Gå til innhold

Snøre til native run


Ese

Anbefalte innlegg

 

Jeg får en g.loomis native run glx '9 #8 i posten til uka.  :D

 

Er ganske klar til å begynne kastetreningen så snart som mulig, så jeg lurer på hvilke snører jeg skal investere i.

 

 

Jeg tenker å kjøpe to snører i første omgang, ser mange liker airflo sixth sense og at det er på tilbud. Burde jeg velge 7/8 eller 8/9?

 

Snøre nr2 blir et synkesnøre til laksefiske og til streamere mot ørreten. Vet at jeg burde ha tjue synkegrader, men hva er det greit å begynne med? Blir å fiske i små elver for det meste, men kan hende det blir en uke i målselva.

 

Jeg kaster mest over hodet, men jeg skal se om jeg får lært meg å vannkaste litt i sommer.

 

 

Håper på noen gode og raske svar så jeg får stang og snøre noenlunde likt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, sixt sense er et godt snøre, men, til den stangen ville jeg helt klart gått for en Guideline Highwater! Har denne stangen selv, en fot lengere med dog.. Og det er en kanon-combo! Gå for det..

 

Synkesnøre ja.. Til det du beskriver så tror jeg kanskje et helt vanlig synk 3 gjør jobben. Er ikke så mye forskjell på synkesnører i grunn, så her kan du egentli plukke det billigste du finner... :) Selv om jeg ville sagt at klump er hakket bedre til nevnte fisket. Airflo 40+ er nevt som god line til sjøørret, den er nok ikke noe mindre god til laksen.. ;) Og, det er en klump, bare med fast skyteline, altså null kapping og slit å tenke på, bare å kaste i vei!

Lykke til med kjøpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ese og velkommen til forumet!

 

Du trenger slettes ikke mange synkesnører. Det er snøreprodusentene og bransjen som innbiller oss at vi må ha et snøre for ditt og et for datt. Sixth sense er et svært godt snøre og jeg vil anbefale at du velger #8/9 til din stang. Dessuten er det relativt rimelig. Til laks ville jeg valgt et intermediate eller et snøre med moderat synkegrad. Hurtigsynkende liner til enhånds laksefiske er skikkelig pes og dreper mye av fiskegleden. Dessuten skal jo laksen stige til flua! ;)

 

Lykke til med stang og snøre!

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ese og velkommen til forumet!

 

Du trenger slettes ikke mange synkesnører. Det er snøreprodusentene og bransjen som innbiller oss at vi må ha et snøre for ditt og et for datt. Sixth sense er et svært godt snøre og jeg vil anbefale at du velger #8/9 til din stang. Dessuten er det relativt rimelig. Til laks ville jeg valgt et intermediate eller et snøre med moderat synkegrad. Hurtigsynkende liner til enhånds laksefiske er skikkelig pes og dreper mye av fiskegleden. Dessuten skal jo laksen stige til flua! ;)

 

Lykke til med stang og snøre!

 

Mvh Sjur

 

Enig med Sjur. En flyt/synk 3 linje er mer enn nok. Lettere å få opp av vannet også...

 

Jeg og en kamerat (uerfarne laksefiskere begge to) var de eneste som fikk fisk på strekket i Orkla vi var på 12-15 juni denne sommeren. I all vår uerfarenhhet brukte vi flyteliner og små ally`s shrimps...(dette var det vi fikk med i "laksesettene" vi kjøpte oss før avreise...)

 

"men det skal jo ikke være mulig å få fisk på flyteline da elva er såpass stor" Sa de mere erfarne fiskerne....

Men vi fikk fisk, så det var jo det  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ese og velkommen til forumet!

 

Du trenger slettes ikke mange synkesnører. Det er snøreprodusentene og bransjen som innbiller oss at vi må ha et snøre for ditt og et for datt. Sixth sense er et svært godt snøre og jeg vil anbefale at du velger #8/9 til din stang. Dessuten er det relativt rimelig. Til laks ville jeg valgt et intermediate eller et snøre med moderat synkegrad. Hurtigsynkende liner til enhånds laksefiske er skikkelig pes og dreper mye av fiskegleden. Dessuten skal jo laksen stige til flua! ;)

 

Lykke til med stang og snøre!

 

Mvh Sjur

 

 

 

Enig med Sjur. En flyt/synk 3 linje er mer enn nok. Lettere å få opp av vannet også...

 

Jeg og en kamerat (uerfarne laksefiskere begge to) var de eneste som fikk fisk på strekket i Orkla vi var på 12-15 juni denne sommeren. I all vår uerfarenhhet brukte vi flyteliner og små ally`s shrimps...(dette var det vi fikk med i "laksesettene" vi kjøpte oss før avreise...)

 

"men det skal jo ikke være mulig å få fisk på flyteline da elva er såpass stor" Sa de mere erfarne fiskerne....

Men vi fikk fisk, så det var jo det  ;)

 

 

Airflo 40+ har flytende baktapering, så der er det ikke noe problem.. Er du nybegynner vil jeg uansett anbefale highwater lina fremfor sixt sense... Litt kortere klump, og slår over større fluer litt enklere. Det er jo ikke tørrfluefiske du skal med den stangen! :) Synk 3 passer til det meste.. må huske på at hastigheten du setter på lina også er med på å bestemme hastigheten på synkingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må selvsagt legge til at Rio Outbound og Loop Multi har slike gode fiskeliner med synkende klumper og flyt eller intermediate bakline.

Ikke bare gode fra land i sjø og vann, men også selvsagt uovertrufne valg til elvefiske.

 

Stig

 

Vision extreme med sink tip eller intermediate tip kan også være et godt alternativ, den er 3 farget, så det er lett å holde orden på sakene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg et 40+ med synk 5. Leste at de synker litt sakte, og det blir uansett stanga til sjøørret, laks og uvær/streamerbanking på fjellet. Så får jeg fisket de dagene #5 og jeg ligger i posen og venter på at vinden skal gi seg når jeg er på langtur.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, med litt ettertanke bytter jeg til intermediate. Hadde jo egentlig tenkt å kjøpe et flytesnøre og..

 

Er det forresten noen som har kjørt sjøørret på #2 stang? Vet det er en syk ting å gjøre, men har en liten elv i nærheten hvor det går en del sjøørret. Hadde vært en morsom og ganske enkel måte å bli god å kjøre fisk på!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går forsåvidt laks der og.  :)

Jeg fikk vite om stedet sent i sommer, så rakk bare hente to sjøørreter på litt over halvkiloet. På en lang markstang.. Var men noen kompiser og sjekket ut forholdene, blir mark da.  :P

 

Blir rapport om dette til sommeren. Er kanskje litt feil å spørre om dette i denne tråden, men hva tar laks/sø som er så smått at det passer på så smått utstyr? Er det noe tørt som kan brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...