Gå til innhold

Fangstrapporter fra Romeriksåsen


Blowfish

Anbefalte innlegg

Foreslår å samle fangstrapporter fra Romeriksåsen i en tråd, så blir det enklere å følge med for de som er interessert. Ser at det er mange medlemmer som holder til på Øvre Romerike, så jeg håper at folk følger opp. Selv hadde jeg første tur i åsen onsdag 14. mai:

 

Plutselig var veien inn til Storøyungen åpen, så da var det bare å pakke belly og tilhørende utstyr i Punto’n og fise innover i marka. Var i gang rundt kl 11. Vinden var sur og kom både fra sør, vest og nord og de første par timene gikk med til litt målløs (og resultatløs) padling med tung nymfe. Så var det tid for benstrekk, og jeg tok med den nye treerstanga bort på ei myr som lå i le for vinden. Her hadde det småvaka litt fra tid til annen, og jeg tenkte å prøve å få kontakt. På vannet hadde jeg observert en del små nymfeskall, og dette - kombinert med den forsiktige sipvakingen - gjorde at jeg satte på en liten myggpuppe. Kanskje ikke verdens mest avanserte deduksjon for de erfarne, men jeg følte meg ganske smart. Puppen var av enkleste sort, #18 med svart bindetråd i kroppen og litt påfuglherl bak krokøyet. Jeg satte meg ned i myra og ventet på neste vak, og etter få minutter var det fisk oppe bare 10 m fra land. Utrolig nok fikk jeg plassert myggpuppa omtrent midt i vaket og så var det bare å vente. Pulsen var allerede høy og den steg i takt med sekundene som gikk. Og sekundene tikket i vei. Ti sek. Femten. Tredve. Nerver i høyspenn. Intens stirring. Ikke blunke. Ikke puste. Ser jeg en ørliten bevegelse i fortommen? Hæ? Jeg løfter stanga. Bang! Whiii! Opp spretter ørreten og begynner å jage fram og tilbake. Ikke stor, men vill og gal og en fin fight på lett utstyr. Fisken blir landet, knipset og kjapt satt ut igjen. Og jeg er strålende fornøyd. Ikke fordi fisken var stor (for det var den som sagt ikke) men pga måten jeg tok den på - helt etter boka.

 

 

Etter dette ble det ikke mer action. Jeg padlet et par timer til, nå med Klinkhåmer og buzzer, men ingen interesse. Avsluttet i femtida.

 

En uke til nå, så er kanskje døgnfluene i gang!

 

RuneW

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

NYTT ÅR - NYE MULIGHETER

 

Fangst/turrapporter 2009

 

 

13. mai, årets første tur i Romeriksåsen. Bommen ved Gresakervangen var stengt, så jeg tok med sykkel og syklet inn til Smalgjermenningen.

 

Fint vær, stort sett skyfritt og lett bris fra nord/vest.

 

Bra med vak på vannet, både helt inntil myrkanten og lengre ut. Ingen av fiskene som var oppe så ut til å være særlig over 100g, men det var endel sipvak også, mulig de større er mer diskret.

 

[attachthumb=1]

 

Fikk to fisk på liten klekker, en på første kast rett utenfor myrkanten i nordenden. Fikk senere en litt mindre på myra midt på vannet. Men da jeg skulle løfte fisken ut av vannet skjedde det noe sprøtt: Ut fra undersiden av torvkanten kom det en svær fisk som kasta seg over stakkaren som hang på flua mi. Jeg satt da bare en meter unna og fikk nesten hjertestans. Først tenkte jeg på gjedde, men den skal visst ikke finnes i disse vanna, såvidt jeg vet.

 

Stod storfisken fortsatt på bånn og stura etter en lang vinter? Jeg byttet til intermediate snøre og satte på Krogvolds Lepto-nymfe (fortynget). Prøvde både høyt og lavt, med varierte inntrekk uten resultat, helt til jeg skulle avslutte og snelle inn. Flua gikk veldig dypt, og Bang, der satt den. Og det var noe helt annet enn tusenbrødrene som drev og spratt etter fjærmygga! Fikk hverken målt eller veid fisken, men tipper den var på rundt halvkiloen. Noe slank og stort hode:

 

[attachthumb=2]

 

Så akkurat denne dagen så det ut til at de større fiskene fortsatt sto dypt. Avsluttet i 22-tida, da var det surt og kaldt, helt nede i 5 grader.

 

[attachthumb=3]

 

[attachthumb=5]

post-53-13949865055729_thumb.jpg

post-53-13949865056365_thumb.jpg

post-53-13949865092731_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hadde en typisk kveld i Store Øyungen i går.

Startet fisket kl 1800 i lett, sørlig bris. En og annen vulgata fløy opp, så også en flyvemaur. Ingen vak. Ingen napp.

Etterhvert stilnet vinden og det ble blikkstille. Noen vak. Mange viste seg å være gassbobler fra mudderbunnen  ???. Hey, det er ikke lett å se på avstand! Mye småfisk oppe på grunnene. Etterhvert stoppet vakingen også.

 

I omtrent en time, fra 2100 til 2200 satt jeg mer eller mindre rolig i bellyn og bare speidet etter vak. Blikkstille. Dødt. Jeg bestemte meg for å padle hjemover. Da skjedde det noe. Midtfjords begynte noe å vake. Noe stort. Head-and-tail. Herregud for et syn. Jeg kom meg i posisjon og klarte flere ganger å plassere flua midt i vakbanen, uten at noen tok. Kastet jeg over fisken eller gjorde en brå bevegelse, ble det stille i fem minutter, før de tok opp vakingen igjen 50 meter lengre bort. Lang historie kort: To timer i helspenn med 120 i puls. Ett tilslag. Fast fisk i 5 sekunder, før den satte kursen rett mot meg, slakk line, fisk borte. Haff altså!

 

Klokka 24 var det så mørkt at det ikke nyttet lengre, pluss noe i seneste laget mtp at jeg skulle på jobb dagen etter. Men da var det forsåvidt stille igjen.

 

Ikke ferdig med det vannet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Blowfish, droppa Storøyungen igår til fordel for et annet lurevann, ett og annet småvak men det kom liksom aldri igang..

 

Stod å titta utover Storøyungen mens jeg lasta på kajakken i halv ti tida, og så akkurat det du beskriver, skjønte fort at valget av vann var feilslått igår :(

 

Så da er det bare å gi f.. i kampen ikveld, og heller komme seg opp i åsen igjen, dette kan man ikke gå glipp av :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte og interessante rapporter Blowfish!

Håper vi hører mer fra deg! ;)

 

Takk for tbm, greit å vite at noen leser og setter pris på rapportene mine.

 

Bra Blowfish, droppa Storøyungen igår til fordel for et annet lurevann, ett og annet småvak men det kom liksom aldri igang..

 

Stod å titta utover Storøyungen mens jeg lasta på kajakken i halv ti tida, og så akkurat det du beskriver, skjønte fort at valget av vann var feilslått igår :(

 

Så da er det bare å gi f.. i kampen ikveld, og heller komme seg opp i åsen igjen, dette kan man ikke gå glipp av :D

 

Det er vrient dette vannet, men det vet du vel! Det er helt dødt i timesvis, for så å ta fullstendig av i alt fra 15-120 minutter, for så å bli helt dødt igjen. Sist lørdag var det på samme måten, bortsett fra at det stod på om formiddagen under marginata-klekkingen.

 

Sikkert ingen dum prioritering å ta turen opp igjen i kveld, hadde jeg også gjort om jeg hadde muligheten. Hører gjerne hva resultatet ble.

 

Kunne nesten høre vingeslagene fra denne:

 

[attachthumb=1]

 

En annen artig kar:

[attachthumb=2]

post-53-13949865637162_thumb.jpg

post-53-13949865638355_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kommet hjem fra Romeriksåsen nå, tror det har klekket bra med Vulgata på dagtid idag, fullt av nymfeskall på vannet..

 

Seilet noen sånne forbi når jeg kom i 18 tida

Bilde%20011.jpg

 

Ble noen ørretpinner, men ikke det helt store desverre.. ser ut som de går å beiter på mygg.

 

 

Fikk besøk av noen sånne her på kajakken også, noen som har formening om hva dette er for noe??

Bilde%20014.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kommet hjem fra Romeriksåsen nå, tror det har klekket bra med Vulgata på dagtid idag, fullt av nymfeskall på vannet..

 

Seilet noen sånne forbi når jeg kom i 18 tida

Bilde%20011.jpg

 

Ble noen ørretpinner, men ikke det helt store desverre.. ser ut som de går å beiter på mygg.

 

 

Fikk besøk av noen sånne her på kajakken også, noen som har formening om hva dette er for noe??

Bilde%20014.jpg

 

Årrh, husker ikke navnet akkurat nå, men skal se om ikke jeg kommer på det. Så et par sånne ifjor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur jeg skal skaffe meg ei sånn felthåndbok for identifisering av døgnfluer, bare for å ta det hele ett skritt videre.

Litt artig å vite hva som flakser rundt øra på oss. Skjønner ikke helt hvorfor, men.

 

Kanskje Lars & Lars felthåndbok for fluefiskere er brukbar?

 

Når på kvelden avsluttet du, Nielsen? Ingen tegn til overflateplaskende, forvokste myggslurpere mens du holdt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur jeg skal skaffe meg ei sånn felthåndbok for identifisering av døgnfluer, bare for å ta det hele ett skritt videre.

Litt artig å vite hva som flakser rundt øra på oss. Skjønner ikke helt hvorfor, men.

 

Kanskje Lars & Lars felthåndbok for fluefiskere er brukbar?

 

Når på kvelden avsluttet du, Nielsen? Ingen tegn til overflateplaskende, forvokste myggslurpere mens du holdt på?

 

Insektslære boka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Artig å lese litt fra det området som i mange år var mitt favorittområde,ikke så mye på grunn av fiske,men en fantastisk flott mark og turområde.Har skjønt at det har vært en viss kultivering i området.Den gang jeg valfartet rundt i området,var det mest abbor som gjaldt,også i vann som jeg vil betegne som flotte ørretvann,håper kultiveringen har virket!

 

Den nederste døgnflua er nok en vespertina-spinner,ser sånn ut på størrelsen,og tiden(10.juni)stemmer ganske bra,men dette har dere kanskje funnet ut. ;) Kult med vulgataen,er ikke alle vann i dette området(Oslomarka) som har det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...