Gå til innhold

Husbyggende vårfluelarver


joma

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Fikk en ørret i dag, og bestemte meg for åpne opp magen på den for å se hva den hadde spist. I magen lå det mengder av husbyggende vårfluelarver. Men det som er rart var at fisken vaket mye, og den tok til slutt på en streaking caddis. Det jeg egentlig lurer på er om de husbyggende vårfluelarvene flyter opp til overflaten, så tar fisken de der. Eller ligger de bare langs bånn?

Og ettersom jeg har sett mengder av husbyggende larver på bunnen, kan jeg forvente stor vårflueklekking?

 

Ørreten veide forøverig 400g og var feit og fin :) Blir sikkert god på middagsbordet også ;D

 

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Husbyggerne finner du på bunnen i vann og elv. Ørret spiser mye husbyggere på forsommeren, da larvene flytter på seg fra dype partier til grunne partier i strandsonen og blir enkelt tilgjengelig for sulten ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.Takker for svar :) Har en følelse på at det kan være vanskelig å fiske med husbyggende imitasjoner ??? Må den fiskes langs bånn, eller kan den fiskes i overflaten med fiskesnøre? Den ørreten jeg fikk hadde BARE husbyggende vårfluelarver i magesekken!

 

Joma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Fanger fisk hele året både i elv og vann. Fiskes dødt, men flytt larva jevnlig. Fast invetar i boksen min tidlig på sesongen i tilfelle mygga uteblir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bakslengen

Ganske sikker på dette er en Grandis bolig (25-30mm, og i følge boken,

bygger den seg et spiralformet avsmalnet hus i plantematerialer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

En vårfluelarve bygger huset sitt ved og gjøre "huden sin klebrig", mens den tasser rundt på bunnen. Den kler seg da med det som den måtte komme borti

 

Når den klekker, går den ut av "skallet" sitt og svømmer mot overflaten, der den går ut av sitt gode skinn og blir til en vårflue. Men noen vårfluelarver kan klekke via sivstrå langs vannet/elva, noe som gjør den mindre atraktiv for fisken/fiskeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Min versjon

 

de fleste vårflue er husbyggende.....det finnes også frittlebende og nettbyggende arter.....

de som bygger hus oppgolder seg der under mesteparten av puppestadiet.....når puppene er

klekkemodene biter de seg utav huset......svært få arter svømmer til overflaten og klekker

der......hos mange arter krabber puppene langs bunnen og opp til overflaten for å klekkes der

Hos andre arter svømmer de i undervannsposisjon inn til land for å forvandles der, hos andre arter svømmer puppene

på overflaten  og til land for å klekkes der......

 

de frittlevende artene murer larvene en "steinrøys" rundt seg selv så foregår forpuppingen i "steinrøysa" der lever puppa til den er moden for forvandling til vinget.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Vårfluer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...