Gå til innhold

Hvilke av TMC-krokene er "must-haves"?


Sailfish

Anbefalte innlegg

Skjønner at du er fornøyd Sondrefly, fortsett med det. Grunnen til at jeg nevner det jeg gjør, er fordi jeg syntes krokgapet blir for snøtt. Kroken holder den, og kroker sikker også, men så små kroker i en fiskemunn, får ikke tak i all verdens substans å henge i ved kjøring. Derfor velger jeg kroker som 921 eller 2488 i så smått. Disse er enda sterkere, og har større krokgap. Vinn/vinn med andre ord.

Men for all del. Har du funnet noe du er fornøyd med, så skal du fortsette med det. "never change a winning team"

Og trua kan til tider være svært undervurdert.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjappt noob-spm... Har en del tmc 212tr liggende. Og tenkte egentlig å bruke disse til klinkhammere. Men ser at disse ikke er helt klinkhammer-materiale.. Hva kan jeg bruke disse til? Og husk, jeg er nybegynner! :)

 

De funker som snus.

 

IMO - De krokene som er spesielt ytviklet for Klinkhammere har for trangt gap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klinkhammeren er opprinnelig ment å imitere en vårflueklekker. Flua fungerer også godt som en døgnflueklekker. Originalt bandt Hans Van Klinken denne med en tan/olivengul kropp og med påfuglherl i thorax, polygarn hvit/grå vinge/post og et hanehackle bundet som parachute.

 

Jeg binder denne i den klassiske fargen, men også noen brune, oliven og helt sorte. Ser at de finnes i mansser av farger, men jeg nøyer meg med de fire.

 

212 går fint også til Klinkhammer, men jeg liker personlig godt Partrige sin Klinkhammerkrok (15BNX) best. Den er litt trang i krokbøyen, men har ikke opplevd større problemer under fiske. Jeg synes denne ligger bedre i vannet.

 

Når du binder inn vingeposten, pass på at du ikke trekker denne for langt mot krokøyet. Heller litt lenger mot det punktet hvor den vinkler ned mot krokbøyen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...