Gå til innhold

inspirasjonstråd: Vårfluer, vårfluepupper, klekkere og nymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

[attachthumb=4]vi prøver igjen er Terje  :D :D :D :D[attachthumb=1][attachthumb=2][attachthumb=3

tam kvalitet på bildene da kun mobilen var tigjengelig ( valpen er bare 11 år ) <<l

Det må jeg si kb <<l pass på at gutten fortsetter med binding aaapplaus

 Mvh Roger Ø

tror det skal gå greit , 3'r stanga hans står klar for ny sesong og belly'n mangler bare litt luft  8)

Det er knall av guttungen KB <<l

litt morro att han følger i fars fotspor , mye lettere å komme seg ut

når du kan ta med poden.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri prøvd den flua jeg heller men skal teste i rena til sommern :D

Mr.Brun caddis #12

HES_2796_zpsfe4818b5.jpg

De ser helt midt i blinken ut, Truls  <<l

Greia med at disse fluene funker så bra, tror jeg er først og fremst "kravlende-aktige-bein-til-egglegger-hunne" og en fyldig lavtliggende vinge som "forteller" ørreten at denne "ikke-kommer-til-å-lette-med-det-første, og er verdt å stige opp til. Disse to tinga. Men jeg vet ikke. Bare tror ut i fra de åra jeg har fisket med den. Og jeg har ingen fasit.

Men tanken har alltid vært at en stor ørret har sikkert flerfoldige ganger i livet, og hver sesong også, erfart at "flaksende vårfluevinger" er negativt, og betyr et bytte/insekt som fort kan lette fra overflata og ikke er verdt å bruke energi på (om det er av de vårfluehunnene som flakser en meter mellom hver gang hun legger egg, eller det er av typen som sitter ei stund, og flakser flere meter før hun legger neste pulje med egg. Så er vårflua alltid på tur til å lette, og sjansen for å bomme for ørreten er stor. Derimot. Ei vårflue med lav ikke "flagrende" vinge er ikke på tur til å lette.).

Og begge disse tinga dekker du flott med de fluene dine her, både når det gjelder vinge og hackle  <<l

Jeg er sikker på at disse kommer til å funke knallbra i Rena under eggleggingene der  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia med at disse fluene funker så bra, tror jeg er først og fremst "kravlende-aktige-bein-til-egglegger-hunne" og en fyldig lavtliggende vinge som "forteller" ørreten at denne "ikke-kommer-til-å-lette-med-det-første, og er verdt å stige opp til. Disse to tinga.

Det jeg liker med deg, André, er at du ofte belyser ting jeg ikke har tenkt over. <<l

Fine caddiser, Truls. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier under egglegging Andre, er det en ide å putte på en gul/fluoriserende eggsekk på disse fluene?

Gul eggsekk kan være en knall trigger det. Her er et mønster av Ketil Sand, bundet etter en litt vaklende hukommelse.

[attachthumb=1]

Var litt retrobinding av vårfluer her i går;

[attachthumb=2]

[attachthumb=3]

Og så må jeg få skryte av det som har blitt lagt ut her i det siste, j..lig mye bra!! Ingen nevnt-ingen glemt!!!

post-3381-1394989446615_thumb.jpg

post-3381-13949894466752_thumb.jpg

post-3381-13949894467383_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier under egglegging Andre, er det en ide å putte på en gul/fluoriserende eggsekk på disse fluene?

Joa, det kunne vært en greie det, kanskje spesielt grønn eggsekk.

Jeg har prøvd det, men ikke "forska" nok på det i praktisk fiske til at jeg har prata noe om det som noe sannhet/gangbart akkurat  :D Ellers synes jeg en clean variant av flua uten eggsekk funker så godt at jeg har nok ikke sett helt nødvendigheten heller om jeg skal være ærlig  :) Men at det sikkert kan ha noe for seg? Ja, det tror jeg deg på, om de trigger på eggsekken da, og det er jo en ting det også. Men interessant tema  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Du sier under egglegging Andre, er det en ide å putte på en gul/fluoriserende eggsekk på disse fluene?

Gul eggsekk kan være en knall trigger det. Her er et mønster av Ketil Sand, bundet etter en litt vaklende hukommelse.

Var litt retrobinding av vårfluer her i går;

Og så må jeg få skryte av det som har blitt lagt ut her i det siste, j..lig mye bra!! Ingen nevnt-ingen glemt!!!

Fine fluer, Vidar :D

Du har kommet litt i siget nå eller...... :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flue med det beste fra to mønstre, Brun's caddis og mugly caddis aka brun's mugly :) Beklager med noe fokuseringsproblemer på et par av bildene...

Krok: TMC 103BL #13.

Eggsekk: Fluo cdc.

Kropp: Cdc fjær.

Hackle: Grizzly.

Undervinge: Cdc.

Overvinge: vinterpels fra rådyr.

antenner: to stk hår fra vintr. pels rådyr.

post-32561-13949894525058_thumb.jpg

post-32561-139498945254_thumb.jpg

post-32561-13949894525744_thumb.jpg

post-32561-13949894526123_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...