Gå til innhold

materialer og Tørrfluer til ørret


RaymondDH

Anbefalte innlegg

heihei igjen alle sammen!

 

Jeg tenkte nå at jeg skulle kjøpe inn materialer til å binde Tørrfluer for ørretfiske.

 

problemet mitt er at jeg ikke kan bruke halve lønna jeg får på forskjellige materialer...=/

 

så da tenkte jeg å spørre dere her som er experter..:)

 

hvis jeg skal kjøpe inn feks 10 forskjellige materialer for å binde noen forskjellige fluer til ørreten som er BOMBESIKKER, hvilke materialer skulle det være?

 

og hvordan er oppskriften på den flua du tenker på?

 

 

håper dere kan hjelpe meg her....=) får da blir det fred i hjemmet igjen da jeg slipper å kjøpe så mange fluer men heller lage dem selv....=)

 

PS! jeg bor i Trondheim, hvis det har noe å si for fluene?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg har sett mange forskjellige oppskrifter, men problemer er...

 

hvilke av dem skal jeg bruke....(vil helst ha alle da)

 

men jeg må tenke litt på totalsummen for det jeg skal handle inn....(idag helst)

 

så derfor tenkte jeg å spørre her om hvilke materialer til feks Din favorittflue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Kjøpt deg en grizzly-nakke og gjør som Staffan tidligere tipset om her inne - del den i to og farg den ene halvparten med  brun hårfarge så har du både grizzly og brun. Bronzekvalitet holder i massevis.

- Dubbing i tan, brun, rustbrun og oliven (samme hvilket merke - Fly Rite, Fine n'dry, e.l.)

- Brunt og grått polygarn(eventuelt CDC) - så har du vingemateriale til de fleste fluer.

- Fin tråd i brun, grå og oliven (F.eks. Ultra Thread 70 denier, UNI 8/0 e.l.) - alternativt kjøp en farge og bruk denne på alle fluene (Har ikke betydning for fisken, men snarere for en perfeksjonistisk fluebinder)

- En bit hjortehår (bla til Streaking caddis og ellers som vingemateriale i andre mønstre)

- Kroker

 

Tror du skal komme ganske langt med det jeg har nevn over i første omgang, så kan du heller supplere på sikt.  :)

 

 

EDIT: Så ikke at det bare var snakk om tørrfluer, så nymfematerialene er nå fjernet :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok langt med en grizly-nakke, Flyrite dubbing i 4-5 fargevarianter, cdc og kanskje litt polygarn.

Du trenger ikke kjøpe en hel nakke heller, da dette er det dyreste materialet.

Sørg bare for at du får hacklefibre til fluer fra ca krokstr 12-18.

Litt foam er også kjekt å ha til enkelte tørrfluer, samt micro-chenille, hvis du vil lage fluer med forlenget bakkropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for massevis av gode tips og svar...

 

hjortehår er jo genialt, det får jeg så mye jeg vil av helt gratis.

 

kompis av meg som er slakter, slakter hjort, elg, rådyr osv...

 

er det noen spesiell plass på disse dyrene der hårene er best å ta fra?

 

Nakke, rygg, hale, beina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

takker for massevis av gode tips og svar...

 

hjortehår er jo genialt, det får jeg så mye jeg vil av helt gratis.

 

kompis av meg som er slakter, slakter hjort, elg, rådyr osv...

 

er det noen spesiell plass på disse dyrene der hårene er best å ta fra?

 

Nakke, rygg, hale, beina?

 

hjortehår er ikke så genialt likevell, jakta foregår for tidelig....det er vinterpelsen som er bruklig....sant men synd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

men er det da ikke like greit å kjøpe en pakke på butikken? 30 kroner eller så for en bit som holder til hundreder av fluer.....liker bedre rådyrhår til de leste fluer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...