Gå til innhold

Alternative bindematerialer


tob

Anbefalte innlegg

Hvis man bare tenker fluebinding er det ganske mye vi omgir oss med som kan brukes. Jeg har samla alt mulig rart opp gjennom som er knall. Har i det siste samla meg en fin bunke av no godteripapir fra jobben som blir knall ryggskjold på marflo og reker. Jeg lager zonkere av en pelskrage jeg fant et sted. Caddisvinger av noe innpakningsmateriale jeg kom over. Garnbutikker kan være gull verdt, og har sikra meg hele nøster med børstemarkgarn og har vel betalt det samme for et helt nøste som for 2 meter på nordisk. Det er egentlig bare fantasien som setter grenser. Staffan er jo et lysende eksempel på dette. Hans kreativitet når det gjelder alternative bindematerialer har blitt verdenskjent her i norge hvertfall!

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tenker dette er en passende tråd for dette spørsmålet..

 

Den blytråden jeg har er av den tynneste typen og det går en del tråd på store streamere, derfor lurer jeg på om det er miljøskadelig å bruke loddetinn med flussmiddel i..?

Loddetinn består vel av 50/50 tinn/bly og tinnet i seg selv er ikke helseskadelig så vidt jeg vet.

 

På arbeid bruker vi loddetinn uten flussmiddel men smører på flussmiddel fra egen tube. Den er merket giftig og etstende/irriterende.

 

Hvis det er samme middel i tråden som vi har på tube sliter jeg..  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem er denne MacPhail??? :rolleyes:

 

Davie McPhail er en sinnsykt dyktig fluebinder fra Skottland. Kjenner han ikke personlig, men har sett mange av fluene han har postet på www.classicflytying.com (http://www.classicflytying.com/index.php?act=Search&nav=au&CODE=show&searchid=80a4f9556da6154f9d4332cbb2c55ea5&search_in=topics&result_type=topics)

 

 

ja det var noen skikkelig fine fluer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...