Gå til innhold

Randselva


Gjest Sjur

Anbefalte innlegg

Stenger Randselva også 15 sept?

Tror desverre det er 1. oktober, men dette kan jeg ikke bekrefte. Burde vært fredning tidligere.

 

1. oktober er jo leken i full gang for de store gutta....

Helt klart. Burde vært fredet hele september spør du meg. Rart ikke flere fisker der om våren, det hadde nok og vært mer gunstig for bestanden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Pål Andersen

Stenger Randselva også 15 sept?

Tror desverre det er 1. oktober, men dette kan jeg ikke bekrefte. Burde vært fredning tidligere.

1. oktober er jo leken i full gang for de store gutta....

Er nok ikke det i Randselva. Kommer nok senere igang med leken her.

NÅR det er sagt syntes jeg forsåvidt at fisket kan pågå frem til dagens dato, men at det er LOV å slå ihjel disse fiskene det er så få av, og at de nauta som gjør dette ikke skjønner bedre forstår jeg lite av. De har etter det jeg har sett egen "drep-stamfisk" hjemmeside???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en egen tråd om Randselva her.

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=12648.0

Og her er det da snakk om tørrfluefiske osv. ;)

Og som Randselvafisker fra gamledaer,så er jeg overbevist om at det finnes stor elveørret,men det krever ganske heftige klekkinger for å få dem opp,noe som stort sett bare vårfluene klarer,men les på randselva.com sine egne sider,Petter Gustavson har skrevet litt om det der,ellers er han medlem her også,så det er vel bare å prøve en PM. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det finnes fin stedegen fisk her :)

Jada,det er det ikke tvil om,har fisket sommeren igjennom der så det vet jeg,men tenkte litt på størrelsen...det begynner å bli mange år siden for meg....så da snakker/spør vi om ....2kg...opp mot 5kg elvefisk,mulig det ,nedenfor jernbanebrua(Hovsenga) er det forhold for sånn fisk,men det er nok fiskespisere. 8)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket en del her dvs fra Kanalen og ned forbi Hvalsmoen, det er nok mest små bekkøret det er snakk om på vanlig sommerfiske, det som er spesielt med Randselva er vel at fisken vaker sjeldent, grunnen til dette vet jeg ikke.

Det fineste strekket av elva er vel egentlig lenger opp i vassdraget, selv om det er langt i mellom ruggene her også, jeg har tatt en fisk over kiloen her, og den var i tillegg en veldig fin aure på 1,7 :)

Jeg vet at Ringerike Sportsfiskere gjør en hederlig innsats hvert år på stamfiske så all ære til disse ildsjelene.

Men jeg synes ikke dette kan sammenlignes med rovfiske med garn som foregår ved utløpet av Dokkaelva og Etnedalselva i andre enden av fjorden, disse to elven er totalt ødelagt av garnfiske

Elva stenger 1 okt i følge fiskereglene for Randselva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i det du skriver her,kanskje ørreten ikke tør røpe seg for gjedda? ;)

Hvis vi har vært på samme strekket ovenfor Viul,er det en perle,noe preget av småfisk,men med innslag av flott fisk innimellom!

Er mye bra gener i det vassdraget her.

Ellers må vi tenke på at dette fisket(ikke stamfiske,det har sin egen agenda og er gull værdt)er gammel kultur som er drevet i elva i mange generasjoner.

Det blir ikke tatt mye fisk,og har forandret seg fra rykkefisket som foregikk da jeg var der mest på 70-tallet(og sikkert lenge før det)til i stor grad fluefiske/slukfiske som er skikkelig sport,er ikke bare å gå ned i elva å hente seg en fisk,selv om det skulle være stor oppgang og glimrende forhold.

Fisken er skikkelig sky og biter ikke nårsomhelst eller på hvasomhelst,men prøv i skumringen/gryningen! ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor stedegen ørret i Randselva også, men den holder til litt andre plasser i elva enn det som er kjent som ørretplasser. De kjente plassene i Randselva er jo plasser hvor man som regel fisker på høsten etter tyrifjord-ørret.

Min personlige mening om at ørreten ikke er så lett å få til å vake er de vanvittig forekomstene av bunndyr. Drar man en insekthov langs bunn er det flust av steinflue, vårflue og døgnflue larver/nymfer.

De beste vaktidene er under vårflue, maur og sulphurea klekkinger. Har også opplevd vakorgier under bjørkemåler "fall".

Bare send PM om dere lurer på noe! Har noen timer i elva :D

PS. Den gamle kulturen å slå ihjel gytefisk er på god vei til å bli utvasket med pågang av nytt blod i elva. Blir færre og færre slukfiskere som fisker med devon i forhold til hvordan det var 10 år siden. Vil også si at det er svært lite av stammen som blir tatt på sportsfiskeutstyr, da det er en vrang ørret! I fjor ble det vel ikke tatt mer enn 8-10 gytefisker.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig slenger du deg på,Petter!

Du er vel den mest oppdaterte akkurat nå,så slipper vi andre og synse så fælt. ;)

Men hvorfor PM,hvorfor ikke bare legge det ut her,du får antakelig ikke noen innvandring av fiskere uansett! ;)

Og i så fall,der det blir mange fluefiskere,blir ofte elva bedre ivaretatt,ikke sant?

Så kan vi som bor på andre siden av landet,lese og bli misunnelig hver gang dere drar opp en storing! ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg svarer på alt det skulle være her jeg.

Når jeg mente PM så tenkte jeg om noen skal i elva! Om jeg har tid så tilbyr jeg å møte folk og vise frem de plassene som ikke er så lett tilgjengelige for de som ikke har vært i elva før!

Alle er velkommen til Randselva, og det er veldig hyggelig å se at fler og fler utenifra kommer til elva. Nå har Randselva også fått egen side på iNatur så der er det også litt info.

Det kommer til å bli mer aktiviteter rundt randselva, og vi leker litt med tanken å ha en liten festival om det er noe som kunne interessere.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter jeg kan skrive under på at fisken vaker heftig under sulphurea klekkingene men de er rimelig hektiske og man må være på rett sted til rett tid.

Det var under en slik klekking jeg fikk min "stor" ørret her.

En annen ting som er veldig bra med elva er at det er så mange utrolig dyktige og hyggelige fiskere å møte ved elvekanten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant at de er hektiske ja, i fjor holdt det på fire-fem kvelder på rad. De klekket veldig sent på kvelden faktisk, men det har jeg opplevd før i elva også. Fra åttetiden og utover, og klokka 2200 tar vårfluene som regel overhånd.

Masse hyggelige folk i elva, det kan jeg skrive under på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Kanonføre i elva i dag! Perfekt vannstand, Sulphurea klekking og flere fine fisker oppe å vaka. Som sagt så skjer det som regel sent i elva, rundt 2200 begynte det å skje ting!

Ingen fisk i håven dessverre, men mange fine fisker å se  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket litt i Randselva!

Randselva har ett STORT problem.

Det er en mann som eier hele eva, bort sett fra ett strekke på ca 200 m.

Han skal ha 1200 kr (2009) for ett sesongkort. det er ikke mulig kun å kjøpe dagskort.

Han hjelper heller ikke til med kultivering, han melker bare elva for penger >:(

Denne strekninga på 200 m disponerer den lokale fiskerforeninga. Der er det godt tilrette lagt for fiske.

Det er også der den STOORE ørret står. Her MÅ du  bruke tubeflue med synk!

Det sies at man må fiske 50-70 timer for å få en av de stoore på kroken.

Send PM for å få vite hvor den står, det er nemlig ett sted som gjelder.

Jeg synes det er en skam at en privat person kan eie hele elva og ikke ta mere annsvar for elva!

Elva har potensial til å bli Norges beste ørretelv!

Mvh Rune

På den lille strekninga er det gody tilrettelagt for fiske. Har selv bare tatt neon små ørret på ca 500g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket litt i Randselva!

Randselva har ett STORT problem.

Det er en mann som eier hele eva, bort sett fra ett strekke på ca 200 m.

Han skal ha 1200 kr (2009) for ett sesongkort. det er ikke mulig kun å kjøpe dagskort.

Han hjelper heller ikke til med kultivering, han melker bare elva for penger >:(

Denne strekninga på 200 m disponerer den lokale fiskerforeninga. Der er det godt tilrette lagt for fiske.

Det er også der den STOORE ørret står. Her MÅ du  bruke tubeflue med synk!

Det sies at man må fiske 50-70 timer for å få en av de stoore på kroken.

Send PM for å få vite hvor den står, det er nemlig ett sted som gjelder.

Jeg synes det er en skam at en privat person kan eie hele elva og ikke ta mere annsvar for elva!

Elva har potensial til å bli Norges beste ørretelv!

Mvh Rune

På den lille strekninga er det gody tilrettelagt for fiske. Har selv bare tatt neon små ørret på ca 500g.

Enig det du sier, men at han eier hele elva er helt på jordet. Han disponerer en mye mindre del av elva enn det som du påstår, og at det bare en plass å fiske på er også feil. Det er en plass som er populær etter gytevandrerne, men det er MASSE plasser som er vel så bra, og som skapt for fluefiske.

Se kart over elva og hvor det disponeres av foreninga: http://www.randselva.com/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=8&Itemid=59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at man må fiske 50-70 timer for å få en av de stoore på kroken.

Synes ikke dette virker så halvgærent... 50-70 timer er ikke mye ifht det det tar å kroke storlaksen for veldig mange... :o :o :o Er vel bare å komme seg i elva og sette på stoppeklokka nå ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint, Petter.

Du kan få lose meg dit i begynnelsen av august.

Ellers prøver jeg muligens elva lenger opp i september, som før, fikk ikke anledning i fjor.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ærlig innrømme at jeg tok feil, ang hvor mye bonden eide av elva. Det var han selv som sa det da jeg møtte han i fjor!

Jeg synes elva er fantastisk fin og det hadde vært knall med litt hjelp om hvor fisken står, selv har jeg bare fått noen små på ca 400g.

Hvordan er fisket der nå og utover i juli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan ta feil, han kilden din er kjent for å fronte egen eiendom veldig.  :)

Fisket nå og utover i juli er veldig bra så lenge vannstanden ikke går så veldig mye opp.

Døgnfluer som sulphurea og vårfluer er må-ha med seg på tur, og klekkinger og vaking begynner gjerne på kvelden, fra 2100 og utover. Mange som er i elva og "titter" på ettermiddagen, men reiser hjem for tidlig. Så vær der på kveldstid, det er mitt beste råd.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...