Gå til innhold

Sjøørretfluer


Åssi

Anbefalte innlegg

Her er en luring som jeg har tatt en del ørret på. Jeg varierer fargen på grizzly maraboufjærene etter hvilken byttefisk jeg skal imitere.

I de rette fargene er dette sikkert en fin flue for sjøørreten også. Flua på bildet kan sikkert imitere ulike arter av kutlinger som er populær sjøørret mat.

 

Materialliste:

 

Krok: Eks. TMC 9394 str. 2-8

Tråd: Sterk! Benecchi Ultrastrong.

Hale: 1 stk. Grizzly Maraboufjær

Kropp: Pearl mylarslange.

Undervinge: 2 stk. grizzlymaraboufjær.

Overvinge: 1 stk. grizzlymaraboufjær.

Gjeller: Rødt/orange antrongarn.

Øyne/hode: 3d molded eyes limt fast med epoxy. Jeg dekker hele hodet godt med epoxy.

grizzlymarabou.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden jeg er godt i gang og det nærmer seg tid for å fange juletorsken så skal dere få oppskriften min på møbelknottkrabba :D

 

Krok: Tiemco 811S

Tråd: Sterk! Benecchi Ultrastrong.

Fortynging: Timeglassøyne av bly.

Beinsett 1: 2 stk brune hanehackles.

Beinsett 2: Noen bunter med sili legz til hver side av kroken.

Øyne: 2 stk biter med chenillie med knute på.

Klør: Syltestrikk med knute, klippt i fasong.

Skall: Filtknotter som brukes til å sette under på f.eks stolbein.

Knottene farges i passende farge. Eks, grå, brun og sandfarget.

knottekrabba.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et lite knippe fluer som er svært enkle å binde og som virker under de aller fleste forhold om man bare varierer størrelsen. Personlig har jeg mest sans for varianter i duse naturfarger. Sterke farger bruker jeg i kaldt og/eller grumset vann.

 

Mvh

rjf

post-61-13949845210743_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden jeg er godt i gang og det nærmer seg tid for å fange juletorsken så skal dere få oppskriften min på møbelknottkrabba :D

 

Au,au,au......

 

Denne flua anbefaller jeg absolutt ikke, dersom du ikke ønsker piercing da..... =;

 

Fisket noen med slike varianter for en del år siden, og jeg kan fortelle at flua får noen ekstreme kast til sidene under vind. Helsefarlige greier !!!!!

Den skal i tillegg fiskes helt ned ved bunnen, og du kommer til å miste mange fluer hvis du ikke bruker en "sivbeskytter" av nylonsene e.l....

Denne egner seg nok best på "flats´ene" på Cuba etc. ;)

 

Jeg kommer snart med noen innlegg og bilder av gode sjøørretfluer. Snaaaaart........ ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øystein,

Den har 3 sø over 4 kilo på samvittigheten

Da synes jeg jammen at du skal komme med materiallista her :D Knalltøff flue! Sånnt snadder som jeg liker dette her..

 

Flemming,

Denne egner seg nok best på "flats´ene" på Cuba etc.

Det stemmer det Flemming, den ble bundet til det! Var en kompis som skulle prøve seg på Permit og jeg sendte med han noen slike :D Hvis du snur litt på deg når du kaster slik at du får vinden litt mer ut fra siden så behøver ikke engang du å være redd 8) Med 7'er snøre og 0,30 tømmer du sjøen for tang med den flua :twisted:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Øyne av : mono ca 0,60

Kropp av : ice dubb (Hareline dubbin.)

Følehorn av : crystal mirror flash (The fly co.)

Ribbing av : v-rib (The fly co.)

Rygg skjold av : scud back (hareline dubbing.)

krok Mustad s74s ss eller Tiemco tmc 200r

binde tråd Uni-mono 7m

litt bly på undersiden av kroppen.

 

Flua er egenkomponert med inspirasjon fra havet ;)

 

ps.den kan også lagest i mindre skrikende farger laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger bare en flue...

og oppskriften finner du her...

 

Mickey Finn er blant noen fluefiskere sammenlignet med "slukfiske"' date=' gud forby, men det forteller litt om hvor bra denne er..

 

Bindebeskrivelse på denne og noen andre finner du her..

http://privat.bluezone.no/stokstad/MF.htm[/quote']

Stokiis er du full igjen nå da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stokiis er du full igjen nå da :)

 

he he... kan sånn umiddelbart se slik ut, ja.. men den virker fortsatt... "nesten" hver gang.. min absolutte favoritt når tempen i vannet går under 6 grader..

 

Men dynamitten er heller ingen dårlig erstatning, både i sort og hvit..

post-422-13949845216599_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her kommer det et par fluer som har fungert her i sogn :) ikke akkurat verdens vakreste fluer men de funker nå i hvertfal.

Rosa reka 4,5kg

Hvit/grøn Zonker 3kg

Grå/gull/rød Zonker 7kg

 

Den styggeste flua oppe til venstre er den jeg har hatt mest sukse med når det gjelder sildefluer selv om det er den enkleste jeg noen sinne har lagd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Se der ja. Brian har skjønt det ! laugh.png' alt=':lol:'>

 

Bruk samme sjøørretfluer til det kaldeste vinterfisket som ellers på året, men bryt opp mønsteret med farger eller glitter som gjør flua litt mer "glorete" enn originalmønsteret man bruker under varmere perioder...

 

Fine fluer Brian! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej i to

 

Ja det er meget populært i Danmark at tilføje noget flasheffekt til standardfluer i vinterperioden.

 

Et meget benyttet materiale er Lite Brite Ice pearl dubbing i farverne blue, green og reed. F.eks. Polar magnus fluen, som blot er et andet kendt Dansk mønster Magnus fluen lavet med Lite Brite Ice blue dubbing og pink fronthackle. Særdeles giftig flue fra september og resten af vinteren.

 

Her ses den originale Magnus flue:

 

magnus_artikel.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Robin

 

Ser fluen er bundet på Cirkelkrog. Hvad er dine erfaringer med denne type krog til fluefiskeri. ?

Hei Brian

Mine erfaringer med denne typen krok er at de kroker mye bedre når du fisker med streamer, har sluttet og miste fisk etter at jeg begynte med disse. Men de er ikke så gode til reker da ørreten tar rekene litt mere forsiktig. De burde fiskes ganske hurtig, da kroker ørreten seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...