Gå til innhold

Sliter med fluebinding noen tips.


Robban

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Har et gigantisk problem som preger hverdagen min. Har ørretfluesperre. Dvs har bindi så mye streamere og andre store fluer nå at hver gang jeg setter meg ned og binder en ørretflue så blir det med den ene, og så er det over på store kroker, flash, bucktail osv osv. ;D

Vær så snill ikke le ;D, dette er et seriøst problem. Har nok ørretfluer, ikke det det står på, motivasjonen blir bare borte fordi de er så små ;D, og at jeg har gjort det lenge.

Et par timer streamer binding er en full boks, et parr timer ørretfluer er jo bare en liten neve.

Purristen her , eller andre må ha noen gode råd så jeg kan komme tilbake i gamle gjenger.

Må alltid binde et vist antall av samme mønster i samme slengen, er det det som er problemet?

Hilsen desperat, alle råd mottas med takk.

Jeg kødder ikke , dette har blitt et problem.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme her, har sittet i 3 timer nå og prøvd å få meg til å binde ørret fluer.....

 

Godt å vite at jeg ikke er alene ;D Er noe spesielt  å binde store fine fluer, får litt mere følelsen å ha utført noe. Men savner jo den gamle følelsen med å binde noen Oliver edwards nymfe immitasjoner,som blir liggende ubrukt i boksen fordi de rett og slett er for fine til å brukes ;D, klarer rett og slett ikke lenger, går kun på motivasjon. hvor henter jeg den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme her, har sittet i 3 timer nå og prøvd å få meg til å binde ørret fluer.....

 

Godt å vite at jeg ikke er alene ;D Er noe spesielt  å binde store fine fluer, får litt mere følelsen å ha utført noe. Men savner jo den gamle følelsen med å binde noen Oliver edwards nymfe immitasjoner,som blir liggende ubrukt i boksen fordi de rett og slett er for fine til å brukes ;D, klarer rett og slett ikke lenger, går kun på motivasjon. hvor henter jeg den?

Se en "godfilm"  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt typiske problem starter hver gang jeg rydder pulten, da for jeg ny giv og roter til med engang. ;D Og når craft fur, bucktail,flash, store øyne , epoxy,big fly fibre preger synsfeltet så ender jeg jaggu opp med enda flere boksfyllere.

Kanskje jeg skal prøve å rydde vekk alt som kan forbindes med streamere ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme her, har sittet i 3 timer nå og prøvd å få meg til å binde ørret fluer.....

 

Godt å vite at jeg ikke er alene ;D Er noe spesielt  å binde store fine fluer, får litt mere følelsen å ha utført noe. Men savner jo den gamle følelsen med å binde noen Oliver edwards nymfe immitasjoner,som blir liggende ubrukt i boksen fordi de rett og slett er for fine til å brukes ;D, klarer rett og slett ikke lenger, går kun på motivasjon. hvor henter jeg den?

 

har sett ørretfiske filmer, men tenker bare på den hel..... monsterlyren og hva jeg kan binde til å få den....  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! Sammentreff

 

Bestile hundrevis av tørrflue/klekkerkroker for litt siden og posene har jeg ikke åpnet enda.. Bestilte en håndfull TMC811S i forgårs :D

 

Huff :-[

 

Ja da er vi flere og tydeligvis har vi ikke noe skamme oss for. ;)

Kjøper alltid noe ørretstuff når jeg innom sjappa, men det blir bare stappa ned i skuffen ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme her, har sittet i 3 timer nå og prøvd å få meg til å binde ørret fluer.....

 

Godt å vite at jeg ikke er alene ;D Er noe spesielt  å binde store fine fluer, får litt mere følelsen å ha utført noe. Men savner jo den gamle følelsen med å binde noen Oliver edwards nymfe immitasjoner,som blir liggende ubrukt i boksen fordi de rett og slett er for fine til å brukes ;D, klarer rett og slett ikke lenger, går kun på motivasjon. hvor henter jeg den?

 

har sett ørretfiske filmer, men tenker bare på den hel..... monsterlyren og hva jeg kan binde til å få den....  ;D

 

;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme her, har sittet i 3 timer nå og prøvd å få meg til å binde ørret fluer.....

 

Godt å vite at jeg ikke er alene ;D Er noe spesielt  å binde store fine fluer, får litt mere følelsen å ha utført noe. Men savner jo den gamle følelsen med å binde noen Oliver edwards nymfe immitasjoner,som blir liggende ubrukt i boksen fordi de rett og slett er for fine til å brukes ;D, klarer rett og slett ikke lenger, går kun på motivasjon. hvor henter jeg den?

Se en "godfilm"  :)

 

Ruffen kom med godfilmforslag så skal jeg bevise i morra at jeg kan, håper jeg, ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Robban skrev:

Kanskje jeg skal prøve å rydde vekk alt som kan forbindes med streamere

Her tror jeg vi er inne i kjernen av problemet ;D ;D

 

Kanskje du har sett for mye på den reklamen hvor mannen i butikken sier: "skal du fiske eller skal du få fisk" :D

Har ikke noe bedre råd enn at du saumfarer de ulike fluebindingstrådene som tar for seg ørretfluer, og reprogramerer hjernen til å tenke fluefiske og ikke slukfiske ;D

Fluefiske foregår med små fluer som imiterer...... ja fluer...... og streamerfiske eller hva det kalles foregår med.... ja... fiskeimitasjoner (sluk)..... altså.... ikkke fluer men... ja du skjønner.... :D :D

 

Fra spøk til alvor.....få tak på dvd`n til Johan Klingberg om fluebinding med cdc, den trigga meg noe helt sinnsykt og gjør det fortsatt :D......... eller rett og slett se på disse her:

http://mollanmedia.com/staffan/staffan.html ........ dette er fluebinding i sin enkleste og beste form  :D

 

Funker ikke dette, så gå å se deg i speilet og inrømm for deg selv at ditt streamerfiske og dine streamere er den formen for fluefiske som ligger ditt hjerte nærmest. Det er slett ikke noe å kimse av :)

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robban skrev:

Kanskje jeg skal prøve å rydde vekk alt som kan forbindes med streamere

Her tror jeg vi er inne i kjernen av problemet ;D ;D

 

Kanskje du har sett for mye på den reklamen hvor mannen i butikken sier: "skal du fiske eller skal du få fisk" :D

Har ikke noe bedre råd enn at du saumfarer de ulike fluebindingstrådene som tar for seg ørretfluer, og reprogramerer hjernen til å tenke fluefiske og ikke slukfiske ;D

Fluefiske foregår med små fluer som imiterer...... ja fluer...... og streamerfiske eller hva det kalles foregår med.... ja... fiskeimitasjoner (sluk)..... altså.... ikkke fluer men... ja du skjønner.... :D :D

 

Fra spøk til alvor.....få tak på dvd`n til Johan Klingberg om fluebinding med cdc, den trigga meg noe helt sinnsykt og gjør det fortsatt :D......... eller rett og slett se på disse her:

http://mollanmedia.com/staffan/staffan.html ........ dette er fluebinding i sin enkleste og beste form  :D

 

 

 

Funker ikke dette, så gå å se deg i speilet og inrømm for deg selv at ditt streamerfiske og dine streamere er den formen for fluefiske som ligger ditt hjerte nærmest. Det er slett ikke noe å kimse av :)

 

Terje!

 

 

Kloke ord fra klok mann ;D Vi prøver den første med å rydde vekk de glorete fargene og glitter, har nok nå ;D. Helt seriøst takker for svar, kanskje på tide å finne rytmen igjen. ;)

Kjøpte forresten noe dry wing fra guideline,  har du noen erfaringer med dette Terje, ser fint ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Robban skrev:

Kanskje jeg skal prøve å rydde vekk alt som kan forbindes med streamere

Her tror jeg vi er inne i kjernen av problemet ;D ;D

 

Kanskje du har sett for mye på den reklamen hvor mannen i butikken sier: "skal du fiske eller skal du få fisk" :D

Har ikke noe bedre råd enn at du saumfarer de ulike fluebindingstrådene som tar for seg ørretfluer, og reprogramerer hjernen til å tenke fluefiske og ikke slukfiske ;D

Fluefiske foregår med små fluer som imiterer...... ja fluer...... og streamerfiske eller hva det kalles foregår med.... ja... fiskeimitasjoner (sluk)..... altså.... ikkke fluer men... ja du skjønner.... :D :D

 

Fra spøk til alvor.....få tak på dvd`n til Johan Klingberg om fluebinding med cdc, den trigga meg noe helt sinnsykt og gjør det fortsatt :D......... eller rett og slett se på disse her:

http://mollanmedia.com/staffan/staffan.html ........ dette er fluebinding i sin enkleste og beste form  :D

 

 

 

Funker ikke dette, så gå å se deg i speilet og inrømm for deg selv at ditt streamerfiske og dine streamere er den formen for fluefiske som ligger ditt hjerte nærmest. Det er slett ikke noe å kimse av :)

 

Terje!

 

 

Kloke ord fra klok mann ;D Vi prøver den første med å rydde vekk de glorete fargene og glitter, har nok nå ;D. Helt seriøst takker for svar, kanskje på tide å finne rytmen igjen. ;)

Kjøpte forresten noe dry wing fra guideline,  har du noen erfaringer med dette Terje, ser fint ut?

 

Drywing er ett helt suverent vingemateriale, og det flyter også meget godt da det er hult.

Du har gjort ett godt valg, robban :D

 

Lykke til med avvenningen!!!!!...... og velkommen til den fantastiske verdene av fluer som flyter :D... for det bør ørretfluer gjøre ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med avvenningen!!!!!...... og velkommen til den fantastiske verdene av fluer som flyter :D... for det bør ørretfluer gjøre ;D

 

Terje!

 

Yes, da er det bare å sette i gang med å binde poppere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der Robban, har hatt samme følesen etter å ha bundet sjøfluer flere ganger,  en slags depresjon  :rolleyes: ::). Men, så ser jeg for meg et vakkert landskap, en vakker elv, et vak og en spennt spinner som driver nedover mot der fisken vaket, og formelig kjenner på kroppen den spenningen og gleden det gir meg. De sekundene hver sommer vil jeg ikke være forruten!  Da kommer lysten til å binde fluer ned i krokstørrelse 14 og 16 av seg selv. Jeg kunne aldri begrense mitt fiske til bare å  fiske vått.

Du er herved invitert til (stor) gjeddefiske i Telemark til sommeren med en avstikker opp på Lifjell hvor du må ha med deg noen vårfluer og kanskje noen små "spennte".

 

God bedring  :D :D

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der Robban, har hatt samme følesen etter å ha bundet sjøfluer flere ganger,  en slags depresjon  :rolleyes: ::). Men, så ser jeg for meg et vakkert landskap, en vakker elv, et vak og en spennt spinner som driver nedover mot der fisken vaket, og formelig kjenner på kroppen den spenningen og gleden det gir meg. De sekundene hver sommer vil jeg ikke være forruten!  Da kommer lysten til å binde fluer ned i krokstørrelse 14 og 16 av seg selv. Jeg kunne aldri begrense mitt fiske til bare å  fiske vått.

Du er herved invitert til (stor) gjeddefiske i Telemark til sommeren med en avstikker opp på Lifjell hvor du må ha med deg noen vårfluer og kanskje noen små "spennte".

 

God bedring  :D :D

bjorni

 

 

 

Takk Bjorni. der traff du litt spikern. Som du sikkert har skjønt så fisker jeg med tørt ennå , trust me. ;D .Men det er mye morro i ting som synker åsså, og den invitasjonen din den synes jeg vi bør følge opp. Tiden er for knapp til ikke å ta imot forslag fra sjelefrender, ditto for deg og mitt fiske ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der Robban, har hatt samme følesen etter å ha bundet sjøfluer flere ganger,  en slags depresjon  :rolleyes: ::). Men, så ser jeg for meg et vakkert landskap, en vakker elv, et vak og en spennt spinner som driver nedover mot der fisken vaket, og formelig kjenner på kroppen den spenningen og gleden det gir meg. De sekundene hver sommer vil jeg ikke være forruten!  Da kommer lysten til å binde fluer ned i krokstørrelse 14 og 16 av seg selv. Jeg kunne aldri begrense mitt fiske til bare å  fiske vått.

Du er herved invitert til (stor) gjeddefiske i Telemark til sommeren med en avstikker opp på Lifjell hvor du må ha med deg noen vårfluer og kanskje noen små "spennte".

 

God bedring  :D :D

bjorni

 

Gleder meg til besøk Robban, lover å være en lydig elev  ;D ;D

 

bjorni

 

 

Takk Bjorni. der traff du litt spikern. Som du sikkert har skjønt så fisker jeg med tørt ennå , trust me. ;D .Men det er mye morro i ting som synker åsså, og den invitasjonen din den synes jeg vi bør følge opp. Tiden er for knapp til ikke å ta imot forslag fra sjelefrender, ditto for deg og mitt fiske ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg at du skal til rena 8)

 

Se en film om ørretfiske

 

kjøp bindematrielle... eller grav det opp av skuffen din med en gang >:(8)

 

se på diverse ørret tråder her inne

 

tenk deg hvor du skal på fisketur tur til sommeren..... jeg tenker på når jeg skal ut og fiske med tørrflue

 

vær med på bindekvelder, foredrag og få med deg det som skjer... det er ofte de små tingene som setter seg fast

 

 

 

jaja... her var noen tips ;D

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...