vil fiske like godt selv om vingene har blitt litt krøllete etc. Alle døgnisene sitter ikke perfekt på vannet. En annen ting er at man ikke får lyst til å ta flua ut av boksen og knyte den på fortommen når den ser helt bomba ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En ting som har skapt endel irritasjon hos meg er materialer som blir krøllete og/eller bøyd. Først og fremst gjelder dette forlengede bakkropper i chenille og vinger i polygarn/aero dry wing/antron.

Bakkropper i chenille  har det med å ikke være helt rette. De er gjerne litt bøyde og kanskje litt vridd. PRosessen med å binde på haletråer kan også gjerne bidra til dette. Det er jævlig irriterende når man gjør seg flid med en flue og så er bakkroppen vridd eller alvorlig skjev!

Vinger er også noe jeg har erfart har lett for å bli bøyde og skrukkete. JEg har bundet opp noen døgnflueduns med forlenget kropp ala tørrfluepuristen (takk for strålende inspirasjon!), og da er jo noe av poenget sparsomme vinger som er godt delt. mye fordi det er så sparsomt med materiale blir disse fort bøyde og skjeve.

 

Nå skal det sies at en av årsakene er at jeg ikke har pleid å sette dem rett inn i flueboksen, men har et "overgangsskrin"  der de ligger løst før jeg systematiserer dem i bokser senere.

 

Er det noen triks for å rette ut slikt, eller å minimere farene for krøll?

 

Moonfisher

 

 

3 forslag:

- Fukt materialet

- Strekk materialet

- Ta en gammal tannbørste eller liknende å gre det ut (i de tilfeller vi snakker om antron eller annet syntetisk vingemateriale)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg har problemet før/under binding, men noen fluer kan bli slik når de sitter inneklemt i vest/chstpack.

 

MEN, løsning: Jeg har lest at man kan rette ut skrukkete fluer ved å holde dem over kokende vann (vanndamp). F.eks tuten på en kaffekjel... Har ikke prøvd det selv, men det virker temmelig logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...