Gå til innhold

Ørret i Telemark


Toggi

Anbefalte innlegg

Var en tur på fjellet i helga.. Fint vær og dårlig fiske..

 

På lørdagen var vi først nede på Veidemans Jakt og Fiske på Rjukan for å kjøpe fiskekort..

Når vi kom opp igjen til hytta pakket vi sekene og begynte å traske oppover de bratte fjellsidene..

 

Etter ca halvannen time var vi fremme ved vannet.. Litt vind til tider og lite vak..

 

Fant en fin ørret som vaket regelmessig inne i en liten bukt. Vadet litt ut og fikk lagt flue i nærheten av der den sist var oppe.. Etter noen sekunder var flua borte og bare ringer igjen på overflaten.. Denne gangen klarte jeg å vente litt med tilslaget og fisken satt..

Etter litt tid var den spreke fjellørreten i håven.. Vekta viste beskjedne 350g..  Men morro var det..

 

Senere på ettermiddagen gikk jeg oppover langs land å kikket etter vakende fisk.. Var ikke mye aktivitet, men fant til slutt en fin fisk.. Men med litt for kort fortom var det veldig lett å skremme var fjellfisk fant jeg ut..  :P

Skøytet på litt ekstra med 0.15 og fortsatte jakten..

 

Fisket i mange timer uten å få noen ting, Da tenkte jeg at det bare var å vente til natten..

Lå på liggeunder laget å slappet av i mange timer å pratet og smakte litt på Whiskyen..

 

I 12 tiden begynte jeg å fiske igjen. Fisket i ca 1.5 - 2 timer, Fikk kun en liten tass på ca 100g..

 

I dag blåste det ganske mye og fiske ble vanskelig, ikke noe napp i dag heller..

Når klokka nærmet seg halv to pakket vi sammen, Det var selfølgelig da vinden stilnet og fisket begynte å vake igjen..

 

Men Men, De lever farlig neste gang jeg kommer..  ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei morten .jeg hilste jo på deg på andre siden av vannet i går , det vaket endel utover kvelden , men var vansklig og lure. sto til kl 2400.  Men søndag formiddag fra 1130 og ut til 1400 det var da du skulle vært der, nesten blikk stille. og vak på alle kanten, koste meg og fikk fem stk i håven som fikk cruise ut igjen men livet i behold fra 400 til 600g. Pakket sakene og dro videre nedover ,halveis til bommen svingte jeg til venstre 180 grader og kjørte opover til myrvannet (du vet hvor jeg mener) det så stille ut fra veien men tok på meg vadere og gikk ut for og se. kom til vannet og måtte ha solbriller på p.g.a døgnflue,r har aldri sett maken der oppe.tok 4 stk langs myrkanten alle 500+

mvh christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var i en lokal elv i dag... skinnende sol, men veldig mye vind til tider..

fisket av noen fine elve strekninger i dag med tørrflue, og fikk 4 stykker, overraskende store til og være den elva faktisk.

litt vrient og fiske på grunn av vind og betennelse i beinet, men med masse tabeletter og til tider opphold i vinde gikk det.

 

det var vårfluer i lufta, små brune, var også noen få døgnfluer og masse mygg..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kammerat var å prøva i ei lita elv her i området i dag..

 

En vellykket tur, vi fikk tilsammen ihvertfall 50 ørreter på ca 3-4 timer. Gikk ut av tellinga etterhvert..

Jeg fisket med noen små nymfer og det var bare å hente fisk for å si det mildt..  ;D

 

De største var på ca 250g.

 

Morro selv om det er mye smått.

 

 

Skal reise dit en dag og se om jeg klarer å få 100 stk.. Det hadde vært KULT..  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kammerat var å prøva i ei lita elv her i området i dag..

 

En vellykket tur, vi fikk tilsammen ihvertfall 50 ørreter på ca 3-4 timer. Gikk ut av tellinga etterhvert..

Jeg fisket med noen små nymfer og det var bare å hente fisk for å si det mildt..  ;D

 

De største var på ca 250g.

 

Morro selv om det er mye smått.

 

 

Skal reise dit en dag og se om jeg klarer å få 100 stk.. Det hadde vært KULT..  8)

 

 

Stilig, rett og slett :D

Artig om du sier litt om fisketeknikk brukt Jøran...og gjerne en slag beskrivelse av nymfer/art (vårfluer, døgnfluer, str, farge....ja rett og slett sånt pjatt vi dødelige liker å høre) ;)

Gjerne bilder også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i en fin elv i telemark i går og dro 4 ørret på grei størrelse. 300g osv.

 

Kjempemorsomt! Ørreten var ikke særlig interessert i tørt, men sa ikke nei takk til verken montana eller lepto-nymfe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kammerat var å prøva i ei lita elv her i området i dag..

 

En vellykket tur, vi fikk tilsammen ihvertfall 50 ørreter på ca 3-4 timer. Gikk ut av tellinga etterhvert..

Jeg fisket med noen små nymfer og det var bare å hente fisk for å si det mildt..  ;D

 

De største var på ca 250g.

 

Morro selv om det er mye smått.

 

 

Skal reise dit en dag og se om jeg klarer å få 100 stk.. Det hadde vært KULT..  8)

 

 

Stilig, rett og slett :D

Artig om du sier litt om fisketeknikk brukt Jøran...og gjerne en slag beskrivelse av nymfer/art (vårfluer, døgnfluer, str, farge....ja rett og slett sånt pjatt vi dødelige liker å høre) ;)

Gjerne bilder også :)

 

Da skal jeg prøve å få med litt mer neste gang..  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp.. bø elva er fin den.... bildene er tatt nedenfor der nymfekurset var ;)

 

 

Kjenner jeg har lyst å reise tilbake til dere gutter....var jo veldig flott der nede....hadde jeg bodd ved den lva hadde jeg garanter vært der veldig mye....ikke for størrelsen på fisken nødvendigvis, men fordi allisidig fiske i vakre omgivelser er selve essensen i mitt fluefiske.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært noen dager utenfor Telenors dekningsområde i Vinje. Det varme sommerværet skapte liv i kleggen og slo ut ørreten. Delte hytta med noen trivelige markfiskere, som fikk lurt ørreten på bånnmeite. Som fluefisker måtte jeg slite mer for føden. Å fiske tørrt var kun mulig noen timer tidlig om morgenen. Utpå dagen tok sola hardt og det ble det svært langt mellom vaka. Om kvelden kom tussetåka sigende. Tørrfluefiske i vann ble derfor erstattet med nymfefiske i elv. Like moro??  Følte at jeg ikke har hatt det mere moro siden jeg sto med ny bambustang og fisket småørret som 10 åring. Det er 40 år siden! Da elva lå tilsynelatende død, dro jeg 10-12 fine ørreter på et par timer. Og det var ikke bare småfisk. Har ikke hatt tid til å praktisere så mye siden Stig Vivelid viste noen av oss hvordan det kan gjøres. Nå fikk jeg rigget den nye 10' #3 stanga og droppet 2 nymfer i strømmen. Facinerende å følge nappindikatoren nedover og gi tilslag på ørsmå utslag i flytet. Etterhvert tenkte jeg ikke på hva jeg gjorde lengre, fikk fisk automatisk :D. Fisket lenge etter at de andre gutta hadde gitt seg, det var bare så utrolig moro.

Nå blir det å fordype seg i Hends nymfebok og nymfene får egen flueboks  ;D ;D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hører at det fiskes bra langt der oppe i høyfjellet (vidda), og hadde tenkt meg en tur på noen dager, men nå har jo plutselig værmeldinga snudd helt, og helga har dager meg kraftig regn, så da må en tørrflueentusiast ta en liten tur i tenkeboksen.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...