Gå til innhold

bornholm


vake

Anbefalte innlegg

Kjør til Ystad og ta ferja!

Fluer: jiggy i hvit+oransje, rosa CDC-reke og "glimmerreje" + lokale varianter som Omø-børsten og andre rare ting. Uansett stikker du vel innom de lokale fiskesjappene - de er gull verdt for info.

 

Da vi var der brukte jeg kun intermediate snøre og 6'er eller 8'er stang. HUSK VADESTAV OG SNØREKURV. Uten de to tingene kan du glemme det. Vadingen er stedvis supervanskelig med store steiner og uten stav kan det være direkte farlig. Snørekurv er uansett et must i bølger, tang, steiner osv.

 

For mer info kan du jo spørre "Mr. Bornholm" - Runar Kabbe på Nordisk Fiskeutstyr (www.nfisk.no). PÅ den hjemmesiden ser du også rapporten fra turen de arrangerte i år (som jeg var med på).

 

Kan hende det er en idé å vente til april før du reiser dit, ørreten trekker ikke alltid inn på kysten før det blir litt mer varme i vannet.

 

Kan sende deg mer info på PM hvis du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det Larserikm skriver. Snørekurv og vadestav! Klarte meg en uke uten, men med MASSE floker, sår og dritt på lina. Ikke igjen, for å si det sånn.

 

Kjente ikke så mye til Bornholm før vi dro ned dit og havnet på "feil side" av øya og bommet litt på plassene. En ting jeg ikke var klar over er at de får bra med fisk når det er mye dritt (grass, tang osv) som flyter rundt og hekter seg på flua. Er det slike forhold i Salenebugt er det bare å fiske på ;D Vi gadd ikke å fiske på slike forhold :'(

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fikk meg et bad ufrivillig nå i september pga. vading uten stav.

Kaldt!

Bornholm er fullt av sprekker man kan tråkke i.

Gørr og drit ble det også nok av, i og med at jeg kun hadde med stang/snelle/fluer på det som egentlig var en jobbtur.

Snørekurv tar jeg med neste gang.

Fisk så jeg derimot lite til. Ble stående på plasser langs stripen mellom Hasle og Flyplassen pga. sterk vind.

Litt info - inkl. en håndbok om SØ fiske - kan bestilles via Bornholm.info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være lurt å sjekke når den lokale fiskekonkurransen arrangeres...

 

Jeg fisket der nede for 100-vis av år siden, i hvertfall 17-18... og kom selvfølgelig ned på feil tidspunkt.

Det sto folk hver 3. meter rundt hele øya og denget med sluk - så jeg leide båt og dorget laks... ;D

 

Det er vel vanlig med mye folk der ned enda, men sjekk konkurransedato for sikkerhets skyld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være lurt å sjekke når den lokale fiskekonkurransen arrangeres...

 

Jeg fisket der nede for 100-vis av år siden, i hvertfall 17-18... og kom selvfølgelig ned på feil tidspunkt.

Det sto folk hver 3. meter rundt hele øya og denget med sluk - så jeg leide båt og dorget laks... ;D

 

Det er vel vanlig med mye folk der ned enda, men sjekk konkurransedato for sikkerhets skyld!

 

Hehe, den er kjip da :D takk for tipset ;) fikk du laks da?  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hej !

konkurrencen  er altid langfredag. har fisket på Bornholm i de sidste 15 år.

hvis du fisker i slutningen marts starten af april for man nogen gode lange dage

jeg fisker altid  der over i uge 7 som kan være barsk da vinteren kan være  på det højeste

i denne periode.

vi er 6-7 mand som fisker sammen , og vi ligger på et fangst på mellem 60- 110 sjøørret

. hilsen lasse

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...