Gå til innhold

Hvilken døgnflue er dette?


Anbefalte innlegg

Sjelden har jeg følt at den store filosofens Sokrates legendariske utsagn "Det er bare én ting jeg vet, og det er at jeg ingenting vet" har vært mer passende.

 

Dette mysteriet rir meg som et mareritt, og i går kveld spurte dama hvorfor jeg stort sett ligger i fosterstilling og gråter stille for tiden :'( Hun trodde visst jeg hadde vært utro eller noe, og ble passelig forbanna når jeg fortalte henne historien om døgnflue-mysteriet. Kvinnfolk altså! :rolleyes:

 

I need help!!! :'( ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Du kan skille mellom Heptageniidae og Siphlonuridae ved å sjekke antall "ufullstendige" "vener/streker" mellom Cu1 og Cu2 på forvingene ;D Førstnevnte har 4, mens Siphlo har 2 eller mange som går litt på tvers/skrå. Mys i vei :)

 

Cu1 og Cu2? ???

 

boka til Krogvold (insektslære for fluefiskere) side 40  ;D

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg har skiftet mening, og tror rett og slett at det er en Ameletus inopinatus.

Det er jeg også skråsikker på. Det er faktisk en ganske vanlig art i Norge, men fåtallig og klekker tidlig. Det er også en av de første artene som dukker opp igjen etter f.eks tidligere forurensede vann. OG, den klekker før mange Baetidaer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du stilt en diagnose og slått deg til ro? Begynt et normalt liv igjen. Sex med kona, pils på fredags kvelden, i stand til å komunisere på et nivå uten latinske utrykk. Eller ligger du stort sett blek og usikker i et mørkt rom og gråter over hvor urettferdig kunnskapen er fordelt mellom oss fluefiskere mens du skriver tåredryppende at du har funnet svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke slått meg til ro med "fasiten", og det irriterer meg litt at jeg ikke har løst gåten. Hadde jeg bare kommet over en ny klekking med denne arten... :rolleyes:

 

Forøvrig kan jeg røpe at jeg stort sett bruker kveldene til å drikke meg trollfyrt på sprit, for deretter å skrive lange, sinte innlegg på diverse biologi-forum, der jeg klager min nød over inkompetansen og udugeligheten blant biologer og entomologer her til lands. Suppegjengen klarer faen ikke å artsbestemme en enkel døgnflue en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Enten Alternatus eller Aestivalis. Ikke i "vårt" område...

Opp med denne.

 

Å jo da den ble observert i "vårt område" :) :)

 

Anngående "hvilken døgnflue" så tror jeg at jeg ikke hadde rett. Etter å ha lest grundig i boka til Krogvål tror jeg også det er mister Inopinatus

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...