Gå til innhold

Ørret i Telemark


Toggi

Anbefalte innlegg

Hørte du mista flua til slutt Jøran.., skal binde opp noen flere til deg av den muddleren. Binder inn litt Ice dub hodet sammen med rådyrhåra. Ser ut som at det gir god effekt. Jeg opplevde det samme som deg tidligere  :) :)

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte du mista flua til slutt Jøran.., skal binde opp noen flere til deg av den muddleren. Binder inn litt Ice dub hodet sammen med rådyrhåra. Ser ut som at det gir god effekt. Jeg opplevde det samme som deg tidligere  :) :)

 

bjorni

 

Det hadde vært konge, Det var jæ¨'+\g å miste den.. Da kom det noen glose setninger som ikke skal sies her inne ihvertfall..

 

Den fisket utrolig bra i kveld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom 2-3 vann som ligger på mellom 700-800 moh i dag.  Bra med vind første halvdel av dagen, så spaknet det etterhvert.  Fin dag i fjellet, både marginata og flyvemaur. fangsten ble 10 stk, med vekt fra 300 til 880 gram.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom 2-3 vann som ligger på mellom 700-800 moh i dag.  Bra med vind første halvdel av dagen, så spaknet det etterhvert.  Fin dag i fjellet, både marginata og flyvemaur. fangsten ble 10 stk, med vekt fra 300 til 880 gram.

 

Morten

 

Høres ut som en bra dag  :) :). Spørs om du får lov å ut i morgen  ;D ;D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom 2-3 vann som ligger på mellom 700-800 moh i dag.  Bra med vind første halvdel av dagen, så spaknet det etterhvert.  Fin dag i fjellet, både marginata og flyvemaur. fangsten ble 10 stk, med vekt fra 300 til 880 gram.

 

Morten

 

Høres ut som en bra dag  :) :). Spørs om du får lov å ut i morgen  ;D ;D

 

bjorni

 

når solen står opp er jeg på vei i fjellet... Forutenom at kona er fluefisker med stor forståelse, har hun også jobbhelg, så i morgen "ska eg toppa heile driten".

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har det som "plummet i egget"! God tur!!

 

Bytheway, tok du fiskene på maur,døgnis eller begge deler?

 

:)

bjorni

8 av 10 på døgnflue. Det var ikke mye flyvemaur, så jeg håper at flere er på vingene i morgen

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom 2-3 vann som ligger på mellom 700-800 moh i dag.  Bra med vind første halvdel av dagen, så spaknet det etterhvert.  Fin dag i fjellet, både marginata og flyvemaur. fangsten ble 10 stk, med vekt fra 300 til 880 gram.

 

Morten

 

 

Deilig lesning....nå begynte det å riste litt i min lavlandskropp...fjellet er det som lokker mest av alt for en aurefisker :D

Takk Morten, kjør på med mer slike saker...og gjerne bilder.

 

Bjorni...den muddlersaken får jeg vel gjerne sett neste helg, eller hva ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom 2-3 vann som ligger på mellom 700-800 moh i dag.  Bra med vind første halvdel av dagen, så spaknet det etterhvert.  Fin dag i fjellet, både marginata og flyvemaur. fangsten ble 10 stk, med vekt fra 300 til 880 gram.

 

Morten

 

 

Deilig lesning....nå begynte det å riste litt i min lavlandskropp...fjellet er det som lokker mest av alt for en aurefisker :D

Takk Morten, kjør på med mer slike saker...og gjerne bilder.

 

Bjorni...den muddlersaken får jeg vel gjerne sett neste helg, eller hva ;)

 

Hadde gjort seg med litt bilder ja.. er ikke alle som kommer seg på tur for tiden og har stor glede av å lese rapporter på fluefiskesiden.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

En tur i Siljan idag, følgende kan rapporteres.

 

Fangst: 6 ørret på tørt, største ca 300 gram.

Gleden: Alle satt unntatt en på tilslag.

Skuffelsen: Smalt på en STOR ørret, den var nok 7-8hg i "rævasnitt" vannet jeg var i. Den satte seg fast en stokk eller pinne. Den har en brun klinhammer i kjeften. Tipper Sandro tar samme fisken en gang :P

 

Det jeg så av insekter var store mygg og Vespertina. Biller og masse ederkopper på vannet. Ellers var fisket best på kveld. Det var en spent spinner bundet av bjorni som reddet turen min.

Ellers var klinkhammer nok engang suveren. De ville ikke ha vanlige dun.

 

På natta så ble alt bare dødt og sort wolly ga null uttelling idag. Forbanna drit at jeg ikke fikk opp den store, de lurer seg unna ;D

 

Brukte forøvrig AKRON 013mm og 015mm. Skjønner hvorfor mange velger det nå for å si det slik.

Meget imponert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm..... Spennende og inspirerende lesning dette gutter :D Nå kribler det i armer og bein før forestående tur nedover/bortover ;)

Regner med at både Bjorni og Toggi kan komme med litt insidertips på fluer i kjente vassdrag he-he. Vet at Stig kommer til å bidra stort med fisketeknikk, og så kan jeg slappe av og bare se på ;D ;D ;D

 

Dette skal bli sabla morro og kjekt, gleder meg villt og hemningsløst :D Og evt savnede bilder/videoer vil nok bli publisert fra den turen...Garantert 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ettermiddag gikk turen til noen små kultiverte vann bak i Landsmarka sammen med Micke og Jøran. Skyfri himmel, litt vind og varmt, nå er det definitivt sommer. I skogen yrer det av liv og duften av liljekonvall gjør det til en sann glede å ferdes ute. Etter 30 min kjøring, gjennom noen bommer, roing over et vann i en gammel lekk pram og litt klatring, var vi fremme ved første vannet. Dette er et belly båt vann. Jeg tror likevel vi er de første noensinne som har brukt slike farkoster her. Vannet ligger nede i et søkk med bratte fjellsider og tett vegetasjon langs kantene. Her formerer ikke fisken seg og det settes ut fisk, for mye fisk. Det er noen sværinger her, men det var langt tettere mellom dem før og da var de feite og fine. Nå blir det fisket for lite. Ga derfor beskjed om at all fisk skulle kakkes.

Allerede mens vi blåste opp bellyene så vaket det lovende rett ved der vi stod. Jøran kunne ikke dy seg, fisken tok flua 2 ganger, men den ville ikke sitte.

Vel ute på vannet så vi en god del vak, gode plaskvak med litt større bølger. Det er en egen følese å være ute på vannet når større fisk vaker rundt deg. Da lever du og ønsker at minuttene blir til år. Vi så også hva fisken tok. Store stokkmaur nærmest "plasket" ned i vannflaten og det var ørretens meny, den ville ikke ha annet. Maurene var så store at maur imitasjonene vi hadde med ble flere nr. for små. videre ville de kun ta maur imitasjoner med vinger. Ergelig å oppleve dette, men jeg vet hva som skal bindes i kveld. Bellyen er utmerket til å granske insektlivet på overflata fra. Maurene datt ofte ned i par, stor hunnmaur og liten hannmaur. Rett og slett ei lita maurklyse. Micke prøvde å feste to maur imitasjoner sammen og fikk fisk på det!

Etterhvert avtok maur kamikaze og det stilnet av. Vi fikk noen fisker til på spennt spinner og vårflue imitasjoner. Av og til innser jeg at erfaring gir meg noen skyggelapper. Stor stripende Straking Caddis på lys dag og blikk stille vann var ikke i mine tanker på fluevalg. Det var det Jøran fikk fisk på! Og han fisket fletta av meg i går. Det gjorde Micke også, med sine lange presise kast i alle umulige stillinger og vinkler. Heldigvis var jeg lur nok til å foreslå at den som fikk størst fiks måtte ro hjem  :D. Jeg slapp å ro!

På vei hjem dro vi innom et lite vann som hadde lagt seg til ro for kvelden. Spredte rolige vak i trolltåken med orrfugl kurring i åsen. Micke og Jøran var ikke dårligere enn at de lurte noen ørreter her også, flotte fisker var det og.

Takker for en fin tur gutter. Det er slike dager en lengter etter hele vinteren.

 

bjorni

 

 

post-1017-13949865254004_thumb.jpg

post-1017-13949865292022_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere bilder..

 

Bilde av død fisk er ikke alltid like populært her på forumet. For noen områder er det riktig å sette tilbake. I mine områder gjelder det noen steder, men i de fleste vann er det mest riktig å ta ut fisk. Det fiskes rett og slett for lite. I vanna vi fisket i går har det blitt satt ut for mye fisk. Derfor tar vi alt og det blir gode middager.

 

Stokkmaur er en facinerende skapning ute i naturen, men ikke i hus. I går var det varmt og litt vind. Om noen dager er det meldt regn. Vi traff på maursvermingen, men ikke på imitasjonene vi hadde med oss. En lærer litt hver gang  :)

 

bjorni

post-1017-13949865292517_thumb.jpg

post-1017-13949865292998_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis mange som var ute og fisket i går. Jeg var en tur innover mot Drangedal, og i likhet med der Bjorni med følge var, gikk det i stokkmaur også her. Tror nesten jeg må døpe denne tjønna til ”maurtjønn”. Sist jeg var her svermet skogsmaur.

Det var så enkelt og greit som det kunne bli. Ganske mye maur i vannet gjorde at fisken var ganske stasjonær, bare å kaste i nærheten av vak og fisken tok i løpet av ganske kort tid. Moro å endelig få brukt disse gigantfoamfluene som har stått nederst i i hjørnet på flueboksen lenge nå..

 

Utover kvelden ble vakene roligere, da dukket det opp noen mye mindre maur, også disse helt svarte med ganske store vinger. Bonanzaen var over for denne gangen, fisken var ikke lenger umulig å skremme..

 

Det ble tilslutt 15 ørret fra 200-900 gram, mesteparten litt over halvkiloen.

 

Dag B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten en litt artig episode som skjedde i går. Jeg hadde fått fisk og glemte å sjekke fortommen etterpå. Kaster på en ny fisk som tar umiddelbart, kjører litt og spjong, fortommen ryker. Ser at spissen er helt fliset opp der den røyk. 10 minutter senere ser jeg noe som ligner veldig på flua mi, padler bort og joda helt riktig, det var den flua jeg mistet.

 

Denne var mothakeløs og laget av foam. Snakker om flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bø elva denne pinsen...

 

 

I området rundt beverøya camping ( fra beverøya og 1-2 km nordover i elva )

0 fisk!! sett noen nærsagt "rumpetroll" av noen fisk. Observert et par fine under brua v/campingen, men ikke noe bitt.

 

Var i nærheten av utoset av Seljordvannet idag, ca 2 timer et brukbart napp, som dro litt.. men mista jo selfølgelig den.. :(

Fisket her nå noen helger, og ingen napp.. derfor ble jeg vel overomplet av nappet og reagerte helt irrasjonelt :)

 

På denne tiden i fjor dro jeg i alle fall noen fisker av ok størrelse her... tror det bare blir værre en før nå.

 

Neste tur opp hit går mot småvann!

 

 

Fred Rune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To litt småfrustrerende dager.  I går valgte jeg å konsentrere meg om et vann mellom 700-800 meter. Forventningene var store etter de siste dagers fangst. Våken klokken 0700, og etter matpakkesmøring og kaffekok, innom Shell for å få tak i VG ( for i dag skulle jeg bare bevare roen og kose meg) var jeg oppe ved vannet 10.15. da var 45 minutter i bil, og nesten en times vandring gjennomført.  Vannet var blikk stille, himmelen var blå, og første blikk på vannet viste et par vak.  Jeg valgte å gå inn til "godplassen", og etter at sekken var utpakket og jeg satt og snørte vadeskoene, kom en flyvemaur krabbende fram fra lyngen, og tok "på vingene".  Jeg var brennsikker på at dette kom til å bli en minneverdig dag, gårdagen var jo svært bra.  Jeg valgte å ta det med ro, og bare nøt å se på de første vakene, mens jeg supet i meg espresso fra kaffekannen.  Ikke et menneske å se, jeg hadde hele vannet alene, fy søren hvor herlig.

 

Jeg valgte til og med å gløtte litt i VG, hvorfor stresse, kona skulle på jobb, jeg kunne fiske til det ble mørkt.  Men, etter 6-7 vak ble det for mye stress å sitte i ro, så jeg vadet i posisjon.  i løpet av 10 minutter hadde jeg fire "angrep" på flua, men ingen ble kroket. Pokker heller.  Jeg så nøye på "mauren", og fant ut at jeg kunne klippe vekk litt hackel, "no stress" dette.  Så begynte det å blåse. Det var ikke kommet noe særlig mer maur på vannet, men jeg stod i 40 minutter og ventet.  det ble stille noen minutter, og noen få vak kom, men utenfor kastehold. Jaja, dagen er ung, no problem dette.  Jeg kastet flua ut, ca 30 meter, til et "punkt" hvor det tidligere hadde vaket, regnet med at fisken "stakk innom" på sin patruljering. Ingenting skjer på 10 minutter. Så forstår jeg hva som er feil, jeg har jo glemt å legge inn snus, det er jo selvsagt en nødvendighet. Og, som jeg tidligere har opplevd, når stanga er plassert under armen, snusboksen er åpnet, klypa holder på å forme en normal dagsrasjon i en pris, så forsvinner flua i et vak (hvorfor i all verden forteller ikke "Napp og Nytt" om et slikt fantastisk triks for å framkalle vak??). Hva gjør man da?.. Jeg tenkte at det er mange fisk, men kun en snusboks her oppe, så jeg pakket boksen rolig ned i vaderlommen, og rakk så vidt å kjenne fisken da jeg løftet stanga, så var den borte.

 

Så begynte det å blåse på nytt, og etter ytterligere 30 minutter, valgte jeg å sette meg ned, lese litt VG.  Så kom noen vak, 30 meter ut, og jeg hoppet opp for å kaste. Men motvinden var så sterk at det var bare å gi opp. Nye 30 minutter å vente.  Jeg la meg ned, med hodet på sekken, lot en time til gå. Ingenting skjer. Hva pokker er dette??. Hvor er marginataen, nå skulle jo den klekke. slik gikk dagen, ingenting skjer, vinden er mer eller mindre konstant, og klokken 16.30 bestemmer jeg meg for å pakke sammen og dra ned til et vann som ligger på ca 450 moh. vannet er blikkstille, både hva angår vind og insekter. Jeg drar til enda et vann, og når det samme er situasjonen der også, drar jeg hjem.

 

I dag valgte jeg å konsentrere meg om 3 vann mellom 400 - 500 moh.  Også i dag startet dagen med noen få flyvemaur. Ingen døgniser, og svært sporadisk med vak, og de fleste jeg så var på 40-45 meters avstand. Kunne jo alltids rigget opp XP`n med intermediatesnøre og synkefortom, og droppet tørrfluene, men noen prinsipper må en mann ha.  Utpå dagen så jeg 2-3 marginatafruer som duppet forsiktig ned i vannflaten for å slippe neste generasjon ned i dypet, men selv ikke "spente" gav fisken noen grunn til å stige til overflaten.  Joda, det var vakkert i fjellet, og definitivt godt og varmt i vadebuksene, uansett hvor mye Gore-Tex`n prøvde å puste.  Dagen endte uten fangst, og klokken 1800 måtte grillen være varm på verandaen, så det var bare å akseptere at fangsten ikke vil bli minneverdig. Nå venter noen dager med reise i forbindelse med jobben, men så er det bare å gjøre nye forsøk.  Et positiv syn var at "bolemyggen", eller "longleg" om man vil, er kommet, så det gir jo mulighet til litt større bredde i utvalget av imitasjoner som bindes på fortommen.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...