Gå til innhold

bambus vs carbon


Anbefalte innlegg

Ser for tiden at det bare blir mer og mer populert med cane.

Kan noen si meg en fordel med bambus utenom utseende. Tenker på harde fakta, ikke myke følelser og lignende :rolleyes:

Må innrømme jeg så og si aldri har prøvet å kaste/fiske med cane.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir vanskelig å finne fordelene med harde fakta på de "innebygde" egenskapene som man kan måle. Der taper cane på tyngde / frekvens, men vinner på slitestyrke (svekkes mindre enn carbon). La oss ta opp igjen denne tråden om 50 år og se vhor mange av dagens carbon stenger som er i bruk kontra bamboo  ;D.

 

Når det gjelder stang til fiske er det jo 1) evnen til å få flere takes, 2) evnen til å få mer fisk, og 3) hvordan fiskeren føler/liker å fiske/kaste med stanga. Det er nok en del harde fact rundt kasting og fiske som vi ennå ikke har full kontroll på. Det kan f.eks. være hvordann stanga oppførere seg under varierende belastning (ovalisering -> endring i stivhet / frekvens og hvordan stanga gir tilbakekobling til kaster (ei stang kaster ikke alene)).

 

For 1 og 2) Tror jeg at man generellt får mer fisk på cane, og også kaster / presenterer bedre. Jeg fisket på en vanskelig ørret i helga, og da kommenterte en fiskekompis at jeg kastet og presenterte mye bedre med cane. Akurat hva forskjellen er tør jeg ikke si, og dette blir selfølgelig ulikt fra person til person.

 

3) Er ren synsing, og der må du selv prøve  :D

 

Jeg anbefaler å lese "fishing bamboo" med Gierach.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg har intrykk at mange tror at cane er cane......ttenker på Hørgårds stenger fra 60 tallet......må vite litt om bakgrunnen og forventningene til spørsmålstilleren for å kunne svare......der at mange canestenger kan bli litt veike når man skal kaste vannkast og ønsker litt lengder......men over hodekast er de helt suverene.....den canestanga jeg forsøkte av flyalf i vinter med en #5 line på ca 30 meter ville iallefall ut.....den tregere aksjonen grunnet tyngre masse gir økt slaglengde.....vi er veldig heldige vi som er fødy med slike stenger.....vi kan ta det meste...de som startet med harde sarbonstenger vil ha problemer dersom man ikke vil ta seg tid til å teste ut endel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakgrunnen for spørsmålet var at jeg sto med ei canestang i handa for et par dager siden og tenkte på om jeg skulle kjøpe.

Skal ha ei ny stang uansett. Hadde kansje vært morro å hatt ei cane en gang tenkte jeg. Men etter å ha tenkt en stund kom jeg til at jeg ikke kunne finne noen fordeler med cane i forhold til carbon. men for all del, skjønner godt folk synes det er morro å eie et slikt hantverk.  Kontoen min er ikke utømmelig så blir kun en stang.

Men som sagt har nesten ikke prøvet bambus derfor lurer jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

du må fortelle hvilken tapering den er bygget over....produsenten av stangen forteller meg lite om jeg liker stangen eller ikke....det jeg synes er viktig er at du ikke kjøper den i butikken....men av en god stangbygger f.eks. Vidar Steimler eller Thomas Simarud, ja det finnes mange dyktige byggere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for tiden at det bare blir mer og mer populert med cane.

Kan noen si meg en fordel med bambus utenom utseende. Tenker på harde fakta, ikke myke følelser og lignende :rolleyes:

Må innrømme jeg så og si aldri har prøvet å kaste/fiske med cane.

 

 

Du kan jo gå inn på hjemmesiden til Carl Anderberg, http://www.splitcane.se/.

Eller støtter jeg flyalf, les gjerne Gierach sin bok, eller den litt tyngre "Casting a spell" skrevet av George Black.

Dersom din tilnærming til splitcane stenger har utgangspunktet cane vs carbon, i lyset av harde fakta, tror jeg du har et litt dårlig utg. pkt.

Det handler vel mest om følelser og identitet når alt kommer til alt, ikke nådvendigvis harde fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Carbon=fiskestang for de som liker å få fisk på den enkle måten, bambus= fiskestang for de som liker å få fisk på den litt vanskeligere måten.

 

Carbon(plast stenger) og plast liner er overlegent det beste verktøyet for praktisk fikse/kasting.

Bambus og silkeliner er overlegent det beste verktøyet for gode følelser.

 

Mine meninger etter en frustrerende uke i hemsil ;) hvor jeg ofte tenkte på hvor mye enklere jobben hadde vært med en plaststang ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...