Gå til innhold

Hvilken døgnflue er dette?


Anbefalte innlegg

Hei Gisle :)

 

Siphlonuridae-familien er ikke glemt :) De store Siphlonurusene er eliminert pga. at de er for store (> 14 mm). Ameletus inopinatus er eliminert pga. at den er for liten (8-10 mm). De andre du har nevnt er, såvidt jeg kan se, med på lista.

 

PS! Siphlonurus lacustris er tilføyd i ettertid. Vet ikke helt hvorfor jeg utelot denne.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Vi er nede i 7 mulige alternativer:

 

1. Heptagenia Dalecarlica.

 

2. Heptagenia Fuscogrisea.

 

3. Parameletus chelifer.

 

4. Parameletus minor.

 

5. Siphlonurus lacustris.

 

6. Metropus borealis.

 

7. Metropus alter.

 

 

Flere som kan elimineres ut i fra kjennetegn som kan sees på bildet?

 

Hvordan er det med øynene til disse ulike artene? Er det noen som har øyne oppå hodet, og kan elimineres av den grunn? "Min" flue har nemlig øynene på siden av hodet.

 

Hva med øyefarge? Farge på haletråder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke  meteretopus Borealis og ikke fuscogrisea, er ganske sikker på at det ikke er dalecarlica. Den lacrustisen jeg kjenner er mer grå i fargen en den på bildet, så jeg har ikke tro på den heller.

 

Gisle

 

 

 

 

Hvorfor er det ikke Borealis, Fuscogrisea, Dalecarlica og/eller Lacustris?

 

PS! Jeg tror ikke vi skal legge så veldig stor vekt på nyanseforskjeller i fargen på de ulike døgnfluene. Det kan være store forskjeller fra vassdrag til vassdrag... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du se på  bildet av fuscogriseaen over så ser du at fargene stemmer dårlig overens. legger ved er nytt bilde av Metrotopusen. Darlecarlicaen er gulgrønn i utgangspunktet som dun så derfor vil jeg utelukket den. Lacrustisen har jeg sett en god del av i hemsila når jeg fiske der tidligere, syne ikke del ligner på den, men her er jeg på syltynnis. ;D

 

Når alt kommer til alt så er vel alle artsbetemmelser av fluefiskere ned på artsnivå en stor grad av synsing og lite fakta, men det er moro lell ;D ;D

 

Forøvrig veldig enig dette med farger, store forskjeller fra vassdrag til vassdrag.

 

Gisle

 

 

post-2382-13949856143946_thumb.jpg

post-2382-13949856144557_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gisle :)

 

Siphlonuridae-familien er ikke glemt :) De store Siphlonurusene er eliminert pga. at de er for store (> 14 mm). Ameletus inopinatus er eliminert pga. at den er for liten (8-10 mm). De andre du har nevnt er, såvidt jeg kan se, med på lista.

 

PS! Siphlonurus lacustris er tilføyd i ettertid. Vet ikke helt hvorfor jeg utelot denne.... :)

Jeg kan banne på at dette er en Siphlonorus Lacustris, denne døgnfluen er i allefall noenlunde samme størrelse og en døgnflue man godt kan finne i stille vann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått et tips fra den ikke ukjente Pål Krogvold om at dersom det mangler en skarp kant på bakvingen, så er det ikke Metropus borealis og/eller M. alter.

 

 

Dermed er vi nede på disse fem:

 

1. Heptagenia dalecarlica.

 

2. Heptagenia fuscogrisea.

 

3. Parameletus chelifer.

 

4. Parameletus minor.

 

5. Siphlonurus lacustris.

 

 

Mr. Krogvold gjettet forøvrig på at flua var en Heptagenia Fuscogrisea... :rolleyes:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du først har et bilde som er så bra at man kan se om den har en skarp kant på bakvingen skal alt ligge til rette for en eksakt artsbestemming.

Bakvingens utforming vil nok i dette tilfellet gi svaret ja, den nye boka til Krogvold & Co gir de detaljene man trenger å vite om det tror jeg.

 

Mvh

Rolf J.F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått et tips fra den ikke ukjente Pål Krogvold om at dersom det mangler en skarp kant på bakvingen, så er det ikke Metropus borealis og/eller M. alter.

 

 

Dermed er vi nede på disse fem:

 

1. Heptagenia dalecarlica.

 

2. Heptagenia fuscogrisea.

 

3. Parameletus chelifer.

 

4. Parameletus minor.

 

5. Siphlonurus lacustris.

 

 

Mr. Krogvold gjettet forøvrig på at flua var en Heptagenia Fuscogrisea... :rolleyes:

 

 

Jeg mediterte til Halford Skues i går kveld,  han påsto at det var en pale evening dun.. Men pål Krogvold har helt sikkert rett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg har fått et tips fra den ikke ukjente Pål Krogvold om at dersom det mangler en skarp kant på bakvingen, så er det ikke Metropus borealis og/eller M. alter.

 

 

Dermed er vi nede på disse fem:

 

1. Heptagenia dalecarlica.

 

2. Heptagenia fuscogrisea.

 

3. Parameletus chelifer.

 

4. Parameletus minor.

 

5. Siphlonurus lacustris.

 

 

Mr. Krogvold gjettet forøvrig på at flua var en Heptagenia Fuscogrisea... :rolleyes:

 

 

Jeg hadde tippet Fuscogrisea i mangel på alternativer. Dalecarlica er det ikke iallefall og Lacustrisen er vel mindre. Men jeg synes at den flua di Sixpack har litt små øyner i forhold de fuscoene jeg er vant til å se. Både fusc og dalecarlican klekker tidlig. Før Rhodani og andre Baetisarter mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du først har et bilde som er så bra at man kan se om den har en skarp kant på bakvingen skal alt ligge til rette for en eksakt artsbestemming.

Bakvingens utforming vil nok i dette tilfellet gi svaret ja, den nye boka til Krogvold & Co gir de detaljene man trenger å vite om det tror jeg.

 

Mvh

Rolf J.F

 

Dette er det beste utsnittet jeg klarer å få til... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du først har et bilde som er så bra at man kan se om den har en skarp kant på bakvingen skal alt ligge til rette for en eksakt artsbestemming.

Bakvingens utforming vil nok i dette tilfellet gi svaret ja, den nye boka til Krogvold & Co gir de detaljene man trenger å vite om det tror jeg.

 

Mvh

Rolf J.F

 

Dette er det beste utsnittet jeg klarer å få til... :rolleyes:

 

Mulig en proff klarer å se de beskrevne detaljene på bildet ditt men jeg tror jeg melder pass. Vi istedet nevne at det i boka Flugfiskarens insekter på punktet knyttet til slektene Heptagenia og Arthroplea står at mikroskopering kreves for sikker artsbestemmelse.

 

Mvh

Rolf J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

For en 100% sikker artsbestemmelse av flere av døgnflue artene våre så må man studere er formen på gjeller i nymfestadiet, farge/størrelse/vingeform gir ingen sikker identifisering.

 

Jeg har sett caenis i kveld og den ligner ikke på døgnflua på bildene dine Karlsen så den er jeg 100% sikker på at det ikke er ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy over havet klekket den? Fant dette på nettet:

 

Ameletus inopinatus has an emergence period lasting from late May until late August. That the hatching of eggs goes on from September to February is deduced from the capture of tiny nymphs in these months. Judging from the numbers in the different size groups, there is a peak of egg hatching in the autumn and another early the following year with a period in between with little or none. Nymphs growing throughout the winter produce the larger adults in May and early June, and it is thought that all the smaller adults emerging later originated from eggs that hatched later. The life cycle is completed in a year.

 

Klekker fra slutten av mai. Da er det vel kanskje sannsynlig at den er senere ute her på berget?

 

Jeg har ingen peil på A. inopinatus, så jeg er nysgjerrig på hvordan du kom fram til denne, Nicolaj?

 

--

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sixpack. Jeg setter jeg litt penger på Ameletus inopinatus. Er ganske sikker.

 

Jeg har også tenkt tanken, Nicolaj. Samtidig har jeg tenkt at A. inopinatus er en del mindre. Det var grunnen til at denne arten ble eliminert, men kanskje jeg var litt rask der... :rolleyes: I såfall ser lista slik ut:

 

 

1. Heptagenia dalecarlica.

 

2. Heptagenia fuscogrisea.

 

3. Parameletus chelifer.

 

4. Parameletus minor.

 

5. Siphlonurus lacustris.

 

6. Ameletus inopinatus

 

 

Er det noen som vet noe om størrelsen til A. inopinatus?

 

Finnes det noen gode bilder av denne arten på nettet?

 

 

Her er forøvrig en beskrivelse av Ameletus inopinatus:

 

"In the imago the wings are predominately clear with a very faint rusty brown sheen and the cross veins are difficult to see.  The tails are light brown with almost imperceptible lighter rings to each segment" ( http://www.ephemeroptera.pwp.blueyonder.co.uk/2675/ )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er grisevanskelig å kunne skille underartene  av slektene....jeg han ikke si meg helt sikker på at det er den eller den arten, når vi kommer til slekter som Baetidae....det har vel heller ingen praktisk betydning for vårt fiske......I yngre dager var jeg veldig bombastisk,

men etterhvert så ser jeg tydelig at jeg bør være litt mere ydmyk i mine uttalelser om at det er det eller det.....var med en som hadde feltarbeid på døgnfluer i Kautokeinovassdraget.....han samlet klekkemodene nymfer, lot dem klekke, tok gode bilder av alle hudskift, brukte mocroskop for helt sikkert kunne fortelle hva det var....jeg er en av dem som ser forskjell på mange, men nå bruker jeg "tror at det er"......

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...